Zmiany w szkoleniu i egzaminowaniu kandydatów na kierowców
Opublikowane niedawno rozporządzenia w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców mają zostać wkrótce znowelizowane. Projekty rozporządzeń trafiły właśnie do konsultacji społecznych.

Egzaminowanie
- Modyfikacja zadania polegającego na włączeniu świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym, Zadanie to będzie obowiązkowe tylko wówczas, gdy światła samochodu nie włączają się automatycznie. Coraz częściej w nowoczesnych samochodach, a takie mają WORD, światła do jazdy dziennej lub światła mijania, gdy już jest ciemno, włączają się automatycznie.
- Zniesienie obowiązku wyposażania samochodów egzaminacyjnych w system do monitorowania przebiegu egzaminu z ekranem wyświetlającym obraz. Dopuszczalne będzie wyposażanie samochodu w kamery bez ekranu, jednakże system musi mieć element sygnalizujący, że obraz jest w danym momencie rejestrowany. W ten sposób bez wątpienia obniżą się koszty wyposażania samochodów w system do rejestrowania egzaminu. To powinno ucieszyć zwłaszcza właścicieli szkół jazdy, które podstawiają na egzamin własne samochody.
- Danie egzaminatorom możliwości manualnego przerwania zapisu wideo systemu rejestrującego przebieg egzaminu. Będzie to jednak możliwe dopiero po zakończeniu i omówieniu egzaminu. Zmiana jest podyktowana tym, żeby dać możliwość bezpiecznego usunięcia nośnika danych.
Szkolenie
- Zniesienie obowiązku uczestniczenia w szkoleniu z pierwszej pomocy w przypadku, gdy kandydat na kierowcę równolegle szkoli się na dwie lub więcej kategorii. Zmiana dotyczy kategorii A1, A2, A, B1, B, T lub pozwolenia (tramwaje) i przypadków np. szkolenia na kategorię (B i A1)
- Dopuszczono skrócenie czasu szkolenia teoretycznego o 10 godzin jeżeli kandydat na kierowcę równolegle szkoli się na dwie lub więcej kategorii. Zmiana dotyczy kategorii A1, A2, A, B1, B, T lub pozwolenia (tramwaje) i przypadków np. szkolenia na kategorię (B i A1)
- Doprecyzowany został przepisów mówiący o obowiązku pokonywania w czasie szkolenia odcinków o długości co najmniej 50 km. Obowiązek nie będzie dotyczył pierwszej połowy zajęć dla kategorii A2 i A, gdzie dopuszczona została możliwość szkolenia na motocyklu o niższej mocy (np. motocyklem kategorii A1)
- Zwiększono limit liczby osób jadących w aucie szkoleniowym w trakcie przeprowadzania zajęć praktycznych w ramach kursu na kategorię B+E. Wcześniej w aucie mogła być tylko jedna dodatkowa (obserwująca) osoba. Teraz dodatkowych osób będzie mogło być aż 6. To oznacza, że szkolenie będzie mogło być realizowane w ramach dłuższych wyjazdów, gdzie szkolone osoby będą mogły zmieniać się za kierownicą.
- Zniesienie obowiązku przeprowadzania zajęć z udzielania pierwszej pomocy w ramach szkolenia na wszystkie kategorie. Teraz w szkoleniu będą musiały uczestniczyć tylko osoby ubiegające się o prawo jazdy kategorii A1, A2, A, B1, B, T i pozwolenia do kierowania tramwajami.
Wydawanie dokumentów
W rozporządzeniu w sprawie wydawania dokumentów wprowadzono niewielkie poprawki dotyczące dostosowania systemu wydawania uprawnień do systemu CEPIK 2.0, który ma zacząć działać 1 stycznia 2017 r.
Zmiany w rozporządzeniach mają wejść w życie po 30 dniach od ich ogłoszenia z wyjątkiem przepisów dotyczących systemu CEPIK 2.0, które mają zacząć obowiązywać 1 stycznia 2017 r.
Źródła:
Szkolenie http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//523/12284951/12350691/12350692/dokument219654.pdf
Egzaminowanie http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//523/12284952/12350724/12350725/dokument219663.pdf
Wydawanie uprawnień http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//523/12284950/12350658/12350659/dokument219644.pdf