infoCAR

Zaloguj się

Przygotuj się do świątecznego wyjazdu

Utworzono: 20-12-2018 14:24

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia razem siadamy nie tylko do stołu, ale również i do auta. Jedź tak, by w pełnym gronie spotkać się przy świątecznym stole. Jak wynika ze statystyk wypadków z ubiegłych lat, nie będzie to dane od kilkunastu do około 40 osób, które zginą na drodze w okresie świąt.

Materiały własne InfoCar

Materiały własne InfoCar

Ryzyko wystąpienia wypadku drogowego, jest czymś, co nieustanie towarzyszy kierowcom – zawłaszcza zimą, ale poprzez własne działania można zminimalizować ryzyko uczestniczenia w nim. Nikogo raczej nie zaskoczy, że jedną z najważniejszych rzeczy będą opony. Jest jeszcze odrobina czasu, by zapewnić sobie odpowiednie ogumienie. To samo tyczy typowo zimowego wyposażenia pojazdu: skrobaczka lub odmrażacz do szyb, szczotka do zmiatania śniegu, zimowy płyn do spryskiwaczy. Z tym raczej nie powinno być problemu, bo wszystkie wymienione rzeczy można bez problemu kupić na każdej stacji paliw.

Opony

Zalety wymiany opon z letnich na zimowe przekonują zdecydowaną większość polskich kierowców. Warto skorzystać z ich doświadczenia i nie jeździć zimą na oponach letnich. Ważne również jest to, by opony zimowe były w dobrym stanie i miały wystarczająco głęboki bieżnik. Polskie przepisy mówią o tym, że minimalna głębokość bieżnika opony powinna być nie mniejsza niż 1,6 mm. Na tym teoria się kończy. W praktyce opona zimowa, która ma głębokość bieżnika mniejszą niż 4 mm, nie zapewnia już właściwego poziomu bezpieczeństwa.

Wolniej, ostrożniej, z większym odstępem

Niezależnie od klasy opon, właściwości jezdnych auta i skuteczności jego hamulców, samochód na śniegu lub oblodzonej jezdni hamować będzie gorzej niż latem. Dlatego ważne jest, by zachowywać dostatecznie duży odstęp od poprzedzających pojazdów.  Nie należy również przesadzać z prędkością. Zbyt szybka jazda na oblodzonej nawierzchni może być przyczyną poślizgu i trudnych do przewidzenia konsekwencji. Na śniegu ABS i ESP mogą niewiele zdziałać, gdy prędkość będzie zbyt duża. Dlatego zalecana jest ostrożna jazda, z dużymi odstępami pomiędzy pojazdami, a także baczna obserwacja sytuacji na drodze. Bezpieczna prędkość podróżowania nie zawsze jest tożsama z prędkością dopuszczalną na danym odcinku drogi. Prędkość zawsze należy dostosowywać  do warunków jazdy.

Bez gwałtownych ruchów

Na śliskiej nawierzchni należy unikać gwałtowności i szybkich manewrów. Każdy z nich może być początkiem poślizgu, a ten nigdy nie powinien być pożądany. Gwałtowne przyspieszenie, hamowanie, ominiecie przeszkody, rozpoczęcie wyprzedzania, mogą stanowić wstęp do groźnego poślizgu.  Wszelkie czynności związane z kierowaniem autem należy wykonywać ostrożnie i delikatnie, by było to możliwe, należy zachowywać bezpieczny odstęp od innych pojazdów. Jak najczęściej również należy korzystać z hamowania silnikiem. W ten sposób minimalizowane jest ryzyko poślizgu podczas hamowania

Stan pojazdu

Samochód sprawny technicznie powinien być zawsze, jest jednak kilka typowo zimowych spraw w tym kontekście. Przed nadejściem zimy warto sprawdzić, czy w układzie chłodzenia silnika znajduje się zimowy płyn chłodniczy. Jeżeli płyn w silniku zamarznie, może się to skończyć kosztowną naprawą. To samo dotyczy płynu do spryskiwaczy szyb. Warto zaopatrzyć się w płyn o niskiej temperaturze krzepnięcia, wtedy można mieć pewność, że ciecz w zbiorniczku nie zamarznie a w dodatku będzie stanowić istotną pomoc w usuwaniu z przedniej szyby szronu i śniegu podczas jazdy. Przednią szybę, jak i wszystkie pozostałe należy przed jazdą oczyścić ze szronu i śniegu, niezależnie od skuteczności płynu do spryskiwaczy. Odśnieżyć  trzeba również  pozostałe elementy samochodu, włączając w to dach, pokrywę silnika oraz tablice rejestracyjne. Pomocne w tym będą skrobaczka do szyb i szczotka; warto te przedmioty mieć w bagażniku.
Zimą warto skontrolować stan amortyzatorów i hamulców. Są to bowiem kluczowe elementy, które mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Ogrzewanie

Z dobrodziejstw techniki podnoszących komfort jazdy także należy korzystać z rozwagą. Ciepły nawiew w mroźny dzień jest z pewnością bardzo przyjemny, ale nie można dopuścić do tego, by podczas jazdy było zbyt ciepło. W takich sytuacjach kierowcy tracą koncentrację i wzrasta ryzyko zaśnięcia za kierownicą. Dlatego należy optymalnie dostosowywać temperaturę wnętrza do swojej kondycji. Jeżeli kierowca zaczyna tracić koncentrację, powinien zmniejszyć temperaturę nawiewu. Jeżeli to nie pomaga, konieczny będzie odpoczynek.

Wysoki śnieg

Niektóre nowoczesne samochody wyposażone w system ASR (system zapobiegający „buksowaniu” kół) doskonale radzą sobie z wyjeżdżaniem z wysokiego śniegu. Jednak nawet im czasami potrzebna jest łopata. Jeżeli istnieje taka możliwość, warto taki sprzęt mieć w bagażniku. Zwykła składana saperka może okazać się ratunkiem w kryzysowej sytuacji. Z zasp należy wyjeżdżać w taki sposób, by unikać poślizgu kół. Warto przy tym użyć nie pierwszego, lecz drugiego biegu. Umiejętne operowanie pedałami gazu i sprzęgła, może okazać się dużo skuteczniejsze niż „piłowanie” oponami śniegu. Jeżeli to nie pomoże, nie należy zwlekać z wezwaniem pomocy.

Poślizg

Jest to najmniej pożądana sytuacja na drodze. Jeżeli jednak do niej dojdzie, nie należy zgrywać bohatera, albo odgrywać scen z filmów akcji. Najważniejsze jest wyhamowanie pojazdu. W tym celu należy hamować z maksymalnie mocno wciśniętym pedałem hamulca i pedałem sprzęgła (gdy samochód ma ABS). Przy tym należy operować kierownicą w taki sposób, by koła obracały się w kierunku poślizgu, chodzi o tzw. kontrowanie (patrz film). Wciśnięcie sprzęgła podczas hamowania ma na celu nie dopuścić do wyłączenia silnika, co oznacza również wyłączenie ABS. Samochód bez ABS traci możliwość kierowania w poślizgu.

Nie należy nigdy celowo wprowadzać pojazdu w poślizg. Dla niedoświadczonego kierowcy jest to bowiem bardzo niebezpieczne i może skończyć się tragicznie. Wprowadzać samochód w poślizg mogą wyłącznie kierowcy rajdowi i to tylko w bezpiecznych warunkach podczas rajdu lub poza drogami publicznymi. Warto również mieć na uwadze, że nawet zawodowcom zdarzają  wypadki podczas rajdów.

Co najważniejsze, jeżeli warunki na drodze są bardzo trudne, a nie jesteś pewny, czy dasz radę bezpiecznie dotrzeć do celu – nie jedź! Poczekanie kilku godzin na pług śnieżny lub poprawę warunków, będzie bez wątpienia lepszym pomysłem.

Podziel się