infoCAR

RedutaPWPW
Zaloguj się

Policja odwiedziła zlot tuningowców – 87 mandatów i 32 zatrzymane dowody rejestracyjne

Utworzono: 13-06-2019 16:18

W dniach 7 - 9 czerwca w Pieskowej Skale odbył się zjazd miłośników pojazdów tuningowanych. Zaproszeni byli wszyscy, więc skorzystali z niego również małopolscy policjanci, celem zapewnienia bezpieczeństwa w rejonie imprezy. Okazało się, że policjanci mieli sporo pracy.

Źródło: Materiały własne InfoCar

Źródło: Materiały własne InfoCar

Policja pojawiła się na miejscu wydarzenia z powodu doświadczeń, jakie funkcjonariusze mają z tego typu imprezami. Bardzo często podczas ich trwania dochodzi do łamania przepisów ruchu drogowego, zakłócania porządku, uczestniczenia w ruchu drogowym osób i pojazdów nieuprawnionych, nielegalnych wyścigów, a także tzw. palenia gumy. 

Jak informuje policja: 

„W zjeździe brało udział  kilkaset pojazdów tuningowanych. W ramach trzydniowych działań policjanci przeprowadzili 168 kontroli i ujawnili 142 wykroczenia, z czego na 87 kierujących nałożyli mandaty karne, 17 osób pouczyli, a w 6 przypadkach sporządzili dokumentację o skierowanie wniosków o ukaranie do sądu, głównie za wykroczenia dotyczące tzw. „palenia gumy”. Ponadto zatrzymali 32 dowody rejestracyjne oraz 2 prawa jazdy. Podczas działań nie doszło do zakłócenia porządku oraz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jak również nie naruszono przepisów Ustawy o ochronie środowiska”.

Policja nie informuje, jakie były powody zatrzymania dowodów rejestracyjnych, ale na tego typu imprezach nieprawidłowości dotyczą zazwyczaj niebezpiecznych „ulepszonych” podzespołów, chałupniczo wykonanych spojlerów, kół wystających poza obrys auta, czy też np. braku legalizacji przekładki silnika. 

Bezpieczne części zewnętrzne

Tuningowcy, często upiększają swoje auta, a także poprawiają ich przyczepność, poprzez  dołożenie spojlerów, których zadaniem jest zwiększanie docisku podczas jazdy. Urządzenia te również wizualnie podkreślają, że mamy do czynienia ze sportowym autem. Wszystko to jest dozwolone pod warunkiem, że dodatkowe zewnętrzne urządzenia auta są bezpieczne dla innych użytkowników ruchu, a zwłaszcza pieszych. Niestety zdarza się, że spojlery wykonane w garażowym zaciszu, mają ostre krawędzie oraz inne nieprawidłowości. W razie potrącenia pieszego stanowią one śmiertelne zagrożenie. Standardowe współczesne auto skonstruowane jest tak, że w razie potrącenia ciało pieszego prześlizguje się po karoserii, co daje szanse na przeżycie wypadku. Zastosowanie spojlerów znacznie pogarsza te szanse, a jeżeli do tego spojler będzie miał niedozwolone ostre krawędzie, wówczas o przeżycie będzie bardzo ciężko. 

Koła wystające poza obrys auta

Tutaj również sprawa dotyczy bezpieczeństwa pieszych. Standardowy pojazd ma koła schowane w błotnikach i otarcie pieszego w takich okolicznościach kończy się zazwyczaj niegroźnym odbiciem się od niego lub prześliźnięciem się po boku.  W sytuacji, gdy koła wystają poza błotnik, pieszy może nie mieć szans na prześliźniecie się po karoserii, ponieważ koła w najlepszym przypadku uderzą go, a w najgorszym, wciągną pod pojazd. Nawet podczas wolnej jazdy, skrajne części opon obracają się ze znaczą prędkością. Guma opony jest tworzywem chwytliwym, przyczepnym, co rzecz jasna na drodze jest bardzo pozytywne, ale nie wówczas, gdy koło wystaje poza karoserię, a opona chwyta nie to, co trzeba, np. ubranie.

Nielegalna przekładka silnika

Zgodne z prawem bez żadnych dodatkowych formalności, jest jedynie przełożenie do pojazdu takiego samego silnika jak poprzedni. Zdarza się jednak, że posiadacze samochodów wkładają do nich jednostki o większej mocy i pojemności, a to wymaga już zmian w dowodzie rejestracyjnym poprzedzonych rzetelną oceną jakości wykonanych prac i bezpieczeństwa pojazdu po „przeszczepie”. Niestety zazwyczaj w takich okolicznościach formalne obowiązki są pomijane, co może zakończyć się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i skierowaniem pojazdu na parking policyjny. Doświadczony policjant bez trudu rozpozna, w którym pojeździe zmieniony został silnik, zwłaszcza gdy ten jest innej marki niż reszta pojazdu. Oprócz tego, że kierowcy często zapominają o legalizacji przekładki, to również zapominają o tym, że większa moc, pojemność i ciężar silnika, wymagają dodatkowych modyfikacji. Mowa o konieczności zastosowania innych niż standardowe hamulców i elementów  zawieszenia. Samo zwiększenie mocy silnika może się bowiem okazać zgubne w skutkach. 

Większość zabiegów tuningowych to rzeczy jak najbardziej dozwolone, ale pamiętać należy ewentualnych formalnościach i konieczności zapewnienia bezpieczeństwa innym uczestnikom ruchu, a także sobie. 

Podziel się