infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Polacy zdejmują nogę z gazu

Utworzono: 20-03-2015 0:00

W porównaniu z ostatnim badaniem okazuje się, że Polacy jeżdżą wolniej i rzadziej przekraczają dopuszczalną prędkość. Najczęściej limity łamane są w obszarze zabudowanym, najrzadziej na autostradach.

Autostrada A1, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Autostrada A1, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Badanie zostało przeprowadzone w 2014 r. na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Jego wykonaniem zajęły się  Instytut Transportu Samochodowego oraz firma Heller Consult sp. z o. o. Na potrzeby raportu badanie prędkości przeprowadzano w 94 miejscach, 24 godziny na dobę, co pozwoliło na skontrolowanie niemal 900 tys. pojazdów.

Najważniejszą informacją płynącą z raportu jest to, że 57% kierowców przekraczało dopuszczalną prędkość w miejscu wykonywania pomiaru. 30% z nich przekraczało dopuszczalną prędkość o więcej niż 10 km/h. Najgorsza sytuacja jest w obszarze zabudowanym na drogach dwujezdniowych, gdzie aż 72% kierowców jechało zbyt szybko. Najlepiej sytuacja wygląda na drogach powiatowych, gdzie prędkość dopuszczalną łamie zaledwie 15% kierowców.

Na podstawie pomiarów wiemy, jakie na naszych drogach panują średnie prędkości: Podczas badania z 2013 r. odnotowano następujące wyniki:
Autostrada  121,7 km/h,
Drogi ekspresowe 111,4 km/h,
Drogi krajowe 93,8 km/h,
Drogi wojewódzkie 84,4 km/h,
Drogi powiatowe 79,7 km/h.

Najnowsze badanie wskazuje na poprawę sytuacji w 2014 r.:

Autostrada  113 km/h,
Drogi ekspresowe 104 km/h,
Drogi krajowe 80,6 km/h,
Drogi wojewódzkie 81,6 km/h,
Drogi powiatowe 69,4 km/h.

Na uwagę zasługuje tutaj fakt, że mimo dużej różnicy prędkości dopuszczalnej pomiędzy autostradą a drogą ekspresową, zmierzone prędkości różnią się w niewielkim stopniu. To z kolei mogłoby oznaczać, że dla kierowców różnica pomiędzy drogą ekspresową a autostradą, nie jest znacząca.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego tak skomentowała wyniki badań: "Obserwujemy pozytywne zmiany w zachowaniu kierowców, w tym także w zakresie przestrzegania obowiązujących limitów prędkości. Wynika to w dużej mierze z rozbudowy i modernizacji infrastruktury drogowej, intensyfikacji działań służb w obszarze nadzoru, podjęcia szeregu inicjatyw w zakresie edukacji mających na celu uświadomienie kierowcom zagrożeń wynikających z nadmiernej prędkości czy usprawniania systemu ratownictwa. Należy pamiętać jednak, że tylko jednoczesne prowadzenie działań we wszystkich tych obszarach, może przyczynić się do poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na polskich drogach”- powiedziała Agata Foks, Sekretarz KRBRD.

Z pełną treścią raportu można się zapoznać na stronie www.krbrd.gov.pl

Podziel się