Nie wyprzedzaj, gdy...
Wyprzedzanie jest najbardziej niebezpiecznym z manewrów i stanowi trzecią pod względem śmiertelności przyczynę wypadków drogowych. Na skutek nieprawidłowego wyprzedzania w 2012 r. na polskich drogach doszło do 1759 wypadków w których życie straciły 242 osoby, a 2345 zostało rannych.


Szczególną ostrożność należy zachować na zakrętach i łukach dróg. W wielu przypadkach w takich miejscach wyprzedzanie jest dozwolone znakami drogowymi, nie zawsze jednak należy się tym sugerować. Niemal zawsze w takich miejscach mamy do czynienia z ograniczeniem widoczności, co zwiększa ryzyko podejmowania manewru. Należy zatem stosować zasadę ograniczonego zaufania, ponieważ oznakowanie dróg jest dostosowane do obowiązującej prędkości. Nigdy nie można jednak mieć pewności, że kierowca pokonujący zakręt z naprzeciwka, będzie jechał z przepisową prędkością. Jeżeli zdarzy się pirat drogowy wchodzący w nawet łagodny i długi zakręt z prędkością 120 km/h, to na bezpieczne powrócenie na swój pas ruchu, może być już za późno.
Nie bez znaczenia jest również stan, oraz rodzaj pojazdu. Kierowca powinien przed podróżą sprawdzić możliwości pojazdu, którym będzie jechał. W kontekście wyprzedzania należy sprawdzić m.in. przyspieszenie. Jeżeli będzie ono zbyt niskie, wtedy najbezpieczniej będzie zrezygnować z wyprzedzania długich i w miarę szybko jadących pojazdów. Oprócz przyspieszenia, ważna jest również prędkość maksymalna pojazdu, stan układu kierowniczego oraz stan opon. Manewr będzie bezpieczny tylko wówczas, gdy warunki techniczne pojazdu oraz jego sprawność dają gwarancję wykonania tego, co założył sobie kierowca.