infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Ładunek musi być odpowiednio zabezpieczony

Utworzono: 10-07-2013 0:00

Na łuku drogi w okolicach miejscowości Lisi Ogon 9 lipca doszło do groźnie wyglądającego wypadku.  Ciężarówka marki MAN wpadła do głębokiego rowu i przewróciła się na bok, ma szczęście nikt w wypadku nie ucierpiał. Przyczyną prawdopodobnie było niewłaściwe zabezpieczenie ładunku.

Wypadek ciężarówki na DK10, źródło: materiały własne info-car.pl

Wypadek ciężarówki na DK10, źródło: materiały własne info-car.pl

Nadmierna prędkość i niewłaściwie zabezpieczony ładunek lub niewłaściwe rozmieszczenie towaru w przestrzeni ładunkowej, stanowią połączenie, które nader często są przyczyną wypadków samochodów cieżarówych. Podczas pokonywania zakrętów, źle przymocowany ładunek potrafi znacznie pogorszyć jakość prowadzenia pojazdu. Wystarczy, że np. paleta przesunie się o kilka centymetrów i przy prędkości 70 km/h (prędkość maksymalna ciężarówek na „zwykłej” drodze) i kierowca straci panowanie nad pojazdem. Jeżeli do tego ukształtowanie terenu i drogi nie będzie sprzyjające, to możemy mieć do czynienia z sytuacją, jaką widzimy na zdjęciu. Tutaj na szczęście nic nikomu się nie stało, ucierpiał jedynie samochód i ładunek, ale nie zawsze jest tak szczęśliwie. 
 
Niewłaściwie zamocowany, przemieszczający się ładunek, wielokrotnie był przyczyną groźnych wypadków, w których nawet ginęli ludzie. Zdarza się bowiem, że podczas pokonywania zakrętów, ładunek uwalnia się co powoduje wywrócenie się pojazdu na jezdnię. W takiej sytuacji, naczepa ciężarówki układa się zazwyczaj w poprzek drogi, a wtedy bardzo łatwo o zderzenie z pojazdami nadjeżdżającymi z naprzeciwka. Jeżeli do tego wywróceniu ulegnie cysterna z chemikaliami, wtedy może być zagrożone życie i zdrowie wielu osób znajdujących się w pobliżu. 
 
Właściwe rozmieszczenie i zamocowanie ładunków, w głównej mierze jest domeną kierowców pojazdów ciężarowych, ale uwagę na ten aspekt powinni zwracać także kierowcy samochodów dostawczych i osobowych. Samochody dostawcze mogą poruszać się z prędkościami znacznie wyższymi niż pojazdy ciężarowe. To czyni je bardziej podatnymi na przemieszczanie się ładunku. Samochód dostawczy z np. 1,5 tonowym ładunkiem, na autostradzie może pokonywać zakręty z prędkością 140 km/h. Na ładunek działają wówczas duże siły, które mogą spowodować, że ulegną im środki zabezpieczające towar. W takim przypadku, niemal natychmiast może dojść do groźnej wywrotki z dachowaniem włącznie. 

 Nie mniej istotne jest zabezpieczanie ładunku w przypadku podróżowania samochodem osobowym. Chodzi tutaj w szczególności o wysokie pojazdy, które przewożą ładunek/bagaż bezpośrednio na dachu lub w bagażniku dachowym. Należy wówczas dostosować prędkość i styl jazdy do warunków jakie stawia kierowcy przewożony ładunek. Jeżeli kierowca zauważy, że samochód z bagażnikiem dachowym inaczej pokonuje zakręty, wtedy powinien robić to delikatniej i z mniejszą prędkością.

W przypadku samochodów osobowych bardzo istotne jest, by bagażu nie pozostawiać na siedzeniach. W miarę możliwości należy chować wszelkie ciężkie przedmioty do bagażnika. Nie chodzi tutaj jednak o łatwiejsze pokonywanie zakrętów – niskie „osobówki” nie powinny mieć z tym problemów. Chodzi raczej o to, że w razie wypadku, ciężki bagaż pozostawiony wewnątrz kabiny może stanowić śmiertelne niebezpieczeństwo dla kierowcy i pasażerów. Podczas dachowania bagaż , a nawet butelka wody mogą zadać poważne rany. Lepiej zatem uniknąć uderzenia przedmiotem, który mógłby znajdować się w bagażniku. 
 

Podziel się