infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Kategorie „A” – szerszy wybór butów na egzamin

Utworzono: 12-06-2015 0:00

Z rozporządzenia w sprawie egzaminowania kandydatów na kierowców w najbliższym czasie ma zniknąć wymóg posiadania sznurowanego obuwia na egzaminie dla motocyklistów. Większość dostępnych na rynku profesjonalnych butów motocyklowych nie ma bowiem sznurówek.

Profesjonalne buty motocyklowe, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Profesjonalne buty motocyklowe, źródło: materiały własne www.info-car.pl



Ministerstwo Infrastruktury  i Rozwoju dostosowuje przepisy egzaminacyjne do realiów rynkowych. Okazuje się bowiem, że większość profesjonalnych butów motocyklowych nie ma sznurowadeł. Zdecydowanie popularniejsze i bezpieczniejsze są inne rozwiązania, takie jak zatrzaski rzepy, suwaki itd. Co więcej, przepis w dotychczasowym kształcie pozwalał nawet na przystąpienie do egzaminu w tenisówkach lub innych butach które nie zapewniały bezpieczeństwa w czasie wykonywania zadań egzaminacyjnych. W nadal obowiązującym brzmieniu, przepis wymaga dawał zbyt dużą dowolność  w podejściu do kwestii bezpieczeństwa, co niestety bardzo często było nadużywane:

§ 13. 1. Warunkiem przeprowadzenia egzaminu państwowego jest: (…)
3) zapewnienie przez osobę egzaminowaną w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, lub A odpowiedniego stroju ochronnego w postaci:
a) wiązanego obuwia na płaskiej podeszwie,
b) spodni z długimi nogawkami,
c) kurtki z długimi rękawami zapinanej na suwak, guziki lub zatrzaski,
d) rękawic zakrywających całe dłonie; (…)

Proponowana zmiana dotyczy podpunktu a przepisu i miałby on brzmieć: „a) obuwia typu motocyklowego”. W ten sposób ustawodawca daje kandydatom na kierowców szeroki wybór obuwia dostosowanego do własnych potrzeb, które później mogłyby być wykorzystywane do jazdy już po uzyskaniu stosownych uprawnień.

Profesjonalne obuwie motocyklowe jest pod każdym względem lepsze niż zwykłe buty do chodzenia lub nawet sportowe. Ich największą zaletą jest to, że w razie upadku doskonale chronią stopę i staw skokowy przed uszkodzeniem. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu wysokich cholewek, wzmocnień na kostkach i piętach, a także materiałów odpornych na ścieranie. Zwykły „wiązany but na płaskiej podeszwie” nie jest w stanie oprzeć się siłom, jakie działają na motocyklistę w czasie upadku przy nawet niewielkiej prędkości. W takiej sytuacji jest niemal pewne, że motocyklista dozna głębokich otarć skóry – zazwyczaj stosowana na podeszwach guma zetrze się w błyskawicznym tempie. W takich przypadkach nie może też być mowy o jakiejkolwiek ochronie stawu skokowego.

Znowelizowane przepisy dotyczą jednak jedynie obuwia. W przypadku pozostałych części garderoby kandydat na kierowcę ma pewną dozę dowolności. Warto jednak na egzamin ubrać się jak najbezpieczniej, ponieważ w sytuacji stresowej łatwo o błąd, który może być później bolesny w skutkach.

Pełny tekst projektu rozporządzenia, które trafiło do konsultacji społecznych: http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//520/12273056/12292856/12292857/dokument166649.pdf

Podziel się