infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Jazda we mgle – przepisy i zasady

Utworzono: 24-11-2016 8:07

W ostatnim czasie na terenie całego kraju kierowcy mają do czynienia z silnym zamgleniem, które utrzymuje się zarówno w nocy, jak również w ciągu dnia. Zobacz jak sobie radzić z tym problemem i jakie obowiązują przepisy w tej kwestii.

Materiały własne InfoCar

Materiały własne InfoCar

Prędkość

Najważniejsze jest w warunkach ograniczonej widoczności, zachować szczególną ostrożność i dostosować prędkość pojazdu do warunków panujących na drodze. Przy zbyt dużej prędkości, kierowca może nie mieć szans na wyhamowanie pojazdu, gdy dostrzeże zagrożenie. Jest to bardzo ważne na każdej drodze, ale szczególnie niebezpieczne może być na autostradzie. W idealnych warunkach, droga zatrzymania pojazdu ze 140 km/h wyposażonego w opony bardzo dobrej klasy, wynosi około 150 metrów. Gdy na drodze mamy do czynienia z mgłą, jezdnia jest zazwyczaj mokra. To oznacza, że droga hamowania będzie jeszcze dłuższa. Jeżeli zatem widoczność wynosi około 100 metrów, to doliczając do tego czas reakcji kierowcy, może się okazać, że pojazd nie zdąży wytracić prędkości przed np. korkiem, który się utworzył w danym miejscu i raczej na pewno, uderzy w niego ze znaczą prędkością.  Gnanie na oślep w czasie mgły, zdecydowanie zatem nie jest dobrym pomysłem.

Odstęp

Jadąc za innym pojazdem w czasie mgły, należy zachowywać zdecydowanie większy odstęp niż zazwyczaj i bacznie obserwować zachowania poprzedzającego kierowcy. Uwagę należy zwrócić zwłaszcza na światła stop kierowcy przed sobą. Trzeba również mieć na uwadze, że kierowca jadący z tyłu, również ma ograniczoną widoczność.  Należy zatem hamować powoli, nie dopuszczać do gwałtownego wciskania pedału hamulca w podłogę. W ten sposób możemy uniknąć uderzenia w tył własnego samochodu.

Wyprzedzanie

Podczas jazdy w gęstej mgle, należy unikać wyprzedzania. Manewr ten może się okazać bardziej niebezpieczny, niż się wydaje. Z naprzeciwka może bowiem jechać słabo oświetlony pojazd (żarówki niskiej jakości, zmatowiałe lub brudne klosze itd.) lub zupełnie nieoświetlony rowerzysta, co niestety nie jest wcale rzadkością na naszych drogach. Należy zawsze brać pod uwagę to, czy jesteśmy w stanie dostrzec wszystkich uczestników ruchu. Koniecznie również należy zwracać uwagę na oznakowanie, a zwłaszcza na linie wyznaczające pasy ruchu. Jeżeli linia przerywana zaczyna zwiększać częstotliwość białych kresek, wówczas mamy do czynienia z linią P6, czyli linią ostrzegawczą. To oznacza, że zbliżamy się do miejsca z zakazem wyprzedzania np. skrzyżowanie, przejście dla pieszych lub niebezpieczny zakręt. Podczas wyprzedzania i omijania w czasie mgły, kierowca jest zobowiązany dawać krótkie sygnały dźwiękowe w sytuacji, gdy ruch odbywa się poza obszarem zabudowanym.

Światła

Podczas jazdy we mgle należy używać świateł mijania lub świateł drogowych, a jeżeli pojazd jest wyposażony w światła przeciwmgłowe przednie, to kierowca powinien z nich korzystać. Natomiast w bardzo gęstej mgle ograniczającej widoczność do mniej niż 50 metrów, kierowca może używać świateł przeciwmgłowych tylnych. Korzystanie ze świateł przeciwmgłowych pozwala być lepiej widocznym na drodze, a w przypadku świateł przednich, znacznie poprawić sobie widoczność.

Podróżowanie w warunkach zmniejszonej widoczności nade wszystko wymaga od kierowcy ciągłego skupienia i bycia przygotowanym na szybką reakcję.
Przepisy

Ustawa Prawo o ruchu drogowym
Art. 30.
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
1) kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,
b) poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania;
(…)
3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

Podziel się