Jakie nadwozie?
Podczas wyboru samochodu kupujący bierze pod uwagę jego przeznaczenie. W zależności od tego ile osób będzie nim przewożone i jakie trasy będą nim pokonywane, dokonywany jest wybór typu nadwozia, jakim ma dysponować auto. Dopiero potem wybierana jest marka i model samochodu.


Przedstawiciele: Volkswagen Passat, Fiat 125, Audi 80, Peugeot 406, Opel Omega, Skoda Superb itd.
Hatchback - (ang. hatch – właz, drzwi; back – tył) – typ nadwozia wyróżniający się dużą klapą tylną, pokrywą bagażnika z zawiasami zamontowanymi w górnej części nadwozia. Ten typ nadwozia składa się z dwóch lub nawet jednej bryły – wszystko zależy od kształtu pokrywy silnika. W pojazdach typu hatchback przestrzeń bagażowa znajduje się nad tylna osią. Hatchbacki są najczęściej tzw. samochodami miejskimi, które mają bardziej zwartą budowę niż sedany.

Przedstawiciele: Renault Clio, Opel Corsa, Fiat Punto, Peugeot 206, Volkswagen Golf, Skoda Fabia itd.
Liftback – (ang. Lift – podnieść, back – tył) jest to typ nadwozia, który sytuowany jest pomiędzy sedanem a hatchbackiem. Pokrywa bagażnika liftbacków jest wyprofilowana w taki sposób, że swoim kształtem przypomina sedana. Cechą wspólną z hatchbackiem jest natomiast unosząca się wraz z pokrywą bagażnika tylna szyba. W pojazdach typu liftback przestrzeń bagażowa jest odrobinę bardziej wysunięta do tyłu niż w przypadku hatchbacków, ale oczywiście nie aż tak bardzo, jak w przypadku sedanów. Nadwozie liftbacków złożone jest z dwóch lub trzech brył.

Przedstawiciele: Škoda Octavia, Opel Vectra, Opel Insignia, Mazda 6, Toyota Avensis, Ford Mondeo.
Kombi – typ nadwozia o wydłużonym dachu z powiększoną przestrzenią ładunkową z tyłu pojazdu. Samochody typu kombi posiadają z reguły relingi dachowe do mocowania dodatkowego osprzętu, takiego jak, uchwyt dla rowerów, bagażnik dachowy itp. Samochody typu kombi są często określane samochodami rodzinnymi. Z powodu dużej ilości miejsca, samochody typu kombi są określane mianem samochodów rodzinnych. Nadwozie przypomina hatchbacka, ponieważ tylna klapa jest montowana niemal pionowo, a konstrukcja składa się z dwóch brył. Samochody typu kombi są zazwyczaj pięciodrzwiowe, choć w przeszłości zdarzały się wersje trzydrzwiowe (Opel Kadet, Trabant) ale były to konstrukcje bardzo niepraktyczne, co spowodowało zaprzestanie produkcji tego typu aut.

Przedstawiciele: Niemal wszystkie samochody z nadwoziem sedan, a także niektóre hatchbacki i liftbacki. Nie wszystkie samochody tego typu są nazywane kombi, w nazewnictwie Alfy Romeo jest to sportwagon, niektóre marki używają oznaczenia „van”.
Minivan lub MPV – typ nadwozia jedno lub dwubryłowego, które swoim kształtem przypomina kombi. Różnica polega na tym, że minivany są zazwyczaj wyższe, posiadają więcej miejsc siedzących i większą przestrzeń bagażową. Minivany są typowymi autami rodzinnymi, w których zmieścić się może zazwyczaj siedem osób, ale bywają i większe. W pojazdach tego typu, klapa bagażnika jest zamontowana niemal lub pionowo, jest otwierana do góry na zawiasach przymocowanych do sufitu, ale bywają tez modele z drzwiami otwieranymi w bok. W kwestii drzwi wejściowych do mininana, panuje pewna dowolność. Najczęściej są to auta pięciodrzwiowe ale bywa, że są to auta czterodrzwiowe z jednymi dużymi drzwiami przesuwanymi.

Przedstawiciele: Renault Espace, Chrysler Voyager, Ford Galaxy, Citroen Xara Picasso, Opel Zafira itd.
Coupé (z fr. - ścięty) – typ nadwozia samochodów osobowych charakteryzujących się sportową sylwetką, niskim i płaskim nadwoziem o niskim współczynniku oporu powietrza. Samochody coupé posiadają dwoje drzwi i niewielki bagażnik. Zazwyczaj są czteroosobowe, aczkolwiek na tylnej kanapie zmieścić mogą się niskie i drobne osoby dorosłe lub dzieci. Bywa też, że coupé są samochodami dwuosobowymi. Nadwozie najczęściej jest jednobryłowe, ale bywają też dwubryłowe. Coraz częściej spotykane są wersje coupé ze składanym dachem.

Przedstawiciele: FSO Polonez Coupé, Renault Laguna Coupé, Audi TT, Audi A5 Coupe, BMW 320 Coupe, Peugeot 406 Coupe itd.
Kabriolet – typ nadwozia charakteryzujący się brakiem na stałem zamontowanego dachu, przy czym najczęściej istnieje możliwość założenie lub rozłożenie opcjonalnego poszycia. Kabriolety nie posiadają słupków bocznych ani trwale zamontowanych szyb poza przednią. Występują w wersjach dwu lub czteroosobowych z jedynie dwoma drzwiami. Przestrzeń bagażowa w tego typu pojazdach jest zazwyczaj niewielka ze względu na to, że w „bagażniku” chowa się składany dach. W sytuacji, gdy dach jest zamknięty, wtedy można korzystać z bagażnika.
Ze względu na specyfikę klimatu, kabriolety z miękkimi dachami są stosowane głównie w krajach, gdzie zimy są stosunkowo łagodne. W krajach o klimacie umiarkowanym, jak np. Polska, Niemcy, Czechy, Słowacja, dużą popularnością cieszą się kabriolety z dachem twardym składanym do bagażnika. Ich zaletą jest to, że nie niszczeją w warunkach zimowych tak szybko, jak poszycia miękkie. Wśród kabrioletów wyróżnia się również wersję coupé.

Przedstawiciele: Opel Astra, Volkswagen Golf, Renault Megane, Peugeot 206 CC, Mazda MX-5, Citroen C3, Audi TT itd.