infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Geometria zawieszenia

Utworzono: 02-12-2015 0:00

Kierowcy geometrią zawieszenia zaczynają się interesować zazwyczaj wtedy, gdy podczas jazdy pojazd ściąga w którąś stronę. Jest to nie tylko uciążliwe, ale i bardzo niebezpieczne. W takich przypadkach należy jak najszybciej udać się do specjalisty w celu ustawienia zbieżności kół.

Podczas badania geometrii zawieszenia, mechanik sprawdza stan jego poszczególnych części, źródło: materiały własne info-car.pl

Podczas badania geometrii zawieszenia, mechanik sprawdza stan jego poszczególnych części, źródło: materiały własne info-car.pl

Mówiąc w skrócie, chodzi o to, by koła były równoległe względem siebie, prostopadle do podłoża, a także o to, by kierownica ustawiona prosto odpowiadała idealnie prostemu ruchowi pojazdu. Wszystko to wykwalifikowany specjalista, wyposażony w odpowiednie przyrządy, jest w stanie ustawić we wszystkich współczesnych pojazdach w ciągu kilkudziesięciu minut. Warunek jest jeden –  zawieszenie musi być wolne od uszkodzeń i pozbawione luzów. Jeżeli zatem „wybite” będą sworznie i tuleje wahacza, końcówki drążków kierowniczych lub inne istotne elementy zawieszenia, wówczas prawidłowej geometrii kół nie da się uzyskać. Przed rozpoczęciem procedury ustawiania zbieżności, mechanik sprawdza zawieszenie i jeżeli nie jest ono w odpowiednim stanie, powiadomi o tym kierowcę i zleci wymianę określonych części. Niestety w niektórych przypadkach oznacza to bardzo kosztowną naprawę.

Bezpieczeństwo

Jazda samochodem z nieprawidłową geometrią kół jest zdecydowanie mniej bezpieczna niż jazda samochodem, gdzie geometria jest idealna. Stopień niebezpieczeństwa jest zależny od tego, jak bardzo ustawienie kół odbiega od normy. Pojazd z niewłaściwie ustawioną geometrią ma pogorszoną przyczepność kół, a co za tym idzie jest  bardziej podatny na poślizgi i gorzej radzi sobie z hamowaniem. Taki stan zawieszenia wiąże się również z ciągłą walką kierowcy o prosty tor jazdy. Chwila nieuwagi może sprawić, że samochód zjedzie na pobocze lub na sąsiedni pas ruchu. Oprócz tego podczas jazdy mogą występować drgania zawieszenia wynikające z tego, że każde koło chce jechać w swoją stronę. To z kolei przekłada się na powstawanie nienaturalnych naprężeń w całym układzie. W takiej sytuacji, któryś z elementów zawieszenia może po prostu nie wytrzymać. Zerwanie podczas jazdy sworznia wahacza lub końcówki drążka kierowniczego, może mieć katastrofalne skutki.

Ekonomia

Oprócz aspektów związanych z bezpieczeństwem jazdy, nieprawidłowa geometria kół ma wpływ na ekonomię jazdy. Chodzi zwłaszcza o znacznie szybsze zużywanie się opon. Wynika to m.in. z faktu, że koła ustawione zbieżnie lub rozbieżnie nie toczą się swobodnie. Używając terminologii narciarskiej, tak ustawione koła hamują pługiem, a wywołane w ten sposób takcie sprawia, że opony intensywnie i ciągle, zdzierają się. Wspomniane opory toczenia i tarcie, wpływa również na większe zużycie paliwa pojazdu z niewłaściwie ustawioną zbieżnością kół. Pokonanie oporów toczenia okupione jest po prostu większym wysiłkiem silnika, a to niestety wymaga większej dawki paliwa. Koszt ustawienia zbieżności kół zazwyczaj nie przekracza 100 zł, ten wydatek powinien się jednak szybko zwrócić.

Geometrię kół należy sprawdzać po każdej naprawie zawieszenia. Wymiana jakichkolwiek elementów układu może nieść za sobą i zazwyczaj niesie, konieczność ponownego ustawienia zbieżności. Dla własnego bezpieczeństwa należy około raz do roku skontrolować zbieżność kół. Zdecydowanie częściej należy samemu sprawdzać, czy z zawieszeniem nie dzieje się coś niepokojącego. Najdroższym testem będzie chwilowe puszczenie kierownicy na pustej, równej i prostej drodze. Jeżeli w takich okolicznościach samochód zacznie zjeżdżać w którąś stronę, wówczas należy bezzwłocznie udać się na ustawienie zbieżności kół. Na miejscu specjalista wykryje przyczynę usterki i zaleci wymianę zużytej części lub po prostu skoryguje ustawienia kół.

Poniżej przykład pojazdu ze skrajnie nieprawidłową geometrią zawieszenia:

Podziel się