infoCAR

Zaloguj się

Jak nie korzystać z pasa rozbiegowego

Utworzono: 16-01-2019 8:16

Większość kierowców w Polsce uprawnienia do kierowania pojazdami otrzymała w czasach, gdy „sieć” autostrad w naszym kraju miała mniej niż 300 km. Brak zaznajomienia z drogami szybkiego ruchu widoczny jest niestety na każdej z nich, problemy zaczynają się już na wjeździe.

Materiały własne InfoCar

Materiały własne InfoCar

Jednym z wielu problemów ruchu autostradowego w Polsce, jest nieumiejętne korzystanie pasów włączania, potocznie nazywanych pasami rozbiegowymi.  Potoczna nazwa bardzo dobrze oddaje to, czym w istocie są. Sportowa analogia zdecydowanie jest tu na miejscu, bo pasy rozbiegowe są mniej więcej tym samym dla autostrad, czym rozbiegi dla tyczkarzy lub skoczków wzwyż i w dal.  Ich zadaniem jest uzyskanie odpowiedniej prędkości, by móc wykonać zadanie, tym zadaniem   przypadku kierowców, jest płynny wjazd na prawy pas drogi. Warto przy tym podkreślić, że pasy włączania są obecne nie tylko na drogach szybkiego ruchu. Można się z nimi spotkać również w obszarze zabudowanym na drogach, gdzie prędkość dopuszczalna nie przekracza 50 km/h.

Jak korzystać z pasa rozbiegowego?

Pas włączania (rozbiegowy) służy do płynnego „zazębienia” się potoku pojazdów jadących dwiema różnymi drogami. Zadaniem pasa rozbiegowego jest rozpędzenie pojazdu i osiągnięcie porównywalnych prędkości na sąsiadujących pasach. W ten sposób bezpieczne staje się wjechanie na pas, gdzie odbywa się ruch o zazwyczaj dużej prędkości. Dobrym zwyczajem dróg, gdzie spotykane są pasy włączania, jest ustępowanie miejsca przez kierowców nadjeżdżających z tyłu. Polega to na zjechaniu na sąsiedni pas po lewej stronie, przez co prawy pas pozostaje do dyspozycji kierowcy wjeżdżającego na drogę. Jest to bardzo pomocne w przypadku pojazdów dysponujących niewielkim przyspieszeniem, w tym obciążonych samochodów ciężarowych. Współpraca kierowców w miejscach, gdzie pasy włączania występują wraz z wzmożonym ruchem, jest zresztą nieodzowna.

Jak nie korzystać z pasa rozbiegowego?

Powolna jazda: na powyższym filmie widzimy przykład jednego ze sposobów zachowania na pasie rozbiegowym, który zdecydowanie nie jest prawidłowy. Kierowca wjeżdżający na autostradę zwalnia na pasie rozbiegowym i wypatruje okazji do wjechania na jej prawy pas. Tymczasem wjazd na autostradę z tak niewielką prędkością może stworzyć zagrożenie dla innych uczestników ruchu.

Zatrzymanie się: zdezorientowani kierowcy, którzy nie mają doświadczenia z autostradami, niestety nierzadko postępują w ten sposób, że szukając okazji do wjechania na prawy pas, zatrzymują się i czekają na „lepsze czasy”. Tacy kierowcy zatrzymują się zazwyczaj na początku lub na końcu pasa rozbiegowego, ale nie brakuje tez takich, którzy robią to gdzieś po środku. Stanowią tam duże zagrożenie dla kierowców, którzy wjeżdżając na zajmowany przez nich pas rozbiegowy, wciskają „gaz do dechy”. Spotkanie w takiej sytuacji zatrzymanego pojazdu, może być bardzo niebezpieczne z uwagi na możliwość zderzenia się z nim. Oprócz tego zatrzymany pojazd blokuje pas rozbiegowy dla osób, które chcą skorzystać z niego w prawidłowy sposób.

Natychmiastowy wjazd: sytuacja ta dotyczy kierowców, którzy od razu po wjechaniu na pas rozbiegowy z ograniczenia do np. 40 km/h, tyle zazwyczaj jest na MOP (miejsce obsługi podróżnych), bez większego zastanowienia wjeżdżają na prawy lub nawet lewy pas autostrady, gdzie mogą znajdować się pojazdy poruszające się z prędkością 140 km/h. Różnica w prędkościach na poziomie 100 km/h może się okazać na tyle duża, że dojdzie do groźnego wypadku. Tymczasem jedno zerknięcie w lusterko wsteczne (o ile w ogóle było) może się okazać niestarczące dla prawidłowej oceny sytuacji z tyłu.

Umiejętność płynnego i pewnego włączania się w ruch autostradowy lub ekspresowy jest bardzo ważna dla zachowania bezpieczeństwa na drodze. Zbyt powolne wjechanie na jezdnię, gdzie pojazdy poruszają się z prędkością 140 km/h, może mieć katastrofalne skutki. Korzystanie z pasa rozbiegowego, jest niczym innym jak po prostu zmianą pasa ruchu na drodze i każdy kierowca powinien to umieć. Osoby, które nie potrafią tego zrobić prawidłowo, powinny wybrać do podróżowania drogi niższej kategorii, a także podnieść poziom swoich umiejętności.

Podziel się