infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Bezpieczny pasażer

Utworzono: 30-09-2014 0:00

Bycie pasażerem w samochodzie osobowym jest raczej prostą sprawą.  Niestety zbyt często mamy do czynienia z poważnymi błędami popełnianymi przez przewożone osoby. Błędy te mogą mieć bardzo niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo ruchu.

Wypadek samochodowy, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Wypadek samochodowy, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Polskie przepisy bardzo niewiele mówią na temat przewożenia pasażerów. W zasadzie jedynym obowiązkiem jest zapinanie pasów bezpieczeństwa – dotyczy to pasażerów na wszystkich siedzeniach pojazdu! Dodatkowe obowiązki dotyczą  przewożenia dzieci, chodzi oczywiście o umieszczanie dzieci w fotelikach ochronnych.

Pozycja w fotelu

W przypadku dzieci, pozycja w foteliku jest wymuszona i w zasadzie nie może być nieprawidłowa – o ile fotelik jest dopasowany do wielkości dziecka, a ono samo jest umieszczone w nim zgodnie z instrukcją.  W przypadku osób dorosłych problemów może być  znacznie więcej. Dorosła osoba, posiadająca pełną swobodę ruchów, może dla własnej wygody obrać pozycję  w fotelu, która w razie zagrożenia będzie dla niej niekorzystna. Bardzo częstym obrazkiem na polskich drogach są  osoby siedzące w przednim fotelu pasażera z nogami opartymi o deskę rozdzielczą. W ekstremalnych sytuacjach, nogi bywają wystawione za okno lub oparte o lusterko zewnętrzne. W takiej sytuacji oprócz tego, że kierowca ma problemy z widocznością lusterka w roli podnóżka, to pasażerowie narażają się na bardzo poważne uszkodzenia ciała w razie wypadku. W sytuacji, gdy nogi oparte są o deskę, zazwyczaj pod nimi znajduje się poduszka powietrzna. Ta, w razie zderzenia, otwiera się z prędkością około 322 km/h – jest to na tyle dużo, by połamać kości nóg. W przypadku nóg wystawionych poza okno samochodu problemów jest jeszcze więcej.  W takiej sytuacji stopy pasażera nie są chronione karoserią pojazdu, dodatkowo poduszka powietrzna wyrzuca je dalej poza okno. Lista obrażeń, jakich może wówczas doznać pasażer jest długa, mogą się na niej znaleźć zmiażdżenia, dotkliwe zranienia, a nawet odcięcie lub oderwanie stóp…

Kolejnym błędem jest podróżowanie w fotelu na leżąco. Taka pozycja jest bez wątpienia bardzo komfortowa, ale w razie zderzenia czołowego istnieje ryzyko, że ciało pasażera wysunie się  do przodu ze zbyt rozwartego fotela. W takich warunkach pasy bezpieczeństwa nie są w stanie odpowiednio mocno docisnąć torsu do oparcia fotela, ponieważ znajduje się ono zbyt daleko.
 
W normalnych warunkach, a zatem wówczas, gdy pasażer siedzi przodem do kierunku jazdy z nogami opartymi o podłogę, a kąt oparcia fotela jest zbliżony do pozycji pionowej, systemy bezpieczeństwa pojazdu zadziałają optymalnie czyli tak, jak przewidział to producent. Rozpędzona poduszka powietrzna zatrzyma się na wysokości twarzy pasażera, a pasy bezpieczeństwa utrzymają tors w fotelu, zapobiegając uszkodzeniom kręgosłupa i kończyn.

Problem nieprawidłowej pozycji w fotelu dotyczy również pasażerów znajdujących się na tylnej kanapie. Przypominamy, że obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa dotyczy również tylnych siedzeń! Co prawda prawo nie zakazuje leżenia na  tylnej kanapie (o ile pasy są zapięte), ale taka pozycja zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem. W takiej pozycji pasażer może wyślizgnąć się z objęć pasów bezpieczeństwa i przemieszczać się w kabinie pojazdu w niekontrolowany sposób.  Oprócz tego boczne ułożenie ciała względem pasów bezpieczeństwa sprawi, że znacznie większe będzie ryzyko uszkodzenia ciała, gdy będzie ono napierać na pasy. Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa najlepiej działają wtedy, gdy ich górna część znajduje się na klatce piersiowej, a dolna pod brzuchem.

Zachowanie pasażera

Duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy ma również zachowanie pasażera. Nie wolno mu niepokoić, ani denerwować kierowcy. Niedopuszczalna jest również kłótnia podczas jazdy, ani też celowe oddziaływanie na inne emocje… Pasażer nie powinien też prowokować do agresywnej i brawurowej jazdy, powinien natomiast reagować, gdy styl jazdy kierowcy jest zbyt niebezpieczny, a w szczególności wówczas, gdy ten łamie przepisy ruchu drogowego lub próbuje prowadzić pojazd będąc pod wpływem alkoholu.

Pasażer nie powinien też „pomagać” w prowadzeniu auta. Przełączanie biegów, świateł, wycieraczek, zaciąganie hamulca ręcznego itd. powinno pozostawać w gestii kierowcy i nikogo innego. Pasażerowie siedzący na tylnej kanapie nie powinni skłaniać kierowcy do tego, by odwracał się do nich.

Pasażer powinien również zachować ostrożność podczas wysiadania z auta. Otwarcie drzwi np. na ulicy, może spowodować zagrożenie dla innych pojazdów.

Podziel się