infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Terenowa jazda

Utworzono: 07-10-2013 0:00

Zapewne dla większości kierowców samochód służy do przemieszczenia się z punktu A, do punktu B. Są jednak i tacy użytkownicy czterech kółek, dla których motoryzacja jest czymś więcej.  W gronie tych osób znajdziemy fanów samochodów sportowych, wszelkiej maści tuningowców, amatorów starych aut, ale również entuzjastów jazdy terenowej.

Opel Frontera, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Opel Frontera, źródło: materiały własne www.info-car.pl


Ta ostatnia grupa, różni się od pozostałych tym, że przyjemność z zjazdy czerpie raczej nie na drogach, lecz na bezdrożach. Niestety dla „terenowców” w Polsce nie ma zbyt wielu miejsc do uprawiania tego sportu (?). Bez wątpienia wyścigi samochodów terenowych są sportem i to bardzo wymagającym. Najpopularniejszym z nich jest słynny Dakar (dawniej Paryż-Dakar). W Polsce najwięcej jest jednak osób, które uprawiają off-road  rekreacyjnie. Wycieczka samochodem terenowym w odległe miejsca poza utwardzonymi drogami, może przynieść wiele frajdy i pozwoli zobaczyć zakątki niedostępne dla kierowców osobówek.


Tym co najbardziej różni samochody terenowe od pozostałych, jest duży prześwit, napęd na cztery koła i terenowe opony. Prześwitem nazywa się przestrzeń pomiędzy podłożem, a najniżej położonymi elementami pojazdu. Prześwit samochodów osobowych wynosi od około 10 do około 20 cm. Prześwit samochodów terenowych jest zazwyczaj większy niż 20 cm.  Napęd na cztery koła przydaje się w trudnym i śliskim terenie np. błoto, głęboki śnieg, a także na większych nierównościach terenu. Tym, co jednak jest najistotniejsze, są dobre, terenowe opony. Bez tego samochód terenowy nie mógłby pokazać pełni swoich możliwości.


Na zakup takich samochodów (oprócz zapaleńców) decydują się osoby, które pracują lub mieszkają w trudnym terenie. Auta z segmentu I (samochody terenowe) są na stałym wyposażeniu leśników, strażaków, ratowników, niektórych formacji policji, wojska, straży granicznej itp. Na zakup samochodów terenowych decydują się także mieszkańcy wsi i terenów górskich. Tam zalety samochodu terenowego są nieocenioną pomocą. Wiele dróg w polskich wsiach nadal nie jest utwardzona, a ponadto zimą bardzo długo trzeba czekać na przyjazd pługu śnieżnego. W takiej sytuacji kierowcy „osobówek” są uziemieni. Posiadacze czterech kółek z napędem na cztery koła w takiej sytuacji raczej nie powinni mieć problemu z dojazdem do odśnieżonej drogi. Te same niedogodności dotyczą również mieszkańców obszarów górskich, choć tam dodatkowym utrudnieniem jest pochylenie terenu, z którym samochody z napędem 4x4 radzą sobie znacznie lepiej, niż klasyczne „osobówki”. 

SsangYong Musso - wygodna, rodzinna terenówka

SsangYong Musso - wygodna, rodzinna terenówka, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Oprócz górali i mieszkańców wsi,  samochody terenowe swoich nabywców znajdują wśród bardziej majętnych mieszkańców miast, którzy kupują drogie i luksusowe terenówki. Zalety wysokiego prześwitu i napędu na cztery koła przydają się im raczej rzadko, ale taka panuje od kilku lat moda i niewiele wskazuje na to, by miała się zakończyć.  Specjalnie dla takich osób, powstają samochody typu SUV, które są niejako połączeniem samochodu terenowego, ze zwykłym autem codziennego użytku. Pojazdy te są wyższe niż standardowe samochody osobowe, mają większy prześwit, ale bardzo czeto nie mają w standardzie napędu na cztery koła. To sprawia, że  w rywalizacji z klasycznymi terenówkami na bezdrożach są bez szans.


Poza wymienionymi wcześniej miejscami, gdzie zalety napędu 4x4 są bardzo przydatne, w Polsce nie ma zbyt wielu tras, gdzie można rekreacyjnie poszaleć samochodem terenowym. Przez cały rok obowiązuje zakaz wjazdu samochodem terenowym i każdym innym pojazdem silnikowym do lasu. Szaleństwa na łąkach, mokradłach, bagnach itp.  też raczej nie są dozwolone, ponieważ każde z tych miejsc ma swojego właściciela, który na pewno nie będzie sobie życzył rycia oponami jego ziemii. To swoją drogą może być przyczyną sporów i problemów z prawem. Niedozwolony jest także wjazd na teren parków narodowych, nawet jeżeli nie jest to obszar leśny. Ekstremalna jazda samochodem terenowym może bardzo mocno zniszczyć wszelkie nieutwardzone podłoże, po którym pojazd będzie jeździć. Ryk silnika płoszy zwierzynę, a ciężar całego auta wygniata teren. Dlatego należy starannie dobierać miejsca, do terenowej rekreacji.


Bez przeszkód można natomiast korzystać z samochodów terenowych na drogach publicznych i na prywatnym terenie. Dodatkowo z ofertą dla posiadaczy samochodów terenowych wychodzą przedsiębiorcy, którzy odpłatnie udostępniają im specjalne autodromy. Tam bez ryzyka naruszenia prawa, można jeździć do woli.
Zapaleni offroudowcy nie mają zatem w Polsce łatwego życia. Szansa na odrobinę szaleństwa zdarza się raczej rzadko. Dlatego zdecydowanie korzystniej będzie nie kupować terenówki jako auto codziennego użytku. Samochody te w zdecydowanej większości charakteryzują się dość wysokim spalaniem – powyżej 10 l/100 km (nawet oleju napędowego). Miejskie korki zdecydowanie nie są najlepszym środowiskiem dla tego tupu aut. W takich warunkach terenówka może spalić nawet 20 l/100 km.

 

Podziel się