infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

„Szeryfowie” lewego pasa

Utworzono: 16-04-2014 0:00

Wydawać by się mogło, że jazda „na suwak” na dobre przyjęła się na naszych drogach, niestety nie wszędzie i nie zawsze tak jest. O ile w dużych zakorkowanych miastach kierowcy zazwyczaj wiedzą, że jest to konieczność, o tyle w mniejszych, jeżdżący „na suwak” są określani mianem „cwaniaków”.

Prawidłowo funkcjonująca jazda "na suwak", źródło: materiały własne www.info-car.pl

Prawidłowo funkcjonująca jazda "na suwak", źródło: materiały własne www.info-car.pl


W Polsce tzw. „metoda zamka błyskawicznego” nie jest uregulowana przepisami i mieści się w szerokim zbiorze zasad kultury jazdy. W Austrii i Niemczech kwestia takiej współpracy kierowców na drodze jest określona przepisami i w pewnych miejscach jest obowiązkowa.


U nas niestety często zdarzają się kierowcy, którzy nie chcą wpuścić przed siebie innego uczestnika ruchu. Jest to co prawda uciążliwe, ale wystarczy poczekać, by za chwilę nadjechał kulturalny kierowca, który nie będzie robił  problemów. Prawdziwym problemem są natomiast kierowcy, którzy są określani mianem „szeryfów”.  Zjawisko najprościej jest wyjaśnić konkretnym przykładem:

Na filmie widzimy przykład blokowania lewego pasa, który kończy się zwężeniem drogi. Kierowca Hondy „szeryf” blokuje pas, żeby „cwaniaki” (autor nagrania i kierowcy za nim) nie dojechali do końca pasa i nie wepchali się (w ich mniemaniu) przed prawidłowo jadące pojazdy.

W przedstawionym przykładzie zachowanie kierowcy Hondy jest o tyle dziwne, że nawet nie próbuje wcisnąć się na prawy pas. Gdyby próbował, wtedy mówilibyśmy o innym przykładzie blokowania pasa, czyli o kierowcach, którzy zorientowali się, że na końcu pasa jest zwężenie i próbują wjechać na prawy pas dużo wcześniej. Powodem takiego zachowania jest zapewne przeświadczenie, że na końcu pasa nikt ich nie wpuści.

Jak jeździć „na suwak”?

Jako odpowiedź, może służyć wzór znaku drogowego, który został przygotowany przez specjalistów z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Znak nie znajduje się jak na razie w katalogu oficjalnych znaków drogowych:

Ten znak jak na razie nie jest umieszczony w oficjalnym katalogu znaków

Ten znak jak na razie nie jest umieszczony w oficjalnym katalogu znaków, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Zasada jest prosta. W sytuacji, gdy za zwężeniem drogi utworzy się korek, wówczas co drugi pojazd wjeżdża na zwężony odcinek. Manewr należy wyraźnie i odpowiednio wcześniej zasygnalizować kierunkowskazem. Należy również obserwować zachowanie kierowców, by nie doprowadzić do kolizji. Zasada zamka błyskawicznego znajduje również zastosowanie w innych sytuacjach, np. przy wjeździe pojazdów z drogi podporządkowanej lub w przypadku pojazdów włączających się do ruchu np. z drogi wewnętrznej lub posesji położonej przy zakorkowanej drodze.


Zalety jazdy metodą „zamka błyskawicznego”


Główną zaletą tej metody pokonywania korków jest to, że dzięki rozłożeniu ruchu na dwa (lub więcej) pasy, skraca się długość zatoru drogowego. Ma to szczególnie duże znaczenie dla kierowców znajdujących się na drogach poprzecznych, którzy poprzez zablokowanie prawego pasa nie są w stanie włączyć się do ruchu. Patrząc z innej strony, kierowcy, którzy zamierzają skręcić w prawo przed zwężeniem, muszą w takiej sytuacji ustawić się na końcu zatoru i czekać, aż dojadą do swojej przecznicy. Gdyby korek był rozłożony na całą szerokość jezdni, wówczas dojazd do ich przecznicy wcale nie musiałby być zablokowany.


Główną zaletą jazdy „na suwak” jest rozładowywanie korków, ale nie mniej istotną jest rozładowywanie złych emocji. Uprzejmość i kultura łagodzą obyczaje, a tego nam chyba w takich sytuacjach najbardziej potrzeba.

„Szeryfowanie” na lewym pasie może zostać potraktowane przez policję jako wykroczenie, za które grozi mandat w wysokości od 20 do 500 zł, kierowca w takich przypadkach otrzymuje również dwa punkty karne. Policjanci często decydują się w takich przypadkach na najwyższy wymiar kary. Warto również podkreślić, że takie sytuacje są coraz częściej nagrywane przez kierowców i zgłaszane na policję. Już niejedna osoba blokująca pas została w ten sposób ukarana srogim mandatem.

Samochód nauki jazdy blokujący pas. Kursantka próbuje wjechać na prawy pas na około 100 m przed zwężeniem drogi.Z tyłu kolejka samochodów i zablokowane skrzyżowanie.

Samochód nauki jazdy blokujący pas. Kursantka próbuje wjechać na prawy pas na około 100 m przed zwężeniem drogi.Z tyłu kolejka samochodów i zablokowane skrzyżowanie., źródło: materiały własne www.info-car.pl

Podziel się