infoCAR

RedutaPWPW
Zaloguj się

Sprawdź światła przed sezonem jesiennym

Utworzono: 14-09-2016 15:14

Choć lato się jeszcze nie skończyło, to dni stają się coraz krótsze, nim się spostrzeżemy, zmrok będzie zapadać niedługo po godzinie 16. Przed nadejściem jesieni, warto zadbać o oświetlenie swojego pojazdu, by być widocznym i widzieć podczas jazdy.

Materiały własne InfoCar

Materiały własne InfoCar

Wraz z nadejściem jesieni, kierowcy częściej będą używać świateł do oświetlania drogi, niż po to, by być na niej widocznym. Już teraz powrót do domu z dłuższych popołudniowych zakupów, odbywa się już po zmroku. Warto zadbać o to, by reflektory pojazdu jak najskuteczniej oświetlały kierowcy drogę. Tymczasem, zdaniem diagnostów motoryzacyjnych, aż 30% pojazdów poruszających się po naszych drogach ma nieprawidłowo ustawione światła!

Najczęściej podnoszoną kwestią podczas omawiania problematyki nieprawidłowo ustawionych świateł jest to, że reflektory oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka. Jest to oczywiście prawda, ale nie mniej istotnym problemem jest to, że kierowca pojazdu z krzywo świecącymi reflektorami sam niewiele widzi. Różnicę widać natomiast po wizycie u mechanika/elektryka samochodowego, który zajmuje się regulacją świateł. Zazwyczaj po takiej wizycie kierowcy nie mogą uwierzyć jak dobrze mogą świecić ich dotychczasowe żarówki. Prawidłowo wyregulowane reflektory oświetlają  nie tylko jezdnię, ale także część pobocza, umożliwiając kierowcy dostrzeżenie pieszych.  Niestety bardzo często bywa tak, że pobocze prawie w ogóle nie jest oświetlone, natomiast żarówki świecą wprost w oczy kierowcy nadjeżdżającego z naprzeciwka. W takiej sytuacji oślepiony kierowca nie jest w stanie dostrzec niczego poza światłem, nie jest w stanie zareagować na jakiekolwiek zagrożenia. Jedyne co może zrobić, to zwolnić lub nawet zatrzymać się i poczekać, aż oślepiający pojazd minie go.

Przyczyn źle świecących reflektorów jest kilka, ale wszystkie wynikają z braku dbałości o ich stan.  – najczęstszą przyczyną źle świecących reflektorów są nieprawidłowo umieszczone w nich żarówki – mówi nam Michał Zieliński, mechanik samochodowy. Sprawy nie ułatwiają sami producenci, którzy na wymianę żarówki zostawiają bardzo niewiele miejsca i trzeba wiele zręczności i doświadczenia, by prawidłowo wymienić przepaloną żarówkę. Kolejnym problemem są uszkodzone reflektory. Najczęściej wystarcza wymiana jakiejś taniej części, by różnica była mocno odczuwalna. Kolejnym dużo poważniejszym problemem jest to, że na naszych drogach nadal jeździ wiele samochodów z wypadkową przeszłością. W sytuacji, gdy uszkodzeniu ulegnie przedni pas pojazdu, wówczas z pewnością światła bez odpowiedniej regulacji nie będą świecić prawidłowo. Kolejnym problemem jest chałupniczo wykonywany „tunig” świateł poprzez zakładanie żarówek ksenonowych do lamp nieprzystosowanych do nich  – powiedział Zieliński.

Kierowcy zazwyczaj uważają, że światła ich samochodu są prawidłowo ustawione, niestety bardzo często są w poważnym błędzie. Objawami, które powinny zaniepokoić użytkownika pojazdu są np. znacznie krótszy snop światła w porównaniu do innych pojazdów, intensywne oświetlanie lewej strony drogi, nieoświetlanie prawej strony drogi, oświetlanie zagłówków pojazdów jadących z przodu. Jeżeli kierowca zauważy którykolwiek z wymienionych symptomów nieprawidłowego działania świateł, powinien udać się do specjalistycznego zakładu regulującego światła. Koszt regulacji nieuszkodzonych reflektorów zazwyczaj zamyka się w kwocie 20 zł.

Nie bez znaczenia jest również kwestia własnoręcznego ustawienia świateł przez kierowcę. Bardzo często kierowcy nie zwracają uwagi lub nawet nie wiedzą, jaką pozycję regulatora świateł powinni zastosować. W wielu przypadkach tak wygląda opis poszczególnych pozycji:

0: normalna pozycja, nie więcej jak dwie dorosłe osoby w pojeździe, bagażnik pusty.
1: komplet dorosłych pasażerów, pusty bagażnik
2: komplet pasażerów, bagażnik załadowany do maksymalnego obciążenia tylnej osi
3: tylko kierowca, bagażnik załadowany do maksymalnego obciążenia tylnej osi

Powyższy opis jest przykładowy. Dokładny opis dla własnego pojazdu znajduje się w jego instrukcji obsługi.

Innym problemem jest stan końcowej powłoki reflektora. W przypadku kilkuletnich samochodów, klosze reflektorów zazwyczaj są już w pewnym stopniu zmatowione lub zabrudzone od wewnątrz – dotyczy to zarówno przednich, jak i tylnych lamp. W takiej sytuacji należy umyć zabrudzone reflektory, albo poddać je renowacji.

Więcej na temat renowacji reflektorów

Koszt profesjonalnej regulacji świateł nie jest duży i bez wątpienia jest to opłacalna inwestycja w sytuacji, gdy reflektory nie świecą prawidłowo. W ten sposób poprawiamy własny komfort podróżowania oraz stan bezpieczeństwa na drodze, którą jedziemy.

Podziel się