infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Quad na komunię - nie najlepszy pomysł

Utworzono: 13-05-2013 0:00

Czasy, gdy marzeniem dziecka przystępującego do I Komunii Świętej był rower górski, bezpowrotnie minęły. I choć dziewczynki nadal otrzymują rowery, to wśród chłopców coraz popularniejsze są tzw. quady, czyli czterokołowce i to nie zawsze te lekkie.

Quad, źródło: http://wikipedia.org

Quad, źródło: http://wikipedia.org

Prawo jasno określa, czym jest czterokołowiec:

42b) czterokołowiec – pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza:

a) w przypadku przewozu rzeczy 550 kg,
b) w przypadku przewozu osób 400 kg;

42c) czterokołowiec lekki – czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h; (ustawa Prawo o ruchu drogowym).

Jasno sprecyzowane są również uprawnienia do kierowania takimi pojazdami. W przypadku czterokołowca lekkiego wystarczy nowa kategoria prawa jazdy AM (dawna karta motorowerowa). Do kierowania czterokołowcem ciężkim wymagane jest prawo jazdy co najmniej kategorii B1. Co ciekawe, ciężkim quadem nie mogą kierować posiadacze kategorii A1, A2, oraz A.

Dolna granica wieku dla kategorii AM została ustalana na poziomie 14 lat.Młody człowiek, by móc kierować motorowerem lub czterokołowcem lekkim musi najpierw ukończyć kurs w szkole jazdy, a następnie zdać egzamin na prawo jazdy w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego (WORD). W żadnej mierze nie jest dozwolone, by dziecko w wieku komunijnym (8-9 lat) siadało za kierownicą takiego pojazdu. Prawidłowa waga chłopca w tym wieku to około 30 kg, waga najpopularniejszych "komunijnych" quadów zaczyna się od 100 kg, a kończy się niestety już poza granicą wagową kategorii AM. W razie wywrotki, dziecko przygniecione tak ciężką maszyną, może nie przeżyć wypadku, a już na pewno, odnieść poważne obrażenia.

Warto tutaj podkreślić, że 8-9 lat nie jest nawet wiekiem, w którym dzieci mogą ubiegać się o kartę rowerową. Samodzielnie jeździć rowerem mogą dopiero dziesięciolatkowie.

Podczas komunijnego, gorącego okresu sprzedawcy nie przebierają w środkach, by tylko zdobyć klientów. W ofercie wielu z nich znaleźć można pojazdy "idealne dla dziecka komunijnego", które prędkość maksymalną mają znacznie powyżej 45 km/h, a przy tym ważą więcej niż 350 kg, a zatem nie mieszczą się w wymaganiach kategorii AM. Dla takich pojazdów wiek minimalny wynosi 16 lat – kategoria B1.

 

Policja nie prowadzi niestety statystyk wypadków, w których uczestniczyły quady. Mamy jednak dostęp do statystyk wypadków motorowerów. Jako motorowery klasyfikowane były bowiem dotychczas czterokołowce lekkie.Nie wiadomo co prawda, jaki procent z tych pojazdów stanowiły quady, ale statystyka obejmuje wiek 7-14 lat, kiedy to w większości przypadków młode osoby nie były w wieku uprawniającym do kierowania takimi pojazdami. Statystyka obejmuje 2012 rok, a wtedy wiek minimalny dla ówczesnej karty motorowerowej wynosił 13 lat. Z zestawienia dowiadujemy się, że w 2012 r. motorowerzyści w wieku 7-14 lat spowodowali 94 wypadków w których zginęła 1 osoba, a 112 zostało rannych. Niestetypolicja nie posiada statystyk mówiących o ilości wypadków, gdzie najmłodsi motorowerzyści byli ofiarami błędów innych uczestników ruchu.

W opinii wielu rodziców, którzy kupują swoim pociechom czterokołowca, jest to pojazd bezpieczny. Argumentują to tym, że quad ma cztery koła i jest stabilniejszy od chociażby zwykłych motorowerów. Niestety jest to bardzo mylne twierdzenie. Co prawda quad ma cztery koła, ale jest stabilny głównie wtedy, gdy stoi. Podczas jazdy wymagane są dość dużeumiejętności, by zapanować nad maszyną nawet zgodną z parametrami kategorii AM. Podczas pokonywania zakrętów ważne jest, by quad jechał na czterech kołach. W tym celu kierowca musi mocno balansować ciałem i układać się w zakrętach. Tutaj uwidacznia się przewaga jednośladów, którymi łatwiej pokonuje się zakręty. Brak wspomnianego balansu, może skutkować wyrzuceniem kierowcy z pojazdu, a taki wypadek przy prędkości nawet 40 km/h, może mieć poważne konsekwencje. Dlatego czterokołowce lekkie są dedykowane dopiero dla osób w wieku co najmniej 14 lat, kiedy to motoryka i sprawność fizyczna jest na dużo wyższym poziomie. Wyższa jest również waga młodzieńca. Prawidłowa waga dla czternastolatka to około 50-60 kg. Przy takiej wadze łatwiej jest zapanować nad pojazdem i zwyczajnie docisnąć go swoim ciężarem do podłoża, a tym samym zwiększyć jego przyczepność i stabilność. Tak zostały skonstruowane przepisy w temacie czterokołowców i trudno odmówić im sensu. Widocznie wyobraźnia ustawodawcy sięga dalej niż wyobraźnia niektórych rodziców.

Za wypadki z udziałem małoletnich kierowców quadów trudno winić ich samych. Dziewięciolatek chce po prostu bawić się, a o ewentualnych konsekwencjach zabawy nie myśli, bo nie jest to dla niego istotne. Myślec za niego powinni rodzice, a argument typu; "bo kolega ma", nie jest żadnym argumentem.

Informacje dodatkowe:

  • Każdy czterokołowiec, jeżeli będzie wykorzystywany na drogach publicznych, musi być zarejestrowany i ubezpieczony.
  • Kierujący quadem musi mieć na głowie kask ochronny.
  • Kierujący quadem musi mieć przy sobie prawo jazdy, dowód rejestracyjny pojazdu oraz dowód ubezpieczenia.
  • Czterokołowcem nie wolno poruszać się w lesie!

 

Podziel się