infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Przewodnik po ustawie

Utworzono: 20-04-2013 0:00

Największe zmiany dotyczą jednośladów. Kategorie motocyklowe zostają rozszerzone o kategorię A2, znika także karta motorowerowa. W jej miejsce zostaje powołana kategoria AM. Młodzi ludzie pragnący jeździć motorowerem i/lub czterokołowcem lekkim (quadem) będą musieli zdać egzamin państwowy w WORD. Zmienia się także wiek minimalny dla wielu kategorii: 21 lat dla kategorii C, 24 lata dla kategorii D i A, czyli na najcięższe motocykle o dużej mocy. Warto dokładnie prześledzić wymogi i warunki dotyczące wieku, bo jest kilka furtek, dzięki którym 20 latek będzie mógł zrobić prawo jazdy kat. A. Wystarczy rozpocząć naukę w wieku 16 lat od kategorii A1, w wieku 18 lat zrobić prawo jazdy kat A2, a po dwóch latach uzyskać uprawnienia kategorii A.W ten sposób można przyspieszyć procedurę aż o 4 lata!

Nowe kategorie prawa jazdy

Nowy dokument prawa jazdy

Od 19 stycznia w Polsce będzie wydawany nieco odmieniony dokument prawa jazdy. Nasz dokument, mimo zapowiedzi, nie będzie posiadać elektronicznego czipa, ale jego wzór i tak będzie ujednolicony w skali całej Unii Europejskiej. 

Informatyzacja procesu szkolenia kierowców

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, zaniepokojone nadużyciami i nieprawidłowościami w szkoleniu kierowców postanowiło wprowadzić elektroniczny nadzór nad szkoleniem. Rozbudowany aparat kontroli w zasadzie uniemożliwi szkolenie z pominięciem przepisów. Ma się dzięki temu zwiększyć jakość szkolenia, a z branży mają zniknąć oszuści. Zdaniem specjalistów, informatyzacja szkolenia pozwoli na odbudowanie się branży i zwiększenie opłacalności kursów. 

Nowy egzamin teoretyczny

Ta kwestia jest zdecydowanie najbardziej medialną i najczęściej komentowaną zmianą. Nowy egzamin ma być zdecydowanym odejściem od znanej dzisiaj praktyki wykuwania testów na pamięć. Egzamin ma być „bliżej ulicy” i dzięki zaangażowaniu klipów filmowych z prawdziwymi sytuacjami drogowymi z pewnością uda się ten cel zrealizować. Baza pytań ma sobie liczyć kilka tysięcy zadań teoretycznych o zróżnicowanym poziomie. Kursant będzie musiał się zmierzyć z 20 pytaniami wiedzy ogólnej i 12 z wiedzy specjalistycznej dla danej kategorii prawa jazdy. Zakres wymaganej wiedzy w porównaniu do poprzedniego egzaminu nie zmienia się. 

Informatyzacja WORD

Wraz z informatyzacją szkolenia kierowców i nowym egzaminem, wprowadzona zostanie informatyzacja WORD. Ośrodki egzaminacyjne mają zostać połączone w jednolitą sieć, dzięki czemu kursant np. będzie mógł zapisać się przez Internet na egzamin do dowolnego WORD w kraju. System informatyczny WORD ma m.in. filtrować połączenia i relacje na linii szkoła jazdy-egzaminator. Niedopuszczalne ma być, by w tej ścieżce miały miejsce jakiekolwiek osobiste lub rodzinne relacje. System ma także wyposażyć kontrolerów urzędów marszałkowskich w rozbudowane narzędzie do sprawdzania, czy w egzaminowaniu nie dochodzi do nadużyć. W ten sposób ma zostać uszczelniony proces egzaminowania i zlikwidowana korupcja, której nadal nie udało się całkowicie zlikwidować. 

Informatyzacja procesu wydawania uprawnień

Wraz z wprowadzeniem informatycznego obiegu dokumentów w OSK i WORD, taki sam los musiał spotkać starostwa. Podstawową zmianą jest wprowadzenie profilu kandydata na kierowcę. PKK to zestaw podstawowych informacji o kandydacie na kierowcę. Informacje te przechowywane będą w formie elektronicznej i będą stanowić swego rodzaju dzienniczek ucznia szkoły jazdy Każdy wpis do profilu będzie rejestrowany i potwierdzany podpisem elektronicznym. Bez w pełni uzupełnionego profilu kursant nie może opuścić szkoły i przystąpić do egzaminu. 

Ośrodki szkolenia kierowców spełniające dodatkowe wymagania

Chodzi o środki, które będą mogły szkolić instruktorów, przeprowadzać szkolenia na kategorię AM, a także szkolić rowerzystów w wieku od 10 lat na podstawie stosownych umów ze szkołami podstawowymi. Ośrodki spełniające dodatkowe wymagania będą mogły szkolić na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych, chodzi o tzw. e-learning. Te przywileje będą obwarowane wieloma rygorystycznymi wymaganiami. Chodzi przede wszystkim o pełną flotę pojazdów na wszystkie kategorie, przy czym pojazdy te muszą być względnie nowe. Chodzi o pojazd w zakresie prawa jazdy kategorii A i B nie starszy niż 5 lat, w zakresie prawa jazdy kategorii C nie starszy niż 7 lat, a w zakresie prawa jazdy kategorii D jest nie starszy niż 12 lat. Dodatkowo ośrodek taki musi istnieć na rynku od co najmniej 5 lat i mieć doświadczonych instruktorów z kilkoma kategoriami prawa jazdy. 

Zmiana egzaminu na kategorie motocyklowe

Od kierowców jednośladów wymagane będą dużo większe umiejętności niż do tej pory. Znikają ściśle określone trasy egzaminacyjne. Teraz egzaminator będzie mógł skierować kandydata na kierowcę w dowolne miejsce – zupełnie tak samo, jak np. przy kategorii B. Trasy pozostają jedynie przy kategorii T i pojawiają się przy kategorii AM. Zmienia się także egzamin na placu manewrowym. Pojawiają się nowe zadania: slalom wolny pomiędzy bramkami slalom szybki ze średnią prędkością 30 km/h i ominięcie przeszkody przy prędkości najazdowej 50 km/h. Nowe zadania mają zwiększyć poziom wyszkolenia motocyklistów, pociągają jednak duże zmiany w infrastrukturze szkół jazdy i WORD. 

Podziel się