infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Przeciwmgłowa moda

Utworzono: 20-01-2014 0:00

Patrząc na sposób używania świateł przez wielu polskich kierowców można odnieść wrażenie, że jesteśmy wyjątkowo zamglonym krajem. Okazuje się jednak, że wielu kierowców korzysta ze świateł przeciwmgłowych przednich w niewłaściwy sposób.

Samochód z włączonymi światłami mijania i przeciwmgłowymi, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Samochód z włączonymi światłami mijania i przeciwmgłowymi, źródło: materiały własne www.info-car.pl


Moda na używanie świateł przeciwmgłowych trafiła do nas wraz z wprowadzeniem świateł do jazdy dziennej w 2011 r. Wówczas producenci zaczęli wyposażać nowe pojazdy w światła do jazdy dziennej, a te w wielu przypadkach zostały umieszczone tuż obok przednich świateł przeciwmgłowych  w dolnej części zderzaka. Wiele na to wskazuje, że część kierowców uznała, że tak oświetlony pojazd wygląda po prostu ładniej i sami zaczęli stosować podobne rozwiązania. Jedni skorzystali z opcji doposażenia swojego pojazdu w specjalny zestaw świateł do jazdy dziennej, inni – niezgodnie z prawem – zaczęli korzystać ze świateł przeciwmgłowych w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Zjawisko jest zauważalne w całej Unii Europejskiej i wszędzie stanowi problem.


Co ciekawe, zdecydowana większość pojazdów na polskich drogach jest tak skonstruowana, że nie da się włączyć wspomnianych świateł bez włączenia co najmniej świateł pozycyjnych. Dlatego bardzo często możemy zauważyć na drogach pojazdy, które przy idealnej pogodzie jeżdżą z włączonymi światłami przeciwmgłowymi i pozycyjnymi lub mijania – najczęściej tymi drugimi.


Efekt jest niestety taki, że inni kierowcy są oślepiani przez reflektory nadmiernie oświetlonych pojazdów. Problem dotyczy w szczególności tych osób, które „modnego” kierowcę mają za sobą, bo światło reflektorów odbija się w lusterku wewnętrznym . W takiej sytuacji często nie pomaga nawet przełączenie „pstryczka” zmieniającego kąt nachylenia lustra.


Zdaniem Krzysztofa Trzeciaka z Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów wynika to z tego, że światła przeciwmgłowe spełniają zupełnie inną rolę niż światła mijania:


- Co prawda żarówki obu reflektorów mają tę samą lub zbliżoną moc (najczęściej 55 W), ale oba reflektory mają zupełnie inne role. Światła przeciwmgłowe oświetlają zdecydowanie szersze pole widzenia ponieważ ich zadaniem jest również doświetlanie zakrętów, co jest obecnie często stosowane w nowych modelach samochodów. Dodatkowym problemem jest to, że bardzo często reflektory przeciwmgłowe są fatalnie ustawione i świecą za wysoko. Dotyczy to w szczególności samochodów powypadkowych lub takich, które uczestniczyły w nawet drobnych stłuczkach. Reflektory przeciwmgłowe zazwyczaj są umieszczane w zderzaku, a ten jest najbardziej narażony na uszkodzenia. Po stłuczce światła przeciwmgłowe mogą świecić w losowym kierunku i stanowi to zagrożenie dla innych kierowców. Inną grupę pojazdów ze źle ustawionymi światłami przeciwmgłowymi stanowią te, które zostały doposażone w dodatkowe reflektory. Często bywa tak, że montowała je niekompetentna osoba, a efekt jest podobny, jak w przypadku samochodu powypadkowego.
Osobnym problemem są kierowcy, którzy w sposób niewłaściwy wyposażyli swoje pojazdy w światła do jazdy dziennej. Zdarza się bowiem tak, że oprócz małych reflektorów dziennych, w pojeździe włączone są światła mijania przednie i pozycyjne tylne. To jest niestety błąd i w takich przypadkach pojazd nie może przejść pozytywnie przeglądu technicznego.


Przypominamy, że niewłaściwe korzystanie z przednich świateł przeciwmgłowych zagrożone jest mandatem karnym w wysokości 100 zł oraz dwoma punktami karnymi.


Przypominamy również zasady dotyczące korzystania ze świateł przeciwmgłowych.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602)


Art. 30.
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
1) kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,
b) poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania;
(…)
3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.
Art. 51.
(…)
5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

 

Podziel się