infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Paliwa alternatywne: Gaz CNG

Utworzono: 03-09-2014 0:00

Wysokie ceny paliw tradycyjnych i rosnąca akcyza na gaz LPG skłaniają kierowców do poszukiwań innych rozwiązań. Jedną z ciekawszych alternatyw dla benzyny, oleju napędowego i autogazu jest sprężony gaz ziemny czyli CNG.

Stacja paliw, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Stacja paliw, źródło: materiały własne www.info-car.pl



CNG (z ang. Compressed Natural Gas) jest znanym doskonale gazem, wykorzystywanym do zasilania większości kuchni gazowych w Polsce. Różnica jest taka, że do zasilania kuchni gazowych wykorzystywany jest gaz ziemny (metan) pod niskim ciśnieniem, zaś do zasilania pojazdów wykorzystywany jest gaz sprężony pod bardzo wysokim ciśnieniem – około 25 MPa.
W Polsce samochód na gaz CNG jest wciąż rzadkością, ale nie wszędzie tak jest. W Europie zachodniej, a zwłaszcza we Włoszech i w Niemczech, gaz CNG należy zaliczyć już do grona paliw tradycyjnych. Dynamiczny rozwój technologii CNG jest wspierany przez rodzimych producentów samochodów, a także przez rządy państw, które wspierają rozwój infrastruktury potrzebnej do tankowania pojazdów. Polska jest niestety daleko w tyle za wspomnianymi państwami.

Koszty użytkowania

Obecnie koszt zatankowania metra sześciennego gazu CNG na komercyjnej stacji to około 3,40 zł. Można dla uproszczenia przyjąć, że metr sześcienny sprężonego gazu ziemnego jest tożsamy litrowi benzyny. Trzeba jednak dodać, że samochody zasilane CNG przy takim stosunku mają spalanie o około 20 % niższe (różnie w zależności od modelu). W przypadku tankowania na komercyjnych stacjach, koszt przejechania 100 km samochodem Audi A3 z silnikiem o pojemności 1,4 l, spalającym średnio 4,5 m³ (3,3 kg) /100km wyniesie 15,30 zł. Koszt przejechania tego samego na benzynie będzie wynosić około 28 zł. Różnica jest więc dość duża.

Koszty użytkowania samochodu na gaz CNG można obniżyć poprzez wykorzystanie publicznych linii przesyłowych gazu ziemnego. Wystarczy do domowej instalacji podłączyć specjalny kompresor i tankować samochód u siebie. W ten sposób koszt zatankowania metra sześciennego paliwa spada do około 2,30 zł, a koszt przejechania 100 km wspomnianym Audi A3 spada do około 10,35 zł! Niestety od listy oszczędności trzeba odliczyć koszt prywatnego kompresora czyli co najmniej 16 tys. zł, a to nie koniec przykrych wiadomości. O ile tankowanie na dużych komercyjnych stacjach trwa około 3-4 minut, o tyle w przypadku najtańszych domowych kompresorów, zatankowanie butli do pełna może potrwać około 6 godzin!

Samochody

Sprężony gaz ziemny można stosować zarówno w samochodach osobowych, jak również w największych ciężarówkach. Coraz więcej firm wprowadza do swojej oferty samochody z fabryczną instalacją CNG. Samochody z fabryczną instalacją CNG posiadają butle wkomponowane w podwozie pojazdu wobec czego nie zabierają przestrzeni ładunkowej. Na pierwszy rzut oka ciężko odróżnić samochód na gaz ziemny od diesla lub samochodu benzynowego.
W Przypadku samochodów ciężarowych najczęściej mamy do czynienia z pojazdami zasilanymi wyłącznie gazem CNG. W przypadku osobówek,  samochody najczęściej są wyposażone w dodatkowy zbiornik na benzynę o zróżnicowanej pojemności (Volkswagen Up! 10 l, Audi A3 50 l, Fiat Punto 45 l). To zupełnie wystarcza do swobodnego wykorzystywania pojazdu w rejonach, gdzie nie ma stacji tankowania CNG. Zasięg najpopularniejszych modeli na pełnych butlach CNG to od 300 do niemal 600 km.
Zdecydowanie gorzej jest w przypadku samochodów typowo dostawczych i ciężarowych. Samochody dostawcze mają zazwyczaj bardzo mały zbiornik na benzynę, a w przypadku np. IVECO Daily, dodatkowego zbiornika w ogóle nie ma. Podobnie jest w przypadku samochodów ciężarowych, tam również nie przewidziano innego paliwa niż CNG. Niestety pełne butle ciężarówek na gaz ziemny wystarczają do przejechania zaledwie 400 – 500 km. To sprawia, że w terenach, gdzie nie ma stacji, pojazdy te po prostu nie mogą być wykorzystywane.
Oprócz samochodów z fabryczną instalacją CNG, na rynku funkcjonują także samochody przerabiane. Koszt części oraz pracy mechanika to około 5 tys. i więcej. W takiej sytuacji należy się też liczyć z tym, że trzeba się będzie pożegnać ze znaczną częścią bagażnika. Butle dla gazu CNG są duże i ciężkie, ponieważ muszą wytrzymywać bardzo wysokie ciśnienie. To sprawia, że przeróbki są wykonywane dość rzadko. Zdecydowanie częściej klienci decydują się na zakup samochodów z fabryczną instalacją. W przypadku samochodów nowych cena jest zbliżona do wersji z silnikiem wysokoprężnym. W przypadku samochodów używanych, ceny są zazwyczaj niższe niż wersji napędzanych paliwami tradycyjnymi.

Wpływ na środowisko naturalne

Spalanie gazu CNG jest jednym z najczystszych sposobów napędzania samochodów. Z rury wydechowej samochodów na gaz ziemny nie wydostaje się sadza, a więc tzw. cząstki stałe, samochód po prostu nie dymi. Oprócz tego, spalanie CNG emituje zdecydowanie mniej innych szkodliwych substancji do powietrza. Inną zaletą CNG jest to, że silniki zasilane tym gazem pracują zdecydowanie ciszej, niż te zasilane paliwem tradycyjnym. Doskonałym przykładem jest tutaj samochód ciężarowy Iveco Stralis, którego silnik pracuje ciszej niż większość osobowych diesli. Wysoka kultura pracy sprawia, że silniki zasilane gazem ziemnym są  dużo trwalsze niż benzynowe odpowiedniki.

Bezpieczeństwo

Zbiorniki przeznaczone dla gazu CNG muszą wytrzymywać znacznie wyższe ciśnienie niż te przewidziane dla gazu LPG. Nie ma zatem ryzyka, że podczas wypadku rozszczelnią się lub wybuchną. Dodatkowo znaczna część samochodów zasilanych gazem CNG posiada instalacje fabryczne, a więc takie, gdzie nie ulega wątpliwości, że zostały zamontowane profesjonalnie. Oprócz tego na bezpieczeństwo wpływa specyfika samego gazu. Jest on lżejszy od powietrza, wobec czego w razie wydostania się poza butlę, ulatnia się bezpośrednio do góry. Nie gromadzi się przy gruncie jak np. gaz LPG, gdzie stwarza ryzyko wybuchu, nie tworzy też łatwopalnych kałuż, jak benzyna i olej napędowy.

Stacje tankowania

Mimo doskonałej infrastruktury – linie przesyłowe znajdują się w każdej części kraju - stacji tankowania gazu CNG jest w Polsce jak na lekarstwo. Aktualnie czynnych stacji jest zaledwie 28 z czego większość na południu kraju. Bywają też regiony, gdzie do najbliższej stacji trzeba jechać 300 km! O stanie sytuacji najlepiej świadczy poniższa mapa z zaznaczonymi punktami tankowania.

Mapa stacji tankowania CNG wrzesień 2014

Mapa stacji tankowania CNG wrzesień 2014, źródło: www.cng.auto.pl

Sytuacja jest na tyle zła,  że niektóre stacje zostały zamknięte z powodu nierentowności.

Podsumowanie

Mimo tego, że technologia znana jest od wielu lat, jest popularna w Europie zachodniej i w USA, w Polsce nadal nie może zachęcić do siebie szerszego grona kierowców. Kierowcy nie kupują samochodów na CNG, ponieważ w naszym kraju jest mało stacji tankowania. Stacji tankowania jest mało, ponieważ kierowcy nie kupują samochodów zasilanych CNG. Błędne koło się zamyka. Paradoksalnie przyczyną małej popularności CNG jest bardzo duża popularność LPG. Kierowcy szukający oszczędności wybierają tę drugą opcję, ponieważ autogaz zatankować można niemal wszędzie.

Podziel się