infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Opony zimowe niebezpieczne latem

Utworzono: 24-04-2013 0:00

Brak wiosny sprawił, że kierowcy w zasadzie nie mieli czasu na zmanę opon z zimowych na letnie. Sytuacja w ostatnich latach powtarza się co roku. Zaraz po stopnieniu śniegów, zaczynają panowaćtemperatury, których nie powstydziłyby się miesiące letnie.

Opona samochodowa, źródło: http://wikipedia.org

Opona samochodowa, źródło: http://wikipedia.org

Optymalnym momentem do zmiany opon jest sytuacja, gdy średnia temperatura dzienna przekracza 7 stopni Celsjusza. Ten moment już dawno minął, a okres, gdy średnia temperatura oscylowała w granicach siedmiu stopni, nie trwał dłużej niż tydzień. W efekcie duża liczba kierowców jeździ jeszcze na "zimówkach", co przy temperaturze w ciągu dnia wynoszącej około 20 stopni, nie jest najlepszym pomysłem.

Nie jest jeszcze najgorzej, gdy jazda odbywa się w warunkach miejskich. Wtedy korzystanie z "zimówek" nie jest specjalnie ryzykowne. Gorzej, gdy podróż odbywa się poza miastem, a zwłaszcza na autostradzie. W takiej sytuacji korzystanie z opon dedykowanych śniegom i mrozom może byćśmiertelnie niebezpieczne. Chodzi o konsystencję gumy, z której wykonano "zimówki" -w upale jest miękka, zbyt miękka.

Gdy na zewnątrz panują ujemne temperatury, opona zimowa dzięki swojej konsystencji, zachowuje elastyczność i dobrze trzyma się nawet na śliskiej nawierzchni. Te same zasady dotyczą opon letnich, które pod wpływem ujemnej temperatury twardnieją i tracą swoje właściwości. Jazda na oponach letnich zimą, gdy są twarde jak plastik, można porównać do poruszania się saniami…

 

Bezpieczeństwo

Latem opony letnie są elastyczne i zachowują odpowiednią twardość nawet podczas największych upałów. W analogicznej sytuacji zimówki niebezpiecznie odkształcają się i sprawią, że samochód na zakrętach gorzej trzyma się drogi. Kierowcy mają wrażenie, jakby bujali się na kołach.Dodatkowym negatywnym następstwem jazdy latem na "zimówkach" może być duże ryzyko przebicia opony. Jak już wspomniano, opony zimowe latem są bardzo miękkie, a tym samym bardziej podatne na przebicia np. ostro zakończoną gałęzią lub na rozerwanie, gdy samochód np. wpadnie w dziurę. Kolejnym negatywnym następstwem jest wydłużona droga hamowania w porównaniu do opon letnich. W zależności od klasy opon, może to być od kilku do kilkunastu metrów różnicy. Nie bez znaczenia jest też fakt, że opony zimowe stosowane latem upośledzają działanie systemów bezpieczeństwa. Chodzi w szczególności o systemy ABS i ESP. Ich działanie opiera się na odczycie z czujników rozpoznających poślizg kół. W omawianym przypadku odczyt może być zafałszowany, co w efekcie doprowadzić może do błędnego zadziałania systemów a w rezultacie do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

 

Oszczędność

Abstrahując od kwestii bezpieczeństwa - korzystanie z zimówek latem zwyczajnie się nie opłaca. Najczęściej przytaczanym przez specjalistów argumentem, jest szybsze zużywanie siębieżnika. Miękka opona jest bardziej podatna na ścieranie się, w szczególności dotyczy to hamowania, ale również skręcania i zwykłej jazdy na wprost. Przy intensywnym używaniu, komplet opon może nie wystarczyć do kolejnej zimy. Inną kwestią związaną z finansami, jest zwiększone zużycie paliwa podczas korzystania z opon zimowych latem. Gdy na zewnątrz panują zwykłe letnie temperatury, opona zimowa jest za bardzo przyczepna, przez co silnik musi używać większej siły, by złamać opory toczenia się kół pojazdu.

 

Komfort

Podczas letnich podróży na „zimówkach” słychać doskonale, jak rozgrzana opona "walczy" z równie gorącą nawierzchnią drogi. W zależności od marki opony i temperatury na zewnątrz, możemy mieć do czynienia z głośną pracą kół. Nieprzyjemne dudnienie podczas dłuższych podróży może mieć duży wpływ na zmęczenie kierowcy.W zależności od stopnia wyciszenia pojazdu, dźwięki mogą przeszkadzać np. w rozmowie z pasażerami, a w skrajnych przypadkach, zmuszać do używania podniesionego tonu.

Sezonowa zmiana opon nie jest w Polsce obowiązkowa, ale jak wskazują statystyki, zdecydowana większość kierowców robi to regularnie. Z danych CBOS cytowanych przez Rzeczpospolitą w 2012 r. wynika, że zaledwie 5% kierowców przez cały rok jeździ na tych samych oponach.

 

Podziel się