infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

<em>Nowelizacja ustawy</em>Okres próbny dla młodych kierowców dopiero od 2016 r.

Utworzono: 20-04-2013 0:00

Sejm RP znowelizował ustawę o kierujących pojazdami. Zaskoczeń nie było – przesunięte zostały przepisy związane z okresem próbnym dla młodych kierowców. Nie sprawdził się tym samym scenariusz opozycji, która chciała przesunąć wszystkie przepisy ustawy na styczeń 2014 roku.

Przesunięciu ulegną wszystkie przepisy zawarte w rozdziale 14 ustawy pt. „Okres próbny”. Przyczyną takiego posunięcia ustawodawcy jest fakt, iż system CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) nie zdążył się przygotować na obsługę zmian w prawie. Już teraz wiadomo, że „stary” CEPiK nie będzie rozwijany. Ma go zastąpić CEPiK 2, którego budowę ma już wkrótce rozpocząć Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Planowany koniec prac i wdrożenie okresu próbnego ma nastąpić najpóźniej 4 stycznia 2016 r,

Przez najbliższe 3 lata nie będzie zatem obowiązkowych kursów dokształcających w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w WORD, a także praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym w ośrodkach doskonalenia techniki jazdy. Ten element szkolenia młodych kierowców miał być receptą na brawurową jazdę świeżo upieczonych kierowców. Dzięki kursowi teoretycznemu w WORD, a także praktycznemu szkoleniu z jazdy w ekstremalnych warunkach na płytach poślizgowych, miały być studzone zapędy grupy największego ryzyka.

Wspomniana grupa, która odpowiada za znaczną część wypadków drogowych miała mieć również ograniczenia dotyczące prędkości. Młody kierowca nie mógłby np. jechać szybciej niż 100 km/h na autostradzie, 80 km/h poza terenem zabudowanym i na drogach ekspresowych i 50 km/h w obszarze zabudowanym – nawet jeśli znaki drogowe dopuszczałyby taką możliwość. Młody kierowca miałby się odróżniać od innych użytkowników dróg symbolem klonowego liścia, który miałby być przyklejony z przodu i tyłu pojazdu – to zostało jednak przełożone na 2016 r.

Niemal wszystkie zapisy nowelizacji zasadzają się na problemie z funkcjonowaniem systemu informatycznego. W uzasadnieniu do projektu czytamy:

„Rozszerzenie zakresu danych oraz zapewnienie przepływu informacji pomiędzy zobowiązanymi ustawą organami a SI CEPiK wymaga jednocześnie wprowadzenia znaczących zmian w systemie, w szczególności wymiany i rozbudowy istniejącej infrastruktury teleinformatycznej, wprowadzenia zmian w oprogramowaniu oraz przyjętych zasadach funkcjonowania systemu, będzie zatem przedsięwzięciem wysoce kosztownym, oraz złożonym pod względem organizacyjnym i technicznym. Najistotniejszym argumentem przemawiającym za przesunięciem terminu wejścia w życie wymienionych w projekcie ustawy o zmianie Ustawy przepisów, jest fakt, iż wdrożenie zmian w SI CEPiK wynikających z Ustawy i dalsze jego funkcjonowanie w oparciu o dotychczasowe rozwiązania techniczne wiąże się z wysokim kosztem, jak również dodatkowymi kosztami utrzymania i serwisu SI CEPiK, w szczególności infrastruktury teleinformatycznej umożliwiającej przesyłanie, gromadzenie i przetwarzanie danych. Ponoszenie wysokich kosztów przebudowy i dalszego utrzymania CEPiK będzie skutkować długofalowym wydatkowaniem środków publicznych w nieracjonalnej wysokości”.

W nowelizacji znalazł się także zapis, który powinien choć odrobinę pocieszyć amatorów dwóch kółek, którzy nie zdążyli zdać egzaminu kategorii A przez zmianami: „dodano przepisy przejściowe regulujące prawa osób, które są w trakcie egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A, a w dniu wejścia w życie ustawy nie spełniają nowych wymagań wiekowych (obecne przepisy 18 lat, nowe przepisy 24 lata). Proponowane przepisy przewidują, że osoby pomiędzy 18 a 24 rokiem życia, które ukończyły szkolenie w zakresie prawa jazdy kategorii A, będą mogły przystąpić do egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A2, a następnie bez konieczności ukończenia dodatkowego szkolenia będą mogły po spełnieniu warunków ustawowych przystąpić do egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A. W przypadku osób, które zdały część teoretyczną egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A, ta część egzaminu zostanie uznana jako równoważna części teoretycznej egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A2” – czytamy w uzasadnieniu do nowelizacji.

Przez problemy z CEPiK niemożliwe jest wprowadzenie wielu innych rozwiązań, które miały wpływać na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Chodzi m.in. o nowy system naliczania punktów karnych, badania psychologiczne dla sprawców tragicznych wypadków drogowych, kursy reedukacyjne dla kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, prowadzenie statystyk jakości wyszkolenia kursanta w stosunku do liczby popełnionych przez niego wykroczeń, i wiele innych.

Zmiany w prawie najbardziej uderzą w przedsiębiorców, którzy od stycznia tego roku planowali zająć się szkoleniami techniki jazdy, które miałby przechodzić obligatoryjnie każdy młody kierowca w terminie od 4 do 8 miesiąca od uzyskania uprawnień. Koszt takiego szkolenia miałby wynosić 200 zł od każdego kursanta. Wielu przedsiębiorców zaciągnęło wysokie kredyty by wybudować ośrodki szkolniak, które miały przynosić pewne zyski. Niestety okazało się, że na zwrot poniesionych kosztów przyjdzie jeszcze poczekać.

Bez wątpienia szkoda okresu próbnego, który miał zacząć działać już w styczniu. Raczej nikt nie ma wątpliwości, że w znacznym stopniu wpłynąłby na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach, a jest to cel nadrzędny ustawodawcy. Na szczęście w życie wchodzą pozostałe przepisy ustawy w tym m.in. nowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy. 

Podziel się