infoCAR

RedutaPWPW
Zaloguj się

Nie wyprzedzaj, gdy...

Utworzono: 24-07-2013 0:00

 Wyprzedzanie jest najbardziej niebezpiecznym z manewrów i stanowi trzecią pod względem śmiertelności przyczynę wypadków drogowych. Na skutek nieprawidłowego wyprzedzania w 2012 r. na polskich drogach doszło do 1759 wypadków w których życie straciły 242 osoby, a 2345 zostało rannych.

Na dziurawej drodze lepiej powstrzymać się od wyprzedzania, źródło: materiały info-car.pl

Na dziurawej drodze lepiej powstrzymać się od wyprzedzania, źródło: materiały info-car.pl

 
Manewr polegający na przejechaniu obok poruszającego się w tym samym kierunku pojazdu lub osoby wymaga od kierowcy odpowiednich umiejętności, wprawy, opanowania, właściwej oceny sytuacji, a przede wszystkim stosowania się do podstawowych przepisów ruchu drogowego oraz znaków poziomych i pionowych.  To wszystko jest oczywiście bardzo ważne, ale najważniejsze są zdrowy rozsądek i wyobraźnia.
 
Wyprzedzanie zawsze stanowi ryzyko i to niezależnie od tego, jak dobrym samochodem podróżuje kierowca i jak dobra jest droga, po której jedzie. Zasady wykonywania tego manewru powinien znać każdy kierowca, a zatem skupmy się na tym, kiedy raczej nie powinno się go wykonywać.
 
Wyprzedzania nie należy wykonywać w sytuacji, gdy pojazd jadący z przodu porusza się z maksymalną lub nawet wyższą prędkością niż ta, jaka jest dopuszcza w danym miejscu. Jeżeli pojazdy na zwykłej drodze poza obszarem zabudowanym jadą z prędkością 90 km/h, to zupełnie nieuzasadnione jest wyprzedzanie ich. By wykonać manewr, kierowca musiałby znacznie przekroczyć prędkość, by sprawnie przejechać obok innego pojazdu, a przy takiej prędkości łatwo o błąd, który może mieć poważne konsekwencje. Oprócz tego, kierowca w takim przypadku naraża się na konsekwencje związane z naruszeniem przepisów ruchu drogowego. warto pamiętać o tym, że wyprzedzanym pojazdem może być nieoznakowany samochód policji lub Inspekcji Transportu Drogowego z wideorejestratorem, a tych na naszych drogach jest z miesiąca na miesiąc coraz więcej.
Statystyka przyczyn wypadków

Statystyka przyczyn wypadków, źródło: policja.pl

 Szczególną ostrożność należy zachować na zakrętach i łukach dróg. W wielu przypadkach w takich miejscach wyprzedzanie jest dozwolone znakami drogowymi, nie zawsze jednak należy się tym sugerować. Niemal zawsze w takich miejscach mamy do czynienia z ograniczeniem widoczności, co zwiększa ryzyko podejmowania manewru. Należy zatem stosować zasadę ograniczonego zaufania, ponieważ oznakowanie dróg jest dostosowane do obowiązującej prędkości. Nigdy nie można jednak mieć pewności, że kierowca pokonujący zakręt z naprzeciwka, będzie jechał z przepisową prędkością. Jeżeli zdarzy się pirat drogowy wchodzący w nawet łagodny i długi zakręt z prędkością 120 km/h, to na bezpieczne powrócenie na swój pas ruchu, może być już za późno. 

 
Samo wyprzedzanie powinno czemuś służyć, chodzi głownie o zwiększenie prędkości w sytuacji, gdy kierowca jedzie za dużo wolniej poruszającym się pojazdem. Czasami chodzi też o poprawienie sobie widoczności do przodu. Zazwyczaj w takich przypadkach mamy do czynienia z ciężarówkami, które jadą woniej i poprzez swoje gabaryty utrudniają obserwację drogi przed własnym pojazdem. Jeżeli kierowca jedzie za zwykłym samochodem osobowym, to raczej nie możemy mówić o ograniczaniu widoczności. Szczególnym przypadkiem są samochody dostawcze, które co prawda ograniczają widoczność, ale te w większości przypadków jadą z prędkością, która nie wymaga wyprzedzania ich. 
 
Częstym błędem, a nawet zupełnie bezsensownym zachowaniem, jest wyprzedzanie w sytuacji, gdy za chwilę trzeba będzie hamować. Chodzi m.in. o wykonywanie manewru w pobliżu skrzyżowania, na którym i tak trzeba będzie się zatrzymać lub w pobliżu miejsca, gdzie znajduje się cel podróży. W wielu przypadkach kierowca, który wyprzedził, za chwilę gwałtowanie hamuje i np. zjeżdża z drogi do posesji. Choćby przy tym nie naruszył żadnych przepisów, to jego zachowanie nie ma nic wspólnego z kulturą, ekologią i ekonomiką jazdy. Kulturalne zachowanie na drodze nie jest wymagane przepisami, ale nie ma wątpliwości, że stosowanie zasad kulturalnego kierowcy jest bardzo mile widziane. Nagłe hamowanie po wyprzedzaniu, stwarza poza tym konkretne zagrożenia. Przede wszystkim zmusza wyprzedzonego kierowcę do użycia hamulców, co nie zawsze musi zakończyć się pomyślnie. Warto pamiętać, że skuteczność hamowania małego samochodu osobowego jest dużo lepsza niż załadowanej wieloma tonami ciężarówki. Droga hamowania załadowanej ciężarówki z prędkości 80 km/h to około 150 m. W takiej samej sytuacji samochód osobowy zatrzyma się aż pięciokrotnie szybciej!

 Nie bez znaczenia jest również stan, oraz rodzaj pojazdu. Kierowca powinien przed podróżą sprawdzić możliwości pojazdu, którym będzie jechał. W kontekście wyprzedzania należy sprawdzić m.in. przyspieszenie. Jeżeli będzie ono zbyt niskie, wtedy najbezpieczniej będzie zrezygnować z wyprzedzania długich i w miarę szybko jadących pojazdów. Oprócz przyspieszenia, ważna jest również prędkość maksymalna pojazdu, stan układu kierowniczego oraz stan opon. Manewr będzie bezpieczny tylko wówczas, gdy warunki techniczne pojazdu oraz jego sprawność dają gwarancję wykonania tego, co założył sobie kierowca. 

 
Stan pojazdu to jednak nie koniec problemów technicznych. Nawet najlepszy pojazd może sobie nie poradzić z manewrem, gdy na przeszkodzie będzie stał zły stan drogi – wyboje, koleiny, dziury, jezdnia zabrudzona piaskiem, to wszystko może spowodować, że wyprzedzanie zakończy się tragicznie. Należy zatem upewnić się, że stan jedni jest dobry, przyjrzeć się jej przed manewrem, a dopiero potem przystąpić do działania.  Wskazówką w tej kwestii może być obserwacja drogi na dłuższym odcinku przed wyprzedzaniem. Jeżeli zdarzały się dziury, wyboje i koleiny, to wiele wskazuje na to,  że droga dawano nie była remontowana, a wyboje powtórzą się za kilka metrów.  
 
Stan drogi bezpośrednio wiąże się z warunkami pogodowymi, które często  wskazują na to, że raczej nie powinniśmy wyprzedzać. Oprócz śliskiej nawierzchni, lodowych kolein, należy zachować ostrożność podczas wyprzedzania podczas deszczu, kiedy również jest ślisko, a także podczas warunków ograniczających widoczność, mgła, śnieżyca silny deszcz itp.  
 
Nieprawidłowe wyprzedzanie spowodowało śmierć tysięcy ofiar. Przedstawione wytyczne, to jedynie zarys tego, jak powinniśmy zachowywać się na drodze. Wszystkiego jednak nie da się przewidzieć. Nie należy podchodzić do wyprzedzania, jak do rodzaju rywalizacji, sportu, szpanu itd. Droga nie jest torem wyścigowym i nie powinno tutaj rządzić prawo silniejszego.

Podziel się