infoCAR

RedutaPWPW
Zaloguj się

Najmodniejszy przebieg 180-190 tys. km

Utworzono: 10-05-2017 1:33

Przeprowadziliśmy analizę przebiegów samochodów oferowanych w największym polskim serwisie ogłoszeniowym. Okazało się, że na wykresie są trzy anomalie – obie tuż przed okrągłymi granicami stanu licznika: 100, 200 i 250 tys. km. Jakie może być tego wytłumaczenie?

Granica, której "nie wolno" przekraczać. Materiały własne InfoCar

Granica, której "nie wolno" przekraczać. Materiały własne InfoCar

Analizę przeprowadziliśmy z wykorzystaniem bazy oferowanych pojazdów w serwisie allegro.pl dnia 5 maja 2017 r. Sprawdziliśmy ile pojazdów jest oferowanych w zakresie przebiegu od zera do 400 tys. km. Wyniki podajemy na wykresie z podziałką co 10 tys. km. Jak się okazuje, najliczniejszą grupę, poza samochodami nowymi lub prawie nowymi, stanowią pojazdy z przebiegiem od 180 do 190 tys. km, jest ich 12 484. Kolejna partia pojazdów jest tylko odrobinę mniej liczna, ale dalej (powyżej 200 tys.) mamy już do czynienia z prawdziwym „pomorem” używanych samochodów. Pozostaje pytanie, czym tak bardzo różnią się samochody z przebiegiem 199 tys. km od tych, które na liczniku mają na przykład 201 tys. km? Ich stan techniczny powinien być bardzo zbliżony…

Dla osób, które choć raz kupowały używany samochód w Polsce, raczej nie będzie zaskoczeniem, że tzw. „korekta stanu licznika” nie jest zjawiskiem rzadkim. Niestety bardzo często podczas szczegółowego sprawdzenia samochodu przed kupnem okazuje się, że licznik pojazdu został cofnięty o kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, a w ekstremalnych przypadkach nawet o kilkaset tysięcy. Czy tutaj tkwi tajemnica anomalii na naszym wykresie? Zapewne nie we wszystkich przypadkach, ale z pewnością coś jest na rzeczy. Wszystko też zależy od tego, jak wielu kierowców sprzedaje swoje auta przed przekroczeniem „psychologicznej” granicy przebiegu, a ilu tę granicę przesunęło w nielegalny sposób. Nikt raczej nie uwierzy  w to, że po przekroczeniu 200 tys. km znaczna część samochodów po prostu rozpada się lub jest oddawana na złom.

Problem cofania liczników z pewnością został ograniczony poprzez odnotowywanie na przeglądach technicznych  przebiegu aut zarejestrowanych w Polsce. Nie został jednak zlikwidowany, ponieważ aż 54% samochodów oferowanych klientom na rynku wtórnym, to samochody sprowadzone zza granicy i niezarejestrowane w Polsce (dane na podstawie serwisu allegro.pl). Etap pomiędzy zakupem pojazdu za granicą a wystawieniem go na sprzedaż w Polsce, bardzo często jest wykorzystywany przez nieuczciwych handlarzy do „odmłodzenia” stanu licznika.

Handlarze w anonimowych wypowiedziach twierdzą, że winę za zjawisko cofania liczników ponoszą kupujący, którzy oczekują nierealnie niskich przebiegów. Klient ma jednak prawo szukać najatrakcyjniejszej dla siebie oferty, nie ma w tym nic złego. Nieuczciwe jest natomiast preparowanie dla niego oferty, która ma niewiele wspólnego z uczciwym handlem. Każdy kupujący powinien jednak zastanowić się nad tym, jaki przebieg powinno mieć np. dziesięcioletnie auto. W przypadku przebiegu poniżej 100 tys. km, zalecana jest duża ostrożność w podejmowaniu decyzji o kupnie.

 

 

 


 

 

Podziel się