infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Mandat za prędkość z tachografu

Utworzono: 11-06-2013 0:00

Kwestia kontroli prędkości z zapisu tachografu wzbudza wśród kierowców zawodowych wiele kontrowersji. Bardzo często brakuje spójnego stanowiska w tym temacie, a zdania kierowców są podzielone. Okazuje się jednak, że policjanci lub inspektorzy ITD mogą dokonać kontroli prędkości i wystawić mandat na podstawie wskazań urządzenia dedykowanego rejestracji czasu pracy kierowców.

Auta ciężarowe, źródło: archiwum info-car.pl

Auta ciężarowe, źródło: archiwum info-car.pl

Tachograf (gr. tachos – prędkość + grapho – pisać) jest urządzeniem pomiarowym służącym do rejestracji czasu pracy kierowcy. Poza wspomnianą podstawową funkcją tachograf rejestruje również inne parametry pracy pojazdu m.in. prędkość jazdy, a także np. prędkość obrotową wału korbowego. Tachografy są wykorzystywane w samochodach ciężarowych i autobusach.

Tachograf jako urządzenie certyfikowane, posiadające homologację, jest pełnoprawnym urządzeniem rejestrującym prędkość pojazdu. Tarcza z zapisem aktywności kierowcy stanowi dowód, z którym nie warto dyskutować. Jeżeli zatem na tarczy tachografu zostanie zarejestrowane naruszenie przepisów w postaci przekroczenia dopuszczalnej prędkości, w takim przypadku odpowiednie służby mają prawo ukarać kierowcę zgodnie z taryfikatorem mandatów.W sytuacji odmowy przyjęcia mandatu, sprawa trafi do sądu, a tam zapis na tarczy stanowić będzie koronny dowód.

Nie oznacza to jednak, że kontrola prędkości z tarczy tachografu, a w szczególności karanie za jej przekroczenie, jest zjawiskiem powszechnym. Służby kontrolne, a zwłaszcza policja, korzystają z tej możliwości bardzo rzadko. Najczęściej chodzi o sytuacje, gdy policja, lub inspektorzy InspekcjiTransportu Drogowego jadą za samochodem ciężarowym lub autobusem przekraczającym prędkość, a nie mają do dyspozycji wideorejestratora. W takim przypadku wystarczy sprawdzić w tachografie prędkość pojazdu na określonym odcinku i wystawić mandat.Innym przypadkiem jest sytuacja, gdy patrol policji lub ITD. Dokonuje kontroli drogowych w miejscu, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do np. 40 km/h. W takich przypadkach również nakładane są mandaty za niezastosowanie się do ograniczenia prędkości. Mowa tutaj o sytuacjach typowych, ale kontrola prędkościna podstawie zapisów tachografu może zostać wykonana w każdym przypadku. Mandaty nakładane są jednak wyłącznie za przypadki nie pozostawiające żadnych wątpliwości, że doszło do naruszenia przepisów. W Polsce obowiązują dwie prędkości dopuszczalne dla samochodów ciężarowychporuszających się poza obszarem zabudowanym: 70 km/h drogi „zwykłe”; 80 km/h droga dwujezdniowa, droga ekspresowa, autostrada. Ze względu na znaczną przewagę dróg jednojezdniowych tzw. „zwykłych”, udowodnienie ewentualnego przekraczania prędkości jest stosunkowo łatwe.

W Polsce najczęściej nie jest stosowana retrospektywa i przeglądanie zapisów daleko wstecz.Nie jest to jednak zasadą w innych państwach europejskich. Jak podkreśla dr inż. Mariusz Wasiak specjalista w Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, karanie kierowców za przeszłe wykroczenia funkcjonuje np. w Czechach i na Słowacji. Tam każde przekroczenie dopuszczalnej prędkości (80 km/h) jest karane mandatem. Służby naszych południowych sąsiadów badają wykresówki tachografów bardzo skrupulatnie, a żadne wykryte naruszenie ograniczeń prędkości nie pozostaje bez konsekwencji. Nie ma znaczenia, czy wykroczenie miało miejsce przed minutą, czy przed godziną.

W Polsce wskazania prędkości pojazdu wykazane przy pomocy tachografu, mogą być podstawą do zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Chodzi o sytuacje, gdy pojazd jechał z prędkością wyższą niż 90 km/h. W takim przypadku zachodzi uzasadnione podejrzenie, że nie działa ogranicznik prędkości, a ten jest obowiązkowym elementem wyposażenia każdego samochodu ciężarowego zarejestrowanego w Polsce po raz pierwszy po 30 kwietnia 2004 r. Niestety samochody ciężarowe jeżdżące w Polsce z prędkością przekraczającą 90 km/h nie są rzadkością.

W 2011 roku kierowcy samochodów byli sprawcami 2341 wypadków. Stanowi to zaledwie 7,3 procent wszystkich wypadków drogowych. Niestety, jak potwierdzają statystyki, wypadki z udziałem samochodów ciężarowych są najbardziej śmiercionośne. We wspomnianych wypadkach życie straciło aż 388 osób, a 3023 odniosło rany. Od lat niezmiennie główną przyczyną wypadków na drodze jest zbyt duża prędkość pojazdów. Chodzi zarówno o niedostosowanie prędkości do warunków jazdy jak i o niezastosowanie się do ograniczeń prędkości.
 

Podziel się