infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Legalne bagażniki na haku

Utworzono: 07-05-2015 0:00

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opracowało przepisy, na mocy których legalne stanie się korzystanie z już teraz popularnych tylnych bagażników rowerowych.

Posiadacze bagażników z dodatkowymi światłami nie muszą obawiać się zmiany przepisów., źródło: materiały własne www.info-car.pl

Posiadacze bagażników z dodatkowymi światłami nie muszą obawiać się zmiany przepisów., źródło: materiały własne www.info-car.pl

Wcześniej resort przygotował przepisy, które umożliwiają wydanie trzeciej tablicy rejestracyjnej dedykowanej właśnie bagażnikom rowerowym i innym podobnego typu. Pisaliśmy o tym tutaj:  http://info-car.pl/infocar/artykuly/Trzecia-tablica-bagaznikowa.html

Do tej pory korzystanie z bagażników zasłaniających tablicę rejestracyjną obarczone było ryzykiem mandatu. Głównie chodziło o to, że naruszany był przez to Art. 60 ustawy Prawo o ruchu drogowym, gdzie czytamy: „Zabrania się zakrywania świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne”. W przypadku bagażników montowanych na haku zazwyczaj naruszany był ten artykuł ustawy. Brakowało również przepisów, które określałyby wymagane warunki techniczne tylnych bagażników montowanych na kuli urządzenia sprzęgającego. Na mocy nowego rozporządzenia obie te kwestie zostały uregulowane prawnie i już wkrótce będzie można w pełni legalnie korzystać z tego typu urządzeń.

W projekcie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia czytamy:

1. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2015 r. poz. 305) w § 7 po ust. 8 dodaje się ust. 8a w brzmieniu:
„8a. Dopuszcza się montaż bagażnika na kuli urządzenia sprzęgającego. W przypadku gdy obciążony lub nieobciążony bagażnik został zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego w sposób naruszający art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy, bagażnik powinien być wyposażony w: 1) światła, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 3 - 5, 7. 8 i 12 - 14 spełniające wymagania określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia; 2) miejsce przewidziane do umieszczenia tablicy rejestracyjnej, spełniające wymagania określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia."


Chodzi zatem o wyposażenie bagażnika wymagane światła: kierunkowskazy, hamowania „stop”, oświetlające tylną tablicę rejestracyjną, pozycyjne tylne, odblaskowe tylne inne niż trójkątne, awaryjne, przeciwmgłowe tylne i światło cofania. Oprócz tego bagażnik powinien mieć dedykowane miejsce na tablicę rejestracyjną o wymiarach: 520 mm na 120 mm lub 340 mm 240 mm i spełniać inne wymagania dotyczące umieszczania tablic rejestracyjnych m.in.: tablica powinna być zamontowana prostopadle względem wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu z dokładnością do 2°, powinna być widoczna z boku pod katem minimum 30°, powinna być też umieszczona nie niżej niż 30 cm nad ziemią itd.  Z tego wynika, że część już teraz używanych i oferowanych na rynku bagażników rowerowych nie spełnia powyższych wymogów. Warto zatem poważnie zastanowić się nad wyborem sprzętu dla siebie. Przepisy powinny zacząć obowiązywać jeszcze w tym sezonie. Jak na razie trafiły one do konsultacji społecznych, ale czas ich wejścia w życie po opublikowaniu w dzienniku ustaw, to zaledwie 14 dni.


Należy również pamiętać o tym, że trzecią tablicę dla bagażnika można będzie wyrobić w wydziale komunikacji. Korzystanie z tablic dorabianych we własnym zakresie jest nielegalne i jest zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 3.

Podziel się