infoCAR

RedutaPWPW
Zaloguj się

Klimatyzacja – serwisuj układ!

Utworzono: 10-05-2016 15:28

Ciepła pogoda sprawiła, że kierowcy postanowili skorzystać już z klimatyzacji. Pierwsze po zimie uruchomienie układu może się jednak okazać niemiłym przeżyciem – o ile oczywiście klimatyzacja zadziała. Jeżeli nie zadziała, miło z pewnością nie będzie…

Materiały własne InfoCar

Materiały własne InfoCar

Klimatyzacja nie działa lub słabo chłodzi

Zdarza się często, że wiosną kierowcy odkrywają z dużym zaskoczeniem, że klimatyzacja w ogóle nie działa. Zamiast tego spod maski czuć zapach palonej gumy i pisk paska klinowego. Takie objawy niestety nie wróżą niczego dobrego, bo przyczyną ich wystąpienia jest zatarta sprężarka klimatyzacji. Koło pasowe nie obraca się z powodu zatartych mechanizmów wewnątrz kompresora, a pasek wieloklinowy pali się i zrywa po krótkim czasie. Jedynym ratunkiem w takiej sytuacji jest wyłączenie klimatyzacji w porę – zresztą i tak nie działa. Odpowiedzialność za zatarty kompresor ponoszą zazwyczaj sami posiadacze aut, którzy nie zadbali o to, żeby w czasie zimy włączać raz na jakiś czas klimatyzację, by pozwolić sprężarce przesmarować mechanizmy. Kilkumiesięczna przerwa w pracy dla tego typu urządzeń może mieć destrukcyjny wpływ na ich działanie. Sprężarka może się jednak zatrzeć również w sezonie nawet wówczas, gdy jest często używana. Tutaj również zazwyczaj wina leży zazwyczaj po stronie kierowcy. Zwykło się uważać, że klimatyzacja jest układem bezobsługowym - jeżeli wszystko działa, to nie ma potrzeby nic z nią robić. Niestety nie jest to prawda. W zależności od wytycznych producenta sprężarki/samochodu, należy cyklicznie wymieniać olej w układzie. W większości samochodowych układów klimatyzacji oprócz czynnika chłodzącego, znajduje się również olej, którego zadaniem jest smarowanie sprężarki. Ten wraz z upływem czasu traci swoje właściwości smarujące i należy go wymienić na nowy. W przeciwnym razie ruchome elementy sprężarki mogą ulec zatarciu – zwłaszcza wtedy, gdy klimatyzacja jest intensywnie używana. Stary olej o pogorszonych parametrach może również przyczynić się do zimowego zatarcia kompresora. Ceny napraw uszkodzonych kompresorów są bardzo zróżnicowane – czasami wystarczy wymiana zapieczonego łożyska za 50 zł (plus robocizna), czasami konieczna jest kompleksowa regeneracja sprężarki, a nierzadko trzeba kupić nową. Ceny nowych kompresorów, w zależności od marki i klasy pojazdu wahają się od kilkuset, do nawet kilku tysięcy złotych.

Inną przyczyną tego, że klimatyzacja nie działa, może być brak czynnika chłodzącego (gazu) w układzie. W takim przypadku sprężarka w ogóle nie włącza się, ponieważ komputer rozpoznaje brak gazu oraz oleju i w ten sposób chroni sprężarkę przed zatarciem się. Jeżeli w układzie znajduje się jeszcze niewielka ilość czynnika chłodzącego, wówczas klimatyzacja włączy się, ale skuteczność jej działania będzie daleka od oczekiwań. W takiej sytuacji konieczne jest uzupełnienie gazu w układzie, a także dolanie oleju, który wydostał się na zewnątrz razem z czynnikiem chłodzącym. Zanim jednak kierowca zdecyduje się na taki krok, powinien wyeliminować nieszczelności układu, którymi gaz ulotnił się. Tutaj opcji jest bardzo wiele, gaz może wydostawać się przez uszkodzony skraplacz, parownik, osuszacz, sprężarkę, a także przez przewody pomiędzy nimi lub nawet wymiany potrzebuje kilka nieszczelnych elementów klimatyzacji. Nabijanie klimatyzacji przy nieszczelnym układzie mija się z celem – sama operacja jest dość kosztowna, a kilkukrotne powtarzanie jej w sezonie dodatkowo podnosi koszty. Warto zatem naprawić układ u dobrego specjalisty i mieć spokój na dłuższy czas. Odpowiedni poziom ciśnienia czynnika chłodzącego zapewnia optymalne działanie klimatyzacji i daje możliwość utrzymywania satysfakcjonującej temperatury w kabinie pojazdu nawet podczas największych upałów.

Brzydki zapach  - odgrzybianie

Przyczyną powstawania brzydkiego zapachu podczas używania klimatyzacji są nieczystości zatrzymywane na filtrze kabinowym (filtr powietrza wdmuchiwanego do wnętrza kabiny), parowniku klimatyzacji (element klimatyzacji, który schładza powietrze wdmuchiwane do kabiny) lub w kanałach wentylacji, które doprowadzają powietrze do dysz wewnątrz kabiny. Najbardziej problematycznym miejscem jest parownik, który schładzając powietrze, wytwarza również wilgoć. W ten sposób tworzy się idealne środowisko do rozwoju grzybów i pleśni. Jeżeli klimatyzacja nie jest regularnie odgrzybiana, wówczas w okolicy filtra i parownika tworzy się „bomba biologiczna”, która zanieczyszcza powietrze wdmuchiwane do wnętrza samochodu. Oprócz tego, że w aucie po prostu śmierdzi, to jeszcze do tego w powietrzu unoszą się mikroskopijne cząsteczki grzybów i pleśni, które mogą być szczególnie uciążliwe dla alergików i osób chorych na astmę, ale nie tylko. Tak zanieczyszczone powietrze może nawet u zdrowych osób wywołać infekcję dróg oddechowych i doprowadzić do poważnych chorób. By temu zapobiec należy dbać o czystość układu wentylacji/klimatyzacji, czyli systematycznie odgrzybiać go i wymieniać kabinowy filtr powietrza. Metod odgrzybiania klimatyzacji jest kilka, lecz trzy z nich cieszą się największą popularnością:

Odgrzybianie pianką – jest to najtańsza i najpopularniejsza metoda odgrzybiania klimatyzacji. Potrzebne preparaty można kupić już za kilkanaście złotych w każdym sklepie motoryzacyjnym, a czynność można wykonać samemu. Odgrzybianie pianką polega na wpuszczeniu jej do kanałów wentylacyjnych auta przy pomocy dołączonego wężyka, który powinien dostarczyć piankę aż do parownika. Zawarte w preparacie związki chemiczne zabijają grzyby i pleśnie dzięki czemu w aucie zdecydowanie poprawia się jakość powietrza. Wadą tego rozwiązania jest to, że pianka nie jest w stanie dokładnie wyczyścić parownika i usunąć wszystkie grzyby. Kolejna wadą jest to, że w niektórych przypadkach pianka może doprowadzić do zalania elektronicznych elementów auta, a w efekcie do mniej lub bardziej poważnej awarii pojazdu. W większości przypadków jednak nie dzieje się nic niepokojącego.

Odgrzybianie metodą ultradźwiękową – ta metoda jest znacznie skuteczniejsza niż odgrzybianie pianką. Zastosowanie jej pozwala na dotarcie czynnika grzybobójczego do wszelkich zakamarków układu i zneutralizowanie wszystkich lub prawie wszystkich grzybów i pleśni. Pozwala to na znacznie dłuższe odczuwanie efektów odgrzybiania, ponieważ szkodliwe organizmy mają utrudnione odbudowywanie się. Odgrzybianie ultradźwiękowe wykonuje się specjalnym urządzeniem, które rozpyla środek czyszczący w formie mikroskopijnej mgiełki. Ta jest zasysana do wnętrza układu przez dyszę do pobierana powietrza z wnętrza kabiny – konieczne przy tym jest włączenie wewnętrznego obiegu powietrza. W ten sposób dezynfekowany jest cały układ wentylacji, jak również i wnętrze pojazdu. Niestety urządzenia do ultradźwiękowego odgrzybiania klimatyzacji nie są tanie – zakup najtańszego zestawu to koszt około 800 zł, dlatego tego tupu usługi świadczone są głównie w warsztatach samochodowych, gdzie koszt zakupu urządzenia zwróci się dość szybko. Cena usługi u specjalistów od klimatyzacji wynosi zazwyczaj około 50 - 100 zł.

Ozonowanie – ta metoda odgrzybiania również jest bardzo skuteczna, jej dodatkową zaletą jest to, że po ozonowaniu z wnętrza pojazdu znikają wszelkie nieprzyjemne zapachy jak np. zapach dymu tytoniowego. Ozonowanie klimatyzacji polega na tym, że we wnętrzu kabiny samochodu uruchamiany jest generator ozonu, włączany jest obieg wewnętrzny klimatyzacji na najniższe obroty i układ klimatyzacji czyszczony jest przy użyciu generowanego na bieżąco gazu. Ozon ma silne działanie bakteriobójcze i grzybobójcze, jest też szkodliwy dla innych organizmów żywych (w tym dla człowieka, ale również dla roztoczy), dlatego po odgrzybianiu, należy dokładnie przewietrzyć pojazd przez około 20 minut, dopiero potem można do niego wsiąść. Urządzenia do ozonowania klimatyzacji mają bardzo zróżnicowane ceny, najtańsze  z nich można już kupić za około 100-200 zł. Takie urządzenia potrzebują jednak znacznie więcej czasu by zdezynfekować układ. Dużo droższe i bardziej wydajne urządzenia potrzebują zaledwie kilkunastu minut, by uporać się z grzybami i pleśniami. Dodatkową zaletą ozonatorów jest to, że do pracy nie potrzebują żadnych środków chemicznych, a więc zakup dość szybko się zwraca. Koszty usługi w serwisach klimatyzacji są bardzo zróżnicowane – od nawet 20 do ponad 200 zł. Najkorzystniej będzie wybrać specjalistę, który ma najbardziej wydajne urządzenie.

Odgrzybianie klimatyzacji należy wykonywać cyklicznie – minimum raz w roku przed sezonem wiosenno-letnim. Czynność należy powtarzać, ponieważ grzyby i pleśnie ciągle się odbudowują. Każdorazowo po odgrzybianiu należy wymienić kabinowy filtr powietrza (filtr przeciwpyłkowy).

Podziel się