infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Klasowa segmentacja samochodów

Utworzono: 19-06-2013 0:00

Samochody, jak każdy inny sprzęt dzielą się na klasy. Chodzi o to, by zaoferować klientowi zróżnicowaną ofertę pod względem jakości wykonania, komfortu, wyposażenia, estetyki i oczywiście ceny.

Maserati Gran Turismo, źródło: Źródło wikipedia.org

Maserati Gran Turismo, źródło: Źródło wikipedia.org

Samochody wyższej klasy to nie tylko zwiększony komfort podróżowania, ale również prestiż.  Wyjazd na rozmowę biznesową wysokiego szczebla samochodem klasy A, raczej nie jest najlepszym pomysłem. Wykorzystanie do tego celu samochodu klasy D lub E, może przynieść wymierne korzyści w postaci wywarcia dobrego wrażenia, a te jest bezcenne. Problem w tym, że to właśnie w cenie znajduje się koszt budowania prestiżu . W przypadku Volkswagena, za Polo klasy A trzeba zapłacić około 50 tys. zł, a za Pheatona klasy E trzeba zapłacić grubo ponad 300 tys. zł.


Klasy (inaczej segmenty) zostały podzielone na aż 10 kategorii i zostały oznaczone literami alfabetu. Im „niższa” litera, tym niższa klasa pojazdu. Podział jest zbliżony, acz nie tożsamy, z podziałem na typy nadwozia. Samochody klas A i B są zazwyczaj hatchbackami, co nie wyklucza obecności w tym gronie samochodów typu sedan i kombi. W klasie C panuje duża różnorodność typów. Mamy zatem do czynienia z hatchbackami, sedanami, kombi i liftbackami.  W wielu przypadkach dany model samochodu posiada wszystkie trzy wersje typu nadwozia np.  Toyota Corolla. W przypadku klas wyższych: D, E, F różnorodność typów nadwozi znacznie spada. W większości auta tych klas oferowane są w wersji sedan, choć w przypadku klasy D występują też wersje kombi.  Samochody sportowe i tzw. supersportowe klasy G posiadają nadwozia o zróżnicowanym kształcie choć najczęściej można je określić jako coupe. Pozostałe klasy są związane typowo z ukształtowaniem nadwozia i właściwościami technicznymi. Chodzi o klasę H (kabriolety), I (auta terenowe w tym SUV-y) oraz K (miniwany).


Ciekawe w kontekście podziału na klasy jest to, że część samochodów różnych klas jest budowana na takiej samej płycie podłogowej z takimi samymi silnikami, a nawet zawieszeniem.  Różnice są widoczne w ukształtowaniu nadwozia i oczywiście cenie.  Zazwyczaj jednak ta sama płyta podłogowa wędruje do samochodów tej samej klasy ale różnych marek należących do tego samego koncernu. Przykład stanowi tutaj koncern Volkswagen AG, który na tej samej płycie podłogowej buduje na przykład samochody: VW Golf, Skoda Octavia i Seat Leon, które różnią się nie tylko stylistyką i pozostałymi rozwiązaniami technicznymi, ale również prestiżem i ceną.

Dla wielu kierowców posiadanie auta danej klasy wiąże się nie tylko z jego przeznaczeniem (dedykowanym przez producenta), ale również ze statusem społecznym. Jaskrawym przykładem jest tutaj kupowanie samochodów terenowych lub SUV przez osoby, które nigdy nie korzystają z ich możliwości w terenie, by np. nie zniszczyć lakieru…

Segmenty samochodów:


A


W tej klasie znajdują się samochody miejskie charakteryzujące się niewielkimi  wymiarami, i  najczęściej tylko trzema drzwiami (z klapą bagażnika).  Ze względu na swoją budowę, są to zazwyczaj samochody ekonomiczne, charakteryzujące się niewielkim  spalaniem paliwa. Pojazdy tej klasy wyposażane są zazwyczaj w silniki małolitrażowe generujące niewielką moc. Z uwagi na właściwości techniczne, samochody klasy A nie sprawdzają się na trasach pozamiejskich, a w szczególności na autostradach. Chodzi w szczególności o wrażliwość na podmuchy wiatru oraz na niewielką prędkość maksymalną. Do osiągnięcia „autostradowej prędkości” konieczne jest przy tych pojazdach zwiększenie obrotów silnika do górnych rejestrów, co wpływa na znaczne pogorszenie wyników spalania.


Samochody klasy A są najtańszymi w ofertach  producentów, posiadają uboższe wyposażenie wnętrza i zazwyczaj niewielki bagażnik.
Przedstawiciele: Citroën C1, Chevrolet Spark, Kia Picanto, Fiat Seicento/600/Panda/500, Peugeot 107, Škoda Citigo, Toyota Aygo itd.


Coraz częściej samochody klasy A oferowane są w wersji z silnikiem elektrycznym. Zasięg tych pojazdów w zupełności wystarcza do swobodnego wykorzystywania ich w ruchu miejskim

B


Klasa B jest bardziej uniwersalna niż A. Są to samochody miejskie, ale dobrze radzą sobie również na trasach pozamiejskich. Oferują większą ilość miejsca niż samochody klasy A. W przyzwoitych warunkach klasą B może podróżować pięć osób, z bagażem. Miejsca na nogi jest wystarczająco dużo, a przestrzeń w bagażniku pozwala na przewożenie nawet kilku walizek, a po złożeniu tylnej kanapy można w pojazdach klasy B umieścić np. pralkę, niską lodówkę itp. Samochody klasy B dobrze sprawują się także na autostradach, gdzie przy niewielkim spalaniu można podróżować z maksymalną dopuszczalną prędkością. Obecnie znaczna część samochodów klasy B posiada przyzwoite wyposażenie wnętrza pozwalające na komfortowe podróżowanie na dłuższych trasach. Również gama dostępnych silników jest większa niż w przypadku samochodów klasy A. W ofercie znaleźć można silniki małolitrażowe (np. 1,0 lub 1,1l), jak również silniki dwulitrowe o znacznej mocy.


Większość samochodów klasy B jest oferowana  z nadwoziem typu hatchback i ich odpowiednikami kombi, ale zdarzają się również wersje sedan:  Renault Thalia (wersja clio), Daewoo Lanos itp.


Przedstawiciele: Chevrolet Aveo, Citroën C3, Fiat Punto, Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Opel Corsa, Peugeot 207, Toyota Yaris, Škoda Fabia, Volkswagen Polo, SEAT Ibiza, Dacia Sandero, Dacia Logan, Renault Clio

C


Segment C jest najbardziej uniwersalnym dla przeciętnego użytkownika dróg. Samochody tej klasy zapewniają podróżowanie w miarę komfortowych warunkach dla pięciu osób, a przy tym nie mają problemów z „mieszczeniem się” w miastach. Najczęściej są dłuższe i szersze niż standardowa klasa B, ale nadal można  zaliczyć je do aut kompaktowych. W klasie C znaleźć można zarówno większego hatchbacka, jak również małego sedana i oczywiście wersję kombi, która może spełniać funkcję auta rodzinnego.  Samochody tej klasy dobrze radzą sobie w mieście, ponieważ wymiarami są zbliżone do klasy B. Dzięki temu manewrowanie oraz parkowanie nie przysparza problemów. Poza miastem klasa C zapewnia przyzwoite osiągi z zachowaniem przyzwoitego zużycia paliwa.


Klasa C jest łącznikiem pomiędzy miejskim B, a pozamiejskim D i w umiarkowanym stopniu posiadają cechy obu klas. Ten segment stanowi również kompromis cenowy dla osób, które chcą posiadać nieźle wyposażony i w miarę wygodny samochód.
Przedstawiciele: Citroën C4, Chevrolet Cruze, Fiat Bravo, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Cee'd, Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308, Škoda Octavia, Toyota Corolla, Volkswagen Golf.

D


Jest to klasa samochodów rodzinnych, które nie najgorzej radzą sobie i zupełnie przyzwoicie w trasach pozamiejskich – w tym długich, nawet międzynarodowych. W miastach przeszkodą dla samochodów tej klasy może być ich zwiększona długość i szerokość, co może stanowić utrudnienie podczas manewrowania i parkowania na ciasnych uliczkach. Segment D to głównie sedany i ich wersje kombi. Podróżowanie samochodami tej klasy jest komfortowe i bezpieczniejsze niż w przypadku niższych segmentów. Oprócz zwiększonej liczby poduszek i systemów bezpieczeństwa, samochody te są po prostu większe, przez co mają większą strefę zgniotu.  W ten sposób konsekwencje wypadków w samochodach tego typu, mogą być dla pasażerów mniej dotkliwe.  


Klasa D zapewnia komfortowe podróżowanie pięciu dorosłym osobom z bagażem. Dzięki zwiększonej długości nadwozia, raczej nie powinno być problemu z miejscem dla nóg pasażerów na tylnej kanapie. Wersje kombi pozwalają przewozić ładunki pokaźnych rozmiarów. Pokonywanie dłuższych tras klasą D jest przyjemne również ze względu na wyposażenie wnętrza. Mamy zatem do czynienia z np. dwustrefową klimatyzacją, podgrzewanymi fotelami, wysokiej klasy systemem audio, skórzaną tapicerką, odtwarzaczem DVD, szybami atermicznymi  itd.


Najlepszym „środowiskiem” dla aut tego segmentu są trasy pozamiejskie i autostrady, gdzie klasa D może pokazać pełnię swoich możliwości. Silniki o odpowiednio dużej mocy oraz zawieszenie o zwiększonych walorach jezdnych, pozwalają czerpać dużą satysfakcję z jazdy.  Nie są to jednak samochody ekonomiczne. Silniki o pojemności od co najmniej 1,6 litra w przypadku benzyny i 2 litrów w przypadku diesli wymagają większej dawki paliwa, niż klasa B i C.


Samochody klasy D są uznawane za bardziej ekskluzywne i bywa, że są wykorzystywane do celów biznesowo-reprezentacyjnych.


Przedstawiciele: Citroën C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Hyundai i40, Mazda 6, Opel Insignia, Renault Laguna, Peugeot 508, Toyota Avensis, Volkswagen Passat.

E


Jest to segment samochodów komfortowych, bogato wyposażonych, przeznaczonych do podróżowania na dalekich trasach dla rodzin. Samochody tej klasy są często wykorzystywane do celów reprezentacyjnych przez władze niższego szczebla, a także dyrekcję większych firm.   


Klasa E to samochody o zwiększonej długości i szerokości przez co nie najlepiej radzą sobie podczas manewrowania na ciasnych miejskich ulicach. W mieście samochody tej klasy są po prostu „skrępowane”.  Duża moc silnika w połączeniu z wysokiej jakości zawieszeniem i znakomitymi warunkami jezdnymi, pozwalają na szybkie i komfortowe pokonywanie tras poza miastem.  W tej klasie raczej trudno będzie znaleźć silnik o pojemności mniejszej niż 2 litry i mocy poniżej 130 KM i raczej nikt nie przejmuje się ekonomią spalania paliwa. Za samochód z segmentu E trzeba zapłacić około 200 tys. zł, ale w cenie dostaje się najnowsze osiągnięcia inżynierów, efektowną linię nadwozia i duży prestiż. W wyposażeniu znajdziemy takie elementy, jak: czterostrefowa klimatyzacja, bardzo wysokiej klasy system audio,  elektryczna regulacja wszystkich foteli, w pełni skórzana tapicerka, system poprawy jakości powietrza w kabinie, wyświetlacze DVD w zagłówkach itd.


Przedstawiciele: Alfa Romeo 166, Citroën C6, Honda Legend, Hyundai Genesis, Lancia Thesis, Peugeot 607, Audi A6, BMW serii 5, Cadillac STS/CTS, Jaguar XF, Lexus GS, Mercedes klasy E.

F


Kategoria samochodów luksusowych w tym limuzyn. Pojazdy tego typu są wykorzystywane przez władze państwowe wysokiego szczebla, a także przez zarząd dużych firm. W niższych klasach komfort jazdy był nakierowany głównie na kierowcę i pierwszego pasażera. W klasie F najważniejszy jest komfort podróżowania pasażerów znajdujących się na tylnej kanapie. Pasażer tylnej kanapy najczęściej ma do dyspozycji panel sterowania z wybranymi funkcjami pojazdu np. klimatyzacji automatycznej, systemu audio itp.


Samochody segmentu F to duże i przestronne auta zapewniające najwyższy poziom komfortu podróżowania.  Na wyposażenie składają się najnowsze nowinki techniczne i najlepsze systemy bezpieczeństwa. Pojazdy tej klasy wyposażane są w najmocniejsze silniki i najlepsze zawieszenie dzięki czemu niedoskonałości drogi są niemal niewyczuwalne.


W wyposażeniu klasy F znaleźć można takie elementy jak: elektryczny masażer we wszystkich fotelach, klimatyzacja i ogrzewanie foteli, zapamiętywanie ustawień foteli, fotele dynamiczne (pompowanie foteli na zakrętach w celu poprawy stabilności siedzenia), system nagłośnienia najdroższych wyspecjalizowanych marek, ogrzewanie postojowe i wiele innych.


Wśród samochodów klasy F, wyróżnia się pojazdy ultraluksusowe produkowane przez najdroższe marki często na indywidualne zamówienie klienta.


Przedstawiciele: Audi A8, BMW serii 7, Cadillac DTS, Jaguar XJ, Lexus LS, Mercedes klasy S, Volkswagen Phaeton oraz ultraluksusowe: Maybach 57/62, Rolls-Royce Phantom, Bentley Continental/Bentley Mulsanne.

G


Klasa samochodów sportowych, które osiągają najwyższe prędkości i najwyższe ceny w sprzedaży. Produkowane są zazwyczaj w niewielkich seriach, w tym również limitowanych nawet do zaledwie trzech sztuk. W klasie G wyróżnia się kategorię samochodów supersportowych osiągających najwyższe prędkości maksymalne lub najlepsze przyspieszenia. Większość supersamochodów  jest dopuszczona do ruchu drogowego na całym świecie, ale nie wszystkie. Wyjątek stanowi choćby jeden z najszybszych – Pagani Zonda, który nie został dopuszczony do ruchu w Stanach Zjednoczonych.
K

lasa G jest dedykowana najbogatszym klientom, entuzjastom motoryzacji, którzy lubią ekstremalne przeżycia. Ceny samochodów liczone są często nie w setkach tysięcy, a w milionach złotych.


Przedstawiciele: BMW serii 6, Jaguar XK, CLK/CL, Maserati GranTurismo, Porsche 911 oraz supersamochody: Audi R8, Mercedes SLR, Bugatti 16.4 Veyron, Chevrolet Corvette, Ferrari 599 GTB Fiorano/Enzo, Lamborghini Aventador, Porsche 911 GT2/GT3/Turbo, Pagani Zonda, Saleen S7 itd.

H


Klasa kabrioletów, czyli samochodów nieposiadających na stałe zamontowanego dachu. W razie potrzeby dach sztywny lub miękki można rozłożyć (obecnie najczęściej automatycznie), lub nałożyć na nadwozie. Kabriolety występują jako wersje samochodów klas: B, C, G oraz I. Najczęściej samochody klasy H są wykorzystywane w krajach o ciepłym klimacie, aczkolwiek zastosowanie automatycznie składanego sztywnego dachu sprawia, że kabriolety stają się coraz popularniejsze w krajach o klimacie umiarkowanym.


Grupą docelową kabrioletów są młode osoby i małżeństwa nieposiadające dzieci. Samochody typu kabriolet doskonale sprawdzają się podczas letnich wycieczek i wyjazdów turystycznych.


Przedstawiciele: , Volkswagen Golf, Audi 80, Peugeot 206 CC, Suzuki Vitara, Audi TT Roadster, Alfa Romeo Spider, BMW serii 6 Cabrio, Ferrari F430 Spider, Honda S2000, Porsche 911 Carrera Cabrio, Toyota MR2 itd.

 

I


Klasa samochodów terenowych przeznaczonych do jazdy w trudnych warunkach, na bezdrożach lub na drogach gruntowych niskiej jakości. Klasa I jest często wykorzystywana przez służby leśne, straż pożarną, straż graniczną, wojsko i inne służby, które muszą działać w terenie, gdzie nie występują drogi utwardzone.
Samochody terenowe sprawdzają się jako samochody mieszkańców wsi. Dzięki zastosowaniu napędu na cztery koła, blokadzie mechanizmu różnicowego i wysokiemu zawieszeniu  możliwe jest podróżowanie po nawet mocno zaśnieżonych drogach. Te same zalety przydatne są podczas jazdy po grząskich bezdrożach. Samochody terenowe sprawdzają się także podczas pokonywania stromych wzniesień w terenie górzystym.
Ze względu na specyfikę zastosowania, samochody terenowe są wyposażane w mocne silniki i zawieszenie o dobrych właściwościach tłumiących. Często też samochody terenowe posiadają „komin” do dostarczania powietrza do silnika z wlotem umieszczonym w górnej części pojazdu. pozwala to na unikniecie „zalania” silnika podczas pokonywania bagien i innych przeszkód wodnych.

Samochody terenowe oferują zróżnicowany komfort podróżowania. W zależności od półki cenowej i przeznaczenia pojazdu, samochody klasy I mogą zaoferować warunki zbliżone do klas B, C lub D, a nawet E. Najbardziej komfortowe i najlepiej wyposażone samochody z segmentu I to tzw. SUV-y. W zamyśle prawdopodobnie były to ekskluzywne samochody dla osób mieszczących poza miastem, ale obecnie są to po prostu ekskluzywne samochody dla każdego. Coraz częściej SUV-y nie posiadają nawet napędu na cztery koła.


Zaletą samochodów klasy I w normalnym ruchu drogowym jest to, że są wyższe, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą widoczność do przodu. Istotną zaletą samochodów klasy I jest duża przestrzeń bagażowa, czy wręcz ładunkowa (nie zawsze dotyczy to SUV-ów). Dzięki temu możliwe jest przewożenie nawet dużych i ciężkich ładunków. Nie zawsze jednak jest to dobrym pomysłem. Możliwości pojazdu nie zawsze są tożsame z możliwościami kierowcy. W przypadku, gdy masa pojazdu wraz z ładunkiem przekroczy 3,5 t, kierowcy potrzebne będzie prawo jazdy co najmniej kategorii C1. Uwaga jest o tyle istotna, że samochody klasy I często ważą ponad 2 tony.

Wadą samochodów typowo terenowych jest to, że nie zawsze oferują wysoki standard bezpieczeństwa. Powodem jest to, że znaczna część „terenówek” jest zbudowana na ramie, a nie na płycie podłogowej, która podczas gięcia się pochłania znaczą część energii uderzenia. Rama jest mniej podatna na gięcie, przez co ciała pasażerów i kierowcy są bardziej narażone na działanie siły uderzenia.

Przedstawiciele
Samochody terenowe: Jeep Wrangler, Jeep Cherokee, Land Rover Defender, SsangYong Rexton, Mercedes-Benz klasy G, Toyota Land Cruiser, Kia Sportage itd.
SUV-y: Range Rover, Audi Q7, BMW X5, Mercedes-Benz klasy GL/ML, Porsche Cayenne, Chevrolet Traverse, Saab 9-7X, Volkswagen Touareg, Volvo XC90, Jeep Grand Cherokee, Kia Sorento itd.

K


Klasa K obejmuje vany i minivany. Są to duże i wygodne samochody rodzinne dla co najmniej 5 osób, oferujące dużo miejsca na bagaże. Standard wyposażenia samochodów z segmentu K jest zróżnicowany, ale najczęściej jest analogiczny w stosunku do segmentów C i D, rzadziej B.


Minivany  cieszą się dużym powodzeniem wśród małżeństw z małymi dziećmi. W środku bez problemu zmieszczą się dwa foteliki, starsze dzieci, wózki w bagażniku i dodatkowe walizki na dłuższą podróż.  Klasa K sprawdzi się też jako samochód na grupowe wyjazdy za granicę, do transportu sprzętu sportowego wewnątrz lub w inny sposób, bo możliwości są naprawdę duże.


Ze względu na rozmiary, samochody segmentu K  niezbyt dobrze sprawdzają się w mieście, za to doskonale radzą sobie poza nim. Dzięki znacznym rozmiarom i wygodnym siedzeniom, pasażerowie nie odczują trudów podróży.
Przedstawiciele: Chrysler Voyager, Renault Espace, Volkswagen Sharan, Peugeot 807, Lancia Phedra, Citroën Xsara Picasso, Opel Zafira, Ford C-MAX, Mercedes-Benz klasy B itd.

 

Podziel się