infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Kierowca uczy się całe życie – zmiany przepisów na przestrzeni 30 lat

Utworzono: 23-06-2014 0:00

Środek dużego miasta, kierowca w wieku około 70 lat krzyczy na rowerzystę, który przejechał w poprzek jezdni. Rowerzysta tłumaczy, że prawidłowo skorzystał z przejazdu dla rowerów. Kierowca i tak wie swoje, odjeżdża z piskiem opon…

Około trzydziestoletni Mercedes, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Około trzydziestoletni Mercedes, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Ta sytuacja mogłaby wydarzyć się w każdym mieście w Polsce. Wszędzie nie brakuje osób, które nie wiedzą, że w trakcie ich kariery za kółkiem, wielokrotnie zmieniły się przepisy, zostały wprowadzone nowe rozwiązania, a niektóre z nich odeszły w niepamięć.  Niestety nieznajomość obowiązujących przepisów bardzo często dotyczy osób starszych, które po zrobieniu prawa jazdy nie zajrzały już do kodeksu drogowego. Ze znajomością przepisów znacznie lepiej jest wśród młodych kierowców  - zwłaszcza po wprowadzeniu w 2013 r. nowego egzaminu na prawo jazdy. Nie możemy mieć jednak wątpliwości, że za kilka lat wielu nowych kierowców nie zada sobie trudu sprawdzenia, czy nie nastąpiła zmiana w kodeksie. Wystarczy zapytać osoby, które prawo jazdy mają od pięciu lat, co takiego zmieniło się w ustawie Prawo o ruch drogowym, a otrzymamy zapewne dość niepokojące odpowiedzi. Otóż w ciągu ostatnich pięciu lat doszło do trzech dużych zmian w przepisach ruchu drogowego:

2013 r.

Wprowadzenie nowych kategorii prawa jazdy AM (motorowery) i A2 (motocykl o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg). W tym roku zmieniono także minimalny wiek dla kierowców wybranych kategorii: kat. A 24 lata (wcześniej 18), kat. C 21 lat (wcześniej 18), kat. D 24 lata (wcześniej 21).

2011 r.

Wejście w życie tzw. „ustawy rowerowej”. Wprowadziła ona dużo istotnych zmian dotyczących rowerzystów i kierowców oraz ich wspólnego korzystania z dróg. Najistotniejszą zmianą jest to, że podczas skręcania w drogę poprzeczną, kierowca powinien ustąpić pierwszeństwa rowerzyście, który jedzie drogą rowerową wzdłuż drogi. Dopuszczono wyprzedzanie przez rowerzystów wolniej jadących pojazdów z ich prawej strony (np. w korkach). Rowerzysta ma prawo jechać środkiem pasa ruchu na skrzyżowaniu, dzięki czemu ogranicza ryzyko wyprzedzenia go ze zbyt małą odległością. Dopuszczone zostało korzystanie z rowerowych wózków dla np. dzieci. Dopuszczono jazdę rowerzystów obok siebie, jeżeli nie utrudnia to ruchu innym pojazdom. Wprowadzono również wydzielone z jezdni pasy ruchu dla rowerów oraz śluzy rowerowe.

Rowerzystka na moście

Rowerzystka na moście, źródło: materiały własne www.info-car.pl

2010 r.

Zmiana dopuszczalnych prędkości na tzw. „drogach szybkiego ruchu”. Przed zmianami na autostradach można było jechać maksymalnie z prędkością 130 km/h. Po zmianach dopuszczalna prędkość wzrosła do 140 km/h. W przypadku dróg ekspresowych wzrosła jedynie dopuszczalna prędkość na odcinkach dwujezdniowych (oddzielonych barierkami, pasem zieleni itp.) ze 110 km/h do 120 km/h. Na odcinkach jednojezdniowych maksymalna prędkość pozostała bez zmian, tj. 100 km/h. Wówczas wprowadzono również margines błędu kierowcy wynoszący 10 km/h dla urządzeń rejestrujących (fotoradarów) w zakresie przekraczania dopuszczalnej prędkości. Margines ten nie dotyczy urządzeń przenośnych stosowanych przez policję, czyli tzw. „suszarek”.

2007 r.

Wprowadzono obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania w ciągu całej doby. Dopuszczono również stosowanie świateł do jazdy dziennej. Przed zmianami istniał obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania przez całą dobę od 1 października do ostatniego dnia lutego. 

2004 r.

Obniżenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym. Przed zmianą przepisów w obszarze zabudowanym można było poruszać się z prędkością 60 km/h. Po zmianie przepisów obniżono prędkość w godzinach 05:00 - 23:00 do 50 km/h. Zdaniem policji, wpłynęło to znacząco na ograniczenie liczby wypadków w obszarze zabudowanym.

1999 r.

Wprowadzenie obowiązku przewożenia dzieci do lat 12 (do 120 cm wzrostu) w fotelikach ochronnych.

1997 r.

Został wprowadzony zakaz korzystania podczas jazdy z telefonu komórkowego w sytuacji, gdy konieczne jest trzymanie go w ręku przez kierowcę.

Przepis zakazuje również pisania sms-ów podczas jazdy

Przepis zakazuje również pisania sms-ów podczas jazdy, źródło: materiały własne www.info-car.pl

1993 r.

Wprowadzenie systemu punktów karnych za wykroczenia i przestępstwa drogowe. Od tej pory możliwość naruszania przepisów przestała zależeć od zasobności portfela. Przekroczenie dopuszczalnej liczby punktów karnych skutkowało odebraniem prawa jazdy.

1991 r.

Obowiązek jazdy z zapiętymi pasami bezpieczeństwa  na drogach wszystkich kategorii, a także dla osób znajdujących się na wszystkich siedzeniach pojazdu. W ten sposób został rozszerzony zakres przepisów obowiązujących od  1983 r.

1983 r.

Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa dla osób jadących na przednich siedzeniach pojazdu jadącego drogami poza obszarem zabudowanym.

To tylko najważniejsze zmiany w prawie o ruchu drogowym z przestrzeni trzydziestu lat. Być może ciężko byłoby znaleźć kierowcę, który o wszystkich nie słyszał, ale dla policjantów nie jest trudnością znalezienie kierowcy, który łamałby większość z nich. Tłumaczenie bardzo często jest takie same – „Jak ja robiłem prawo jazdy, to tego przepisu nie było”. To oczywiście nie zwalnia z nakazu stosowania się do przepisów, które obowiązują dzisiaj.

Podziel się