infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Kategoria pojazdu to nie to samo co kategoria prawa jazdy

Utworzono: 13-06-2013 0:00

 Zazwyczaj, gdy mówimy o kategorii pojazdu mamy na myśli kategorię prawa jazdy, jaka jest potrzebna, by ten pojazd prowadzić. Tymczasem mowa o zupełnie innym podziale, który zawarty jest w rozporządzeniu w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep.

citroen c5 kombi, źródło: baza zdjęć info-car.pl

citroen c5 kombi, źródło: baza zdjęć info-car.pl

 
Kategorie pojazdów określa załącznik numer 1 do rozporządzenia, gdzie dowiadujemy się, że najczęściej spotykanymi na polskich drogach pojazdami, są te kategorii M1. Poniżej prezentujemy pełne zestawienie kategorii pojazdów. 
 
1.Kategoria M: pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła oraz zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, w tym:
1) kategoria M1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy;
2) kategoria M2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę nieprzekraczającą 5 ton;
3) kategoria M3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę przekraczającą 5 ton.
2.Kategoria N: pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła oraz zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, w tym:
1) kategoria N1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków mające maksymalną masę nieprzekraczającą 3,5 tony;
2) kategoria N2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków mające maksymalną masę przekraczającą 3,5 tony, ale nieprzekraczającą 12 ton;
3) kategoria N3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków mające maksymalną masę przekraczającą 12 ton.
3.Kategoria O: przyczepy (z włączeniem naczep), w tym:
1) kategoria O1: przyczepy o maksymalnej masie nieprzekraczającej 0,75 tony;
2) kategoria O2: przyczepy o maksymalnej masie przekraczającej 0,75 tony, ale nieprzekraczającej 3,5 tony;
3) kategoria O3: przyczepy o maksymalnej masie przekraczającej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 10 ton;
4) kategoria O4: przyczepy o maksymalnej masie przekraczającej 10 ton.
4.Pojazdy terenowe (symbol G)
5.Pojazdy specjalne
Niezależnie od wyżej wymienionych kategorii pojazdów w procesie homologacji typu pojazdu wyróżnia się także niektóre "pojazdy specjalne", co oznacza pojazdy kategorii M, N lub O, w tym:
5.1."Samochody kempingowe" 
5.2."Pojazdy opancerzone"
5.3."Samochody sanitarne (ambulansy) "
5.4."Samochody pogrzebowe (karawany
5.5."Przyczepy kempingowe" 
5.6."Żurawie samochodowe" 
5.7."Inne pojazdy specjalne"
 

 Podział funkcjonuje w zasadzie jedynie przy wystawianiu świadectw homologacji. Odpowiedni symbol jest wpisywany do świadectwa. Oznaczenia typu pojazdu próżno natomiast szukać w dokumentach pojazdu. Nie znajdziemy go w dowodzie rejestracyjnym, ani nawet w karcie pojazdu. Co ciekawe w podziale na kategorie nie znajdziemy motocykli…

Na pytanie po co są kategorie pojazdów, nie potrafili nam odpowiedzieć ani przedstawiciele wydziałów komunikacji, ani środowiska  diagnostów przeprowadzających kontrole stanu technicznego pojazdów. Wiadomo natomiast, że podział wynika z przepisów wspólnotowych. 
Pożytek lub przeszkodę wynikającą z przepisów mogą mieć chyba jedynie producenci pojazdów. W przedmiotowym rozporządzeniu określono bowiem, jakie warunki techniczne powinny spełniać pojazdy danej kategorii. 
 
Niemal każdy aspekt technicznego wyposażenia pojazdów jest regulowany przepisami i normami. Wszystko rzecz jasna dla naszego bezpieczeństwa . Regulacje ciągle podlegają zmianom, co najbardziej uwidacznia się podczas testów bezpieczeństwa. Obecnie pięciogwiazdkowy test Euro NCAP jest już za mało pojemny, bo znaczna część pojazdów osiągnęła ten pułap.
 

Podziel się