infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Kategoria A w wieku 24 lat – tak jest niemal w całej Europie

Utworzono: 26-03-2014 0:00

Nowe kategorie prawa jazdy już zadomowiły się w świadomości kandydatów na kierowców, ale nadal nie brakuje głosów niezadowolenia, wynikających z faktu podwyższenia wieku minimalnego dla niektórych kategorii – głównie A.

Motocykl dla kategorii A, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Motocykl dla kategorii A, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Młodzi entuzjaści motocykli mają żal do ustawodawcy z powodu wprowadzenia przepisów, utrudniających dostęp do prawa jazdy kategorii A dla osób, które skończyły już 18 lat. Bardzo często jest to komentowane, jako skok na kasę amatorów dwóch kółek. Tymczasem prawda jest zgoła inna. Przepisy podwyższające wiek minimalny dla kategorii A obowiązują w niemal całej Europie. Zmiany ogłoszono już w 2006 roku mocą dyrektywy 2006/126/EC. Na tym jednak nie koniec. Wiek minimalny został podwyższony również dla kategorii C oraz D.

Jest natomiast prawdą, że osoba, która chce od jak najwcześniejszych lat jeździć motocyklem, wyda finalnie więcej pieniędzy na zdobywanie poszczególnych kategorii prawa jazdy. Wcześniej wystarczyło zrobić kategorię A1 w wieku 16 lat, a po uzyskaniu pełnoletności kategorię A. Teraz do grona motocyklowych kategorii dołączyła A2, którą można zrobić w wieku 18 lat. Warto zrobić kategorię A2 jak najwcześniej, ponieważ dzięki temu dostaje się możliwość skrócenia czasu oczekiwania na pełną kategorię A. Zgodnie z przepisami, posiadacz prawa jazdy kategorii A2 może się ubiegać o prawo jazdy kategorii A po dwóch latach od daty wydania uprawnień.

Warto jednak podkreślić, że w trakcie zdobywania „wyższych” kategorii motocyklowych, kandydat na kierowcę nie musi uczestniczyć w części teoretycznej szkolenia  dla kategorii A2, jeśli posiada prawo jazdy kategorii A1 i odpowiednio części teoretycznej szkolenia dla kategorii A, jeśli posiada prawo jazdy kategorii A1 lub A2. To samo tyczy się egzaminu teoretycznego w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego (WORD). Posiadacz kategorii A1 nie musi zdawać teorii, by uzyskać prawo jazdy kat. A2 lub A i rzecz jasna analogicznie posiadacz kategorii A2 nie musi zdawać części teoretycznej egzaminu dla kategorii A.

Wystarczy zatem w wieku 16 lat zrobić prawo jazdy kategorii A1, by przy kolejnych etapach uzyskiwania motocyklowych kategorii, nie przejmować się już szkoleniem i egzaminowaniem z teorii. Oprócz tego, że jest to znaczne ułatwienie dla kandydatów na kierowców, to również ma to wpływ na cenę szkolenia i egzaminowania. Przygodę z dwoma kółkami można zacząć jednak jeszcze wcześniej, bo w wieku 14 lat od kategorii AM na motorowery i czterokołowce lekkie (quady).

Przepisy podwyższające wiek minimalny dla kierowców najcięższych motocykli zostały wprowadzone w całej Unii Europejskiej z tych samych powodów, ponieważ wszędzie występował problem zbyt brawurowej jazdy i niebezpiecznych wypadków powodowanych przez młodych motocyklistów. Stopniowanie kategorii oraz dawanie pełnych uprawnień osobom w doświadczonym lub w bardziej dojrzałym wieku, ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa. Efekt wprowadzonych zmian ma  być widoczny za kilka lat.
 
Polskie przepisy w porównaniu do niektórych państw członkowskich i tak są dość liberalne. Przykładowo w Danii prawo jazdy kategorii AM można uzyskać dopiero w wieku 16 lat, a A1 w wieku 18 lat.

Podziel się