infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Kasa fiskalna u każdego mechanika

Utworzono: 04-09-2014 0:00

Ministerstwo finansów pracuje nad przepisami, które zobligują wszystkich mechaników samochodowych do posiadania kasy fiskalnej warsztacie. Ma to zlikwidować szara strefę w tym rodzaju działalności, a także zlikwidować zjawisko nieuczciwej konkurencji.

Naprawa silnika samochodu osobowego, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Naprawa silnika samochodu osobowego, źródło: materiały własne www.info-car.pl



Opracowywane przepisy swoim zakresem obejmą także inne branże np.: fryzjerów, kosmetyczki, lekarzy, stomatologów, prawników itd. Zmiana przepisów jest odpowiedzią na nieuczciwe praktyki w tych rodzajach działalności. Specjaliści ministerstwa odkryli, że we wspomnianych branżach przedsiębiorcy zbyt często przedstawiają dokumenty, na podstawie których wynika, że w ciągu roku ich obroty nie przekroczyły 20 tys. zł. Od tej kwoty bowiem trzeba posiadać kasę fiskalną i wręczać każdemu klientowi paragon za wykonana usługę. Zdaniem specjalistów ministerstwa, jest mało prawdopodobne, by tak duża liczba przedsiębiorców z wymienionych branż nie osiągała obrotów na poziomie 20 tys. zł. Mowa bowiem również o zakładach zatrudniających pracowników, posiadający profesjonalny i drogi sprzęt, a także długie kolejki klientów. Zmiany mają zacząć obowiązywać 1 stycznia 2015 r.

W przypadku branży naprawy pojazdów szacuje się, że w szarej strefie działa około 30-40 procent wszystkich przedsiębiorców. Wielu z nich nie wykazuje również wszystkich dochodów. Jak zdradzają sami klienci, mechanicy za usługę z fakturą chcą więcej pieniędzy – chodzi o kwotę podatku, którą muszą wówczas przekazać do urzędu skarbowego. Brak dokumentu potwierdzającego wykonania usługi w zasadzie uniemożliwia klientowi dochodzenia swoich praw w sytuacji, gdy usługa została niewłaściwie wykonana. Wprowadzenie obowiązku wydawania paragonów przez mechaników, wpłynie również na upowszechnienie się w kraju gwarancji na wykonane usługi.

Brak gwarancji na wykonane naprawy jest bardzo częstym powodem konfliktów  w warsztatach naprawczych. Spory na linii mechanik-posiadacz pojazdu mogą być różnorakiego typu, praktyka pokazuje, że nieuczciwi przedsiębiorcy potrafią oszukać na niemal wszystkim: umieszczenie w pojeździe używanych części zamiast deklarowanych nowych, zawyżanie cen części nowych, zawyżanie cen usług dla niedoświadczonych kierowców, wpisywanie na rachunek nieprzeprowadzonych napraw itd.

Dzisiejszy stan skomplikowania pojazdów sprawia, że na podstawie własnego doświadczenia ciężko jest stwierdzić, czy mechanik wykonał swoją pracę prawidłowo, profesjonalnie i zgodnie ze sztuką. Na podstawie przekazanego paragonu fiskalnego będzie mógł zweryfikować uczciwość przedsiębiorcy u rzeczoznawcy. Należy również zwrócić uwagę, czy paragon jest odpowiednio szczegółowo rozpisany.

Inną korzyścią związaną z wydawaniem paragonów będzie profesjonalne dokumentowanie napraw wykonanych w danym pojeździe. Może to mieć wpływ na rynek wtórny samochodów. Obecnie większość samochodów używanych Polacy kupują zza granicy, ale systematycznie krajowy rynek. W przypadku samochodów sprowadzonych np. z Niemiec, nabywcy cenią sobie to, że poprzedni właściciel przekazuje paragony lub ich kopie, dokumentujące poszczególne naprawy. W ten sposób nabywca dowiaduje się, kiedy naprawiane były poszczególne podzespoły auta, jakiego typu naprawy były dokonywane itd. W ten sposób łatwo można stwierdzić, czy poprzedni właściciel dbał o pojazd, czy nie zawracał sobie głowy jego stanem technicznym.

Zdaniem samych mechaników, wprowadzenie obowiązku posiadania kas fiskalnych nie powinno negatywnie wpłynąć na ceny usług. Z Rynku powinni natomiast zniknąć nieuczciwe podmioty o wątpliwej reputacji.

Podziel się