infoCAR

Zaloguj się

Jednolity europejski system poboru opłat za korzystanie z dróg płatnych

Utworzono: 16-10-2014 0:00

Polska postawi na elektroniczny system poboru opłat za korzystanie z dróg płatnych. Wybór nie jest przypadkowy. W całej Unii powstaje bowiem jednolity i kompatybilny system do rozliczania kosztów przejazdu. Dotyczyć to będzie zarówno samochodów ciężarowych, jak i osobowych.

Bramki miałyby juć nie stać otworem. Miałoby ich nie być, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Bramki miałyby juć nie stać otworem. Miałoby ich nie być, źródło: materiały własne www.info-car.pl

System poboru opłat na polskich autostradach nie sprawdza się. Najwyraźniej było to widoczne podczas wakacji, kiedy to przed bramkami poboru opłat tworzyły się wielokilometrowe korki. Dopiero zastosowanie przez rząd „promocji” kiedy to kierowcy samochodów osobowych mogli w weekendy skorzystać za darmo z autostrad, pokazało jak płynnie i swobodnie może wyglądać ruch na naszych autostradach. Może, bo tak samo wyglądałby, gdyby wszyscy kierowcy korzystali z elektronicznego systemu poboru niewymagającego zatrzymywania się na bramkach.

Decyzję na temat zmiany systemu trzeba było podjąć szybko – do wyboru były dwa rozwiązania: winiety naklejane na szybę lub urządzenia do elektronicznej komunikacji z czytnikami zamontowanymi na drogach płatnych. Wygrało drugie rozwiązanie, m.in. dlatego, że na polskich drogach istnieje już infrastruktura, która w ramach systemu viatoll rozlicza przejazdy samochodów ciężarowych. Bardzo możliwe, że nowe rozwiązanie będzie mogło skorzystać z tej infrastruktury, choć niewykluczone też, że będzie inaczej. Co ciekawe, system elektronicznych rozliczeń jest dostępny już od dawna dla samochodów osobowych, jednak nadal bardzo niewielu kierowców skorzystało z tej oferty. System działa w ten sposób, że gdy samochód wyposażony w urządzenie elektroniczne (tzw. viabox) zbliży się do bramki poboru opłat, wówczas szlaban automatycznie podniesie się i przepuści pojazd. Opłata za korzystanie z dróg może być rozliczana np. przez Internet lub w punktach obsługi klienta w formie „doładowania konta”  lub opłaty za przejechane kilometry w formie wystawionej faktury.

W projektowanym rozwiązaniu, bramki miałyby zniknąć z autostrad dzięki czemu nie byłoby konieczne zatrzymywanie się, ani nawet obniżanie prędkości w miejscu poboru opłat.  System miałby działać tak samo, jak viatoll na drogach krajowych i ekspresowych. Konsekwencją wprowadzenia elektronicznego systemu poboru opłat i likwidacji bramek, musiałaby być powszechność nowego rozwiązania. Dlatego czeka nas zapewne obowiązkowe wyposażenie samochodów w nadajnik komunikujący się z bramownicami systemu.

Polski system miałby stać się częścią EETS* (ang. European Electronic Toll Service – europejski elektroniczny system e-myta). Europejski system imałby być jednolity i kompatybilny z systemami w całej Unii Europejskiej. Dzięki temu nie byłoby już konieczne wyposażanie się w kilka urządzeń, by móc korzystać z dróg w całej wspólnocie. Oprócz tego za podróż wszystkimi drogami płatnymi w całej Unii, wystawiana będzie jedna faktura. Rozliczeniami z poszczególnymi państwami zajmie się już operator systemu.

Nowy system rozliczania przejazdów drogami płatnymi miałby zacząć działać już w 2016 r. Póki co kierowcy korzystający z autostrad muszą uzbroić się w cierpliwość podczas wakacyjnych i świątecznych szczytów komunikacyjnych.

*Projekt rozporządzenia w sprawie EETS

Podziel się