infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Jazda na sygnale tylko po ukończonym kursie

Utworzono: 18-06-2013 0:00

 Duża zmiana czeka na kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Resort transportu pracuje nad przepisami, w myśl których do prowadzenia np. karetki potrzebne będzie ukończenie kursu w ośrodku doskonalenia techniki jazdy i zdanie egzaminu. Przepisy dotyczyć też będą kierowców przewożących duże wartości pieniężne np. w firmach ochroniarskich. 

 
Rozporządzenie w tej sprawie trafiło niedawno do uzgodnień międzyresortowych i już niebawem ma się pojawić się w dzienniku ustaw. Gdy tylko zacznie obowiązywać, za kierownicami pojazdów uprzywilejowanych zasiądą osoby profesjonalnie przeszkolone przez specjalistów. W bardzo wielu przypadkach, szkolenia techniki jazdy przeprowadzać będą instruktorzy, którzy mają za sobą karierę rajdową. 
 
Ośrodki doskonalenia techniki jazdy (ODTJ) są obiektami, gdzie kierowcy w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach, ćwiczą niebezpieczne manewry drogowe. Utrudnieniem jest to, że ćwiczenia wykonywane są na nawadnianych płytach poślizgowych, które symulują  drogę pokrytą śniegiem, lodem lub dużą ilością wody. Ośrodki są przygotowane w taki sposób, by na płytach można było wykonywać zadania różnego typu: slalom, ominięcie przeszkody, hamowanie awaryjne, jazda po łuku itp.
 
Kandydat na kierowcę pojazdu uprzywilejowanego po osiągnięciu minimalnego wieku 21 lat, będzie musiał ukończyć kurs podstawowy przeprowadzany w ODTJ stopnia wyższego (posiadający infrastrukturę do szkolenia kierowców pojazdów ciężarowych). Szkolenia podzielone będą na cztery kategorie: 
 
  1. A1, A2 i A;
  2. B1, B i B+E;
  3. C1, C1+E, C, C+E;
  4. D1, D1+E, D i D+E.
 
Szkolenie podstawowe będzie przeprowadzać się dla osób, które dopiero planują zasiąść za kierownicą pojazdu uprzywilejowanego lub przewożącego duże wartości pieniężne (w praktyce chodzi o kierowców firm ochroniarskich, banków, poczty itp.). Czas trwania takiego szkolenia dla kategorii motocyklowych A, A1 i A2 będzie wynosić 49 godzin, z czego 13 godzin trwać będzie szkolenie teoretyczne (godzina = 45 minut), a 36 szkolenie praktyczne (godzina = 60 minut). Dla pozostałych kategorii prawa jazdy szkolenie ma trwać 28 godzin, na które składać się będzie 11 godzin teorii i 17 godzin praktyki. Kurs będzie musiał być rozłożony na kilka dni, ponieważ przepisy stanowią, że czas trwania zajęć w jednym dniu nie może przekroczyć 8 godzin. W przypadku szkolenia motocyklistów (patrole policji, ITD, transport krwi, organów itp.) kurs będzie musiał trwać co najmniej 7 dni! Warto w tym kontekście podkreślić, że zupełnie odwrotnie niż w przypadku kursu na prawo jazdy, szkolenie motocyklistów ma trwać dłużej niż szkolenie na inne kategorie pojazdów. 
 
Szkolenie uzupełniające będzie przeprowadzane dla osób, które chcą rozszerzyć zakres swoich uprawnień o kolejne kategorie (np. motocyklista przewożący krew motorem, który będzie chciał prowadzić karetkę zespołu ratownictwa medycznego). Kurs uzupełniający będzie się składać z mniejszej liczby godzin, a czas jego trwania będzie uzależniony od rodzaju rozszerzenia uprawnień. 
 
„Celem kursu dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych  i pojazdów przewożących wartości pieniężne jest przygotowanie kierującego pojazdem do bezpiecznego wykonywania manewrów na drodze oraz przekazanie mu granic,  których przekroczenie sprawia, że panowanie nad pojazdem przestaje być możliwe. Istotne jest również przedstawienie trudności związanych z kierowaniem pojazdem w różnych warunkach, w szczególności na śliskiej nawierzchni” – czytamy w projekcie rozporządzenia.
 

 W programie szkolenia znajdować się będą takie elementy jak: 

  1. Przepisy ruchu drogowego (ze szczególnym uwzględnieniem zasad poruszania się pojazdem uprzywilejowanym.
  2. Psychologia transportu (w tym np. wpływ stresu na kierowanie pojazdem).
  3. Problematyka wypadków drogowych.
  4. Technika i taktyka jazdy w warunkach specjalnych.
 
Po zakończeniu szkolenia ośrodek doskonalenia techniki jazdy przeprowadzi egzamin składający się z części teoretycznej i praktycznej. Egzamin teoretyczny będzie się składał z 20 pytań jednokrotnego wyboru. Zadaniem osoby egzaminowanej będzie udzielenie co najmniej 18 prawidłowych odpowiedzi w czasie 25 minut. 
 
Egzamin praktyczny dla kategorii A, A2, A1 będzie się składał z trzech zadań: slalom przodem, jazda po łuku drogi, jazda przodem po wyznaczonym torze. Egzamin dla pozostałych kategorii będzie się składał z czterech zadań: slalom przodem, jazda po łuku drogi, jazda przodem po wyznaczonym torze, parkowanie przodem. Zadania egzaminacyjne trzeba będzie wykonać mieszcząc się w limicie czasowym. Limit ten określi komisja egzaminacyjna w oparciu o aktualne warunki pogodowe i posiadaną infrastrukturę. Egzamin zostanie zaliczony, jeżeli w wyznaczonym czasie osoba egzaminowana wykona wszystkie zadania. Dokument uprawniający do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi wydawać będzie starosta.
 
Nowe regulacje mają wpłynąć poprawę wiedzy i wzrost umiejętności kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Nie ulega wątpliwości, że prowadzenie pojazdu „na sygnale” wymaga od kierowcy ponadprzeciętnych umiejętności, a z tym bywało rożnie. Nowe regulacje wprowadzają nie tylko szkolenia dla takich kierowców, ale także pozwolą zweryfikować, czy dana osoba będzie umiała sobie poradzić, gdy koncentracja i refleks będą naprawdę potrzebne.
 

Podziel się