infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Jakie prawo jazdy na autolawetę?

Utworzono: 12-12-2014 0:00

Mianem kierowcy zawodowego zwykło się określać osobę, która posiada co najmniej kategorię C. Tymczasem zawód kierowcy można swobodnie wykonywać z kategorią B, nawet wówczas, gdy praca polega na przewożeniu znacznych ciężarów.

Do wykonywania tego zawodu wystarczy kategoria B, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Do wykonywania tego zawodu wystarczy kategoria B, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Prawo jazdy kategorii B wystarcza, by móc kierować większością samochodów dostawczych, tzw. busów. Najpopularniejsze „dostawczaki” nie przekraczają dopuszczalnej masy całkowitej (dmc) 3,5 t, wobec czego spełniają wymagania kategorii B. Najistotniejszym problemem w kwestii zawodowego użytkowania samochodów dostawczych, jest nieprzekraczanie maksymalnej dmc pojazdu, czyli załadowanie go towarem o zbyt dużej masie. Jeżeli pojazd wraz z towarem będzie ważyć więcej niż 3500 kg, wówczas do kierowania nim wymagane będzie prawo jazdy co najmniej kategorii C1. Oprócz tego, w takiej sytuacji zapewne dojdzie również do przekroczenia maksymalnej ładowności pojazdu określonej w dowodzie rejestracyjnym. W takiej sytuacji podczas kontroli drogowej wykonywanej przez policję lub inspekcję transportu drogowego kierowca naraża się na dość kosztowne konsekwencje swojego postępowania.

W przypadku autolawet mamy do czynienia z dokładnie taką samą problematyką, jak w przypadku innych samochodów dostawczych. Tym co różni autolawetę od busa jest jedynie sposób ukształtowania nadwozia i rodzaj przewożonego towaru. Zasady dotyczące dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i kategorii prawa jazdy są identyczne. Dla przykładu – dwie palety wody mineralnej ważą około 1500 kg. To mniej więcej tyle samo co standardowy samochód klas C lub D. Palety wody to bardzo częsty ładunek busów, samochody klasy średniej to nie mniej rzadki ładunek autolawet. Nie różni się także sposób kontrolowania masy ładunku. Za każdym razem należy obliczyć, czy ładunek nie jest zbyt ciężki. W przypadku samochodów osobowych nie powinno być z tym problemu, ponieważ wszystkie potrzebne informacje znaleźć można w dowodzie rejestracyjnym przewożonego pojazdu. Należy jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach na autolawecie przewożone są również samochody wraz z bagażem, który może okazać się zbyt ciężki dla samochodu na kategorię B.

Autolawety kojarzone są głównie z pojazdami pomocy drogowej, gdzie służą do usuwania z drogi unieruchomionych lub powypadkowych pojazdów. Zdecydowanie częściej autolawety wykorzystywane są do przewozu samochodów sprowadzanych zza granicy. Korzystanie z nich jest w wielu przypadkach konieczne, ponieważ handlarze bardzo często kupują samochody pokolizyjne lub nawet powypadkowe. Bywa także i tak, że pojazd ma jakiś problem z silnikiem lub innymi podzespołami i uniemożliwia to przyjazd do Polski „na kolach”.  Naprawa takiego pojazdu będzie zdecydowanie tańsza w Polsce niż np. w Niemczech, a różnica okaże się na tyle duża, że bardziej opłacalne będzie przywiezienie takiego auta na autolawecie, biorąc pod uwagę nawet to, że taki samochód z ładunkiem spala około 10 litrów oleju napędowego na 100 km. Lawetowanie auta opłaca się także w przypadku samochodów sprawnych – żeby sprowadzić samochód z Niemiec jadąc nim, trzeba wykupić tablice rejestracyjne oraz ubezpieczenie. Tutaj znów taniej wychodzi na lawecie.

Tego typu pojazdy sprzedawane lub przerabiane są zazwyczaj przez wyspecjalizowane firmy, które montują atestowaną konstrukcję na ramę auta dostawczego. Koncerny samochodowe nie prowadzą sprzedaży autolawet, salony marek mogą co najwyżej płatnie doposażyć auto w przestrzeń ładunkową do przewozu pojazdów – dokładnie tak samo jak we wspomnianych wyspecjalizowanych firmach. Po założeniu na samochód lawety można uzyskać nawet 1500 – 1600 kg przestrzeni ładunkowej, co pozwoli na przewóz większości najpopularniejszych hatchbacków i sedanów.

Posiadanie podstawowej kategorii prawa jazdy daje wiele możliwości. Należy jednak pamiętać o tym, że prowadzenie ponad trzytonowego pojazdu zdecydowanie różni się od jazdy lekką osobówką. Zanim kierowca siadzie po raz pierwszy za sterami załadowanej autolawety, powinien nabrać nieco doświadczenia za kółkiem.

Podziel się