infoCAR

Zaloguj się

Jak rozmawiać przez telefon i nie łamać przepisów?

Utworzono: 26-02-2015 0:00

Jak donoszą włoskie media, główną przyczyną wypadków w Italii jest używanie podczas jazdy telefonu komórkowego. U nas nie prowadzi się tego typu statystyk, ale bez wątpienia duża część wypadków i kolizji  ma miejsce z takiego powodu.

Kierowca podczas jazdy bezwzględnie powinien patrzeć na drogę, a nie na ekran telefonu, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Kierowca podczas jazdy bezwzględnie powinien patrzeć na drogę, a nie na ekran telefonu, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Polskie statystyki policyjne uwzględniają bezpośrednie przyczyny wypadków takie jak: nieustąpienie pierwszeństwa, niewłaściwa zmiana pasa ruchu, niezachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu, nieprawidłowe postępowanie wobec pieszych itd. Wszystkie z wymienionych przyczyn bezpośrednich mogą wynikać i często wynikają z tego, że kierowca podczas jazdy korzystał z telefonu komórkowego, przez co był mniej skoncentrowany na jeździe, nie zauważył niebezpieczeństw, jedną ręką nie był w stanie zapanować nad pojazdem. Jak obliczyli włoscy specjaliści z tamtejszego automobilklubu, wykonanie połączenia z wybraną osobą zajmuje kierowcom około 7 sekund. Wydaje się, że to tylko mała chwilka, ale okazuje się, że przy prędkości 100 km/h samochód przejeżdża wówczas około 200 metrów! W tym czasie kierowca nie patrzy na drogę i wielu zagrożeń może po prostu nie zauważyć. Wystarczy, że samochód jadący przed nim zacznie nagle hamować i może dojść do bardzo groźnego wypadku. Jeszcze gorszym problemem niż wybieranie numeru, jest pisanie przez kierowcę smsów, odpisywanie znajomym na portalach społecznościach, lub nawet przeglądanie Internetu, co również czyni wielu kierujących. Dzieje się tak mimo obowiązywania zakazu korzystania z telefonów komórkowych podczas jazdy w sytuacji, gdy jego obsługa wymaga trzymania „słuchawki” w dłoni. Za niedostosowanie się do zakazu obowiązuje kara mandatu w wysokości 200 zł. oraz 5 punktów karnych. Tymczasem wystarczy poobserwować przez chwilę skrzyżowania w polskich miastach by w ciągu kilku minut dostrzec wielu kierowców trzymających telefon przy uchu i obsługujących pojazd jedną ręką…

Dla osób, które nie są w stanie na czas podróży autem nie są w stanie rozstać się z telefonem komórkowym, powstało wiele rozwiązań ułatwiających prowadzenie rozmów i pojazdu:

Uchwyt na telefon

Prawdopodobnie każdy używanie obecnie telefon komórkowy ma wbudowany zestaw głośnomówiący. Polega to na tym, że podczas połączenia telefonicznego kierowca może przełączyć rozmowę na głośnik urządzenia w taki sposób, by głos rozmówcy był doskonale słyszalny bez konieczności trzymania słuchawki przy uchu. Mikrofon urządzenia przełącza się wówczas na większą czułość, wobec czego rozmówca bez problemu jest w stanie słyszeć głos kierowcy. Najbardziej komfortowym sposobem korzystania z zestawu głośnomówiącego, jest umieszczenie przed podróżą telefonu w odpowiednim uchwycie. Ekran telefonu powinien być dobrze widoczny, a mikrofon oraz głośnik urządzenia powinny być skierowane w stronę kierowcy. Pozwoli to na uzyskanie optymalnej słyszalności dla obu stron rozmowy. Z zestawu głośnomówiącego można korzystać też bez uchwytu, ale wówczas komfort prowadzenia rozmów jest dużo niższy, a ponadto utrudniona jest obsługa telefonu. Wadą tego rozwiązania jest to, że jakość dźwięku rozmowy bardzo mocno zależy od rodzaju telefonu oraz stopnia wyciszenia wnętrza pojazdu. W przypadku samochodów i telefonów niskiej klasy, korzystanie z tego rozwiązania może się okazać niewystarczająco dobre.

Zestaw słuchawkowy

Rozwiązaniem, które eliminuje wadę zestawu głośnomówiącego, jest korzystanie w czasie jazdy z zestawu słuchawkowego. Pierwsze tego typu zestawy wykorzystywały słuchawki kablowe z wbudowanym mikrofonem do prowadzenia rozmowy. Przed rozpoczęciem podróży kierowca podłącza do urządzenia słuchawki, wkłada je do uszu, a gdy zachodzi taka potrzeba, naciska przycisk przy mikrofonie, który odbiera rozmowy przychodzące. Obecnie zdecydowanie częściej wykorzystywanym rozwiązaniem jest zastosowanie dousznych słuchawek bluetooth, które bezprzewodowo komunikują telefon ze słuchawką wyposażoną dodatkowo w bardzo czuły mikrofon. W celu odebrania rozmowy wystarczy nacisnąć przycisk na słuchawce. Wadą zestawów słuchawkowych jest konieczność podróżowania z „ciałem obcym” w uchu, co nie dla każdego jest komfortowym rozwiązaniem.

Wbudowane telefony samochodowe

Producenci samochodów już kilkanaście lat temu dostrzegli problem związany z korzystaniem przez kierowców z telefonów podczas jazdy i postanowili wyjść naprzeciw ich potrzebom. Jednym z pierwszych rozwiązań było zastosowanie telefonów wbudowanych w radio samochodowe. W celu korzystania z niego podczas jazdy, należało przełożyć kartę sim z telefonu do radia samochodowego, wpisać PIN i cieszyć się możliwością słyszenia rozmówcy z głośników auta wykorzystywanych standardowo do słuchania radia. Czuły mikrofon wbudowany w kokpit auta, pozwalał na bardzo komfortowe prowadzenie rozmów. Dodatkowym atutem tego rozwiązania była możliwość wybierania lub odbierania połączeń z wykorzystaniem przyrządów umieszczonych na kierownicy, na kokpicie lub przy pomocy pilota umieszczonego pod kierownicą pojazdu. Nazwa kontaktu dzwoniącej osoby, wyświetlana była na wyświetlaczu samochodu. Ten sam wyświetlacz pozwalał na wybieranie połączeń poprzez przeglądanie kontaktów z karty sim. Przy okazji zastosowania wbudowanego telefonu, producenci umieścili w pojazdach przyciski alarmowe, którymi nawet bez karty sim można było połączyć się z numerem alarmowym 112 i wezwać pomoc lub zgłosić zagrożenie. Mimo wielu zalet, to rozwiązanie nie przyjęło się jednak na dużą skalę. Jego główną wadą była konieczność wyjmowania z telefonu karty sim i umieszczanie jej w zestawie samochodowym. Było to uciążliwe, nieporęczne i zdecydowanie nie sprawdzało się na krótszych trasach – kierowcom nie opłacało się wyłączać telefonu, przekładać karty sim itd. Co prawda można było mieć drugi numer specjalnie do samochodu, ale to wiązało się z dodatkowymi kosztami.

W przypadku większości marek samochodów, przyciski do obsługi telefonu bluetooth znajdują się zarówno na kole kierownicy, jak i na kokpicie pojazdu.

W przypadku większości marek samochodów, przyciski do obsługi telefonu bluetooth znajdują się zarówno na kole kierownicy, jak i na kokpicie pojazdu., źródło: Mercedes

Radio bluetooth

Kolejnym krokiem i rozwiązaniem, które jak na razie cieszy się największą popularnością, jest wykorzystanie łączności bluetooth pomiędzy telefonem a samochodem. Po niepowodzeniach związanych ze stosowaniem telefonów wbudowanych w radio, producenci postanowili dodać do samochodowych systemów audio modułu bluetooth, przez co radio samochodowe działało w sposób podobny do zestawu słuchawkowego. Najpierw  w menu pojazdu należało skomunikować dany telefon z radiem. Potem samochód automatycznie łączył się z telefonem, gdy tylko ten znalazł się w kabinie i miał włączony bluetooth. Dalej rozwiązanie działało w sposób tożsamy z radiotelefonem na kartę sim – odbieranie rozmów przyciskiem na kole kierownicy, pod nią lub na kokpicie, dźwięk rozmowy jest przekazywany do głośników pojazdu, kierowca ma dostęp do kontaktów, które są wyświetlane na ekranie pojazdu itd. Zaletą tego rozwiązanie jest to, że wbudowany zestaw głośnomówiący jest aktywny od razu, gdy tylko kierowca wsiądzie z telefonem do samochodu – nie ma potrzeby wyjmowania z telefonu katy sim.

Co ciekawe z dobrodziejstw połączenia radia samochodowego, technologii bluetooth oraz telefonu komórkowego mogą korzystać również osoby, których samochód nie został fabrycznie wyposażony w takie rozwiązanie. Jedną z metod jest zamontowanie dodatkowego zestawu głośnomówiącego bluetooth na kokpicie samochodu i podłączenie go do radia. W ten sposób dźwięk rozmowy będzie przekazywany do głośników pojazdu, a głos kierowcy będzie odbierany przez dodatkowy mikrofon. Inną metodą jest wymiana radia na nowoczesne obsługujące transmisję bluetooth. Wówczas rozmowy odbiera się przyciskiem na radiu, a głos rozmówcy również jest przekazywany do głośników. W zależności od ceny i modelu radia możliwe jest wyświetlanie numerów przychodzących połączeń lub  nawet nazwy kontaktu. W obu przypadkach koszt zamontowania zestawu głośnomówiącego lub wymiany radia, powinien się zmieścić w kwocie 200-300 zł. W przypadku najdroższych radioodtwarzaczy w standardowym rozmiarze, koszt może jednak wynieść ponad 1000 zł.

Niezależnie od tego, które z powyższych rozwiązań zostanie wybrane przez kierowcę, zawsze będzie lepsze niż trzymanie telefonu przy uchu. Najważniejsze jest bowiem to, by podczas rozmowy kierowca miał do dyspozycji dwie wolne ręce, by sprawnie i szybko reagować na zmieniająca się sytuację na drodze. Korzystanie z zestawów głośnomówiących lub słuchawkowych też mniej absorbuje uwagę kierowcy, dzięki czemu istnieje mniejsze ryzyko,  że rozmowa telefoniczna będzie przyczyną wypadku.

Podziel się