infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Jak odzyskać zgubione prawo jazdy?

Utworzono: 17-08-2015 0:00

Polskie przepisy nakazują kierowcy posiadanie dokumentu prawa jazdy podczas kierowania pojazdem mechanicznym. W razie kontroli drogowej kierowca musi stosowny dokument okazać policji. Co jednak w sytuacji, gdy dokument zostanie zagubiony?

Ozdyskanie zgubionego prawa jazdy wymaga odrobiny zachodu. Na wtórnik trzeba też poczekac kilka dni., źródło: materiały własne info-car.pl

Ozdyskanie zgubionego prawa jazdy wymaga odrobiny zachodu. Na wtórnik trzeba też poczekac kilka dni., źródło: materiały własne info-car.pl

Odzyskanie dokumentu oraz wszystkich wpisanych na nim uprawnień nie stanowi zbyt dużego problemu dla administracji państwowej, ale wymaga to kilku formalności, trochę czasu, a także uiszczenia opłaty za wydanie wtórnika prawa jazdy. Lepiej jest zrobić to jak najszybciej, ponieważ jazda bez dokumentu jest w Polsce karana. Mandat w wysokości 50 zł bez punktów karnych, nie jest może szczególnie odstraszającą sankcją, ale w przypadku wystąpienia wypadku lub kolizji drogowej, brak dokumentu prawa jazdy może okazać się dość dużym utrudnieniem w procedurze odszkodowawczej.

Pierwszą i podstawową czynnością po zorientowaniu się, że dokument prawa jazdy został zgubiony lub utracony, jest zgłoszenie tego faktu na policji. Nie jest to co prawda obowiązkowe, ale pomoże to uniknąć ewentualnych problemów, gdyby ktoś chciał się nielegalnie posługiwać znalezionym lub skradzionym prawem jazdy. Na Policję bezwzględnie należy się zgłosić wówczas, gdy przy okazji zgubiony zostanie dowód osobisty lub paszport. Następnie sprawę należy zgłosić do wydziału komunikacji właściwego do miejsca zamieszkania osoby, która utraciła dokument. Na zgłoszenie utraty/zgubienia dokumentu kierowca ma 30 dni.


W celu wydania wtórnika prawa jazdy należy dostarczyć do urzędu następujące załączniki:

1. Jedną kolorową i aktualną fotografię o wymiarach 3,5 x 4,5 cm w pozycji lewego półprofilu, z widocznym lewym uchem.

2.  Orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do kierowania pojazdem. Osoby, wobec których lekarz orzekł przeciwwskazania do kierowania pojazdem i nakazał np. jazdę w okularach, miały wydane terminowe prawo jazdy, które podlega wymianie po upłynięciu terminu ważności badań lekarskich. Jeżeli orzeczenie lekarskie było wystawione na 5 lat, a kierowca zgubił prawo jazdy np. po 4 katach od wydania, wówczas w archiwum wydziału komunikacji znajduje się orzeczenie lekarskie ważne jeszcze przez rok. Warto w takiej sytuacji rozważyć, czy nie będzie korzystniej uzyskać nowe orzeczenie lekarskie, ponieważ prawo jazdy wydane na postawie starego orzeczenia, ważne będzie jedynie przez rok.

3. Orzeczenie psychologiczne stwierdzające brak przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem (przy kat. C1, C, D1, D, C1+E, C+E, D1+E, D+E) - o ile jest wymagane. W tej sytuacji jest podobnie , jak w przypadku badań lekarskich omówionych w punkcie 2. Można skorzystać ze starego orzeczenia, ale w wielu przypadkach korzystniej będzie uzyskać nowe orzeczenie.

4. Dowód uiszczenia opłaty. Prawo jazdy każdorazowo jest wydawane odpłatnie. Aby uzyskać wtórnik prawa jazdy, należy uiścić opłatę w wysokości 100,50 zł (100 zł opłata za dokument i 0,50 zł opłata ewidencyjna. Opłaty można dokonać także przez Internet pod adresem: https://info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/platnosc-w-urzedzie.html z listy dostępnych urzędów należy wybrać właściwy do miejsca zamieszkania interesanta.

Na miejscu w wydziale komunikacji należy wypełnić jeszcze wniosek o wydanie prawa jazdy, a także oświadczenie o zgubieniu lub utracie prawa jazdy prawa jazdy.

Po dokonaniu wszelkich formalności urząd wysyła zamówienie na dokument do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, gdzie produkowany jest nowy dokument. Urząd na wydanie nowego prawa jazdy ma ustawowy termin do 30 dni od złożenia wniosku, aczkolwiek zazwyczaj trwa to nie dłużej niż 10 dni. Etapy realizacji zamówienia dokumentu kierowca może obserwować online na stronie https://info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html

Uwaga! Odzyskane lub odnalezione prawo jazdy należy niezwłocznie dostarczyć do wydziału komunikacji. W żadnym przypadku nie należy się nim posługiwać, ani powierzać innym osobom.


Podstawa prawna

Ustawa o kierujących pojazdami (Dz.U. 2011 nr 30 poz. 151)
Art. 18. 1. Osoba posiadająca prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem jest obowiązana zawiadomić starostę o utracie tego dokumentu, jego zniszczeniu w stopniu powodującym nieczytelność, a także o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych w nim zawartych, w terminie 30 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia.
2. Na wniosek osoby uprawnionej w przypadkach, o których mowa w ust. 1, starosta wydaje, za opłatą, o której mowa w art. 10 ust. 1 lub w art. 16 ust. 1, oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej:
1) wtórnik dokumentu pod warunkiem:
a) złożenia oświadczenia o utracie dokumentu, pod rygorem odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 233 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.5)), zwanej dalej „Kodeksem karnym”, albo
b) zwrotu zniszczonego dokumentu;
2) nowy dokument pod warunkiem zwrotu dokumentu wymagającego zmiany danych.
3. W stosunku do osób, o których mowa w art. 10 ust. 3, organem właściwym w sprawach określonych w ust. 1, 2 i 6 jest marszałek województwa mazowieckiego.
4. W przypadku utraty lub zniszczenia pozwolenia wojskowego wtórnik tego dokumentu wydaje nieodpłatnie dowódca jednostki wojskowej, który wydał pozwolenie wojskowe.
5. W przypadku utraty lub zniszczenia karty rowerowej wtórnik tego dokumentu wydaje nieodpłatnie podmiot, który wydał kartę rowerową.
6. Osoba, która po uzyskaniu wtórnika odzyskała utracony dokument, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązana zwrócić ten dokument staroście.

Data artykułu: 18 sierpnia 2015 r.

Podziel się