infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Jak jeździ prezydent?

Utworzono: 23-08-2013 0:00

Przewożeniem najważniejszych osób w państwie zajmuje się Biuro Ochrony Rządu. Prezydent zazwyczaj podróżuje w kolumnie pojazdów uprzywilejowanych, której przysługują specjalne prawa.  Zdarza się, że na czas przejazdu prezydenta, zamykane są ulice, aczkolwiek należy to do rzadkości.

Samochód z ochroną BOR w Krakowie, źródło: bor.gov.pl

Samochód z ochroną BOR w Krakowie, źródło: bor.gov.pl


Na utrudnienia związane z przejazdem głowy państwa narzekać mogą najczęściej mieszkańcy stolicy. Tam widok kolumny samochodów na sygnale nie należy do rzadkości i kierowcy zazwyczaj wiedzą, jak zachować się w takiej sytuacji. Zupełnie inaczej jest w innych miastach, gdzie takie konwoje zdarzają się rzadko, a widok BOR-owskich limuzyn wzbudza niemałą sensację. Tego też należy się wystrzegać. Nadmierne zainteresowanie może się spotkać z brakiem zrozumienia u funkcjonariuszy BOR.


O wyjaśnienie, jak należy się zachowywać na drodze w towarzystwie kolumny z prezydentem, premierem lub innych osobami, którym przysługuje eskorta, poprosiliśmy rzecznika prasowego  Biura Ochrony Rządu majora Dariusza Aleksandrowicza:


Biuro Ochrony Rządu na mocy ustawy z dnia 16 marca 2001 roku ma obowiązek zapewnić ochronę osobom sprawującym kierownicze stanowiska w państwie oraz przedstawicielom delegacji zagranicznych  przebywającym na terenie naszego kraju.
Jedną z form ochrony jest zapewnienie osobom ochranianym bezpieczeństwa podczas przejazdów. W związku z tym bardzo ważnym elementem jest dobór właściwego samochodu, który spełniałby nasze ostre kryteria zarówno pod względem parametrów bezpieczeństwa, wyposażenia technicznego i niezawodności oraz oczywiście profesjonalizm kierowców osiągany poprzez system szkoleń.

Kwestia wykorzystania sygnałów dźwiękowych i świetlnych przez Biuro Ochrony Rządu jest uregulowana Ustawą z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym:


 Art. 2. ust. 38.


„pojazd uprzywilejowany – pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego;”
oraz art. 53. w którym wymienione są jednostki uprawnione do przejazdu uprzywilejowanego (pkt 10 – Biuro Ochrony Rządu).


Dalsze uszczegółowienia zawarte są Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 września 2002r. w sprawie okoliczności, w jakich są używane pojazdy uprzywilejowane w kolumnach.
 

Do pojazdów uprzywilejowanych należą głównie te używane w związku z ratowaniem życia i mienia ludzkiego, bądź usuwaniem skutków katastrof, są nimi także pojazdy służb odpowiedzialnych za zachowanie bezpieczeństwa.


Styl jazdy kierowców BOR uwarunkowany jest koniecznością zapewnieniem pełnego bezpieczeństwa osobom ochranianym. Jeżeli sytuacja tego wymaga, Ustawa prawo o ruchu drogowym Art.53 ust.2 zezwala kierującym pojazdami uprzywilejowanymi „pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, na nie stosowanie się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymania i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych”. Wszyscy użytkownicy drogi zobowiązani są do ułatwienia przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu m.in. poprzez natychmiastowe usunięcie się z jego drogi i w razie potrzeby zatrzymanie się. W myśl przepisów ułatwiając przejazd kolumnie uprzywilejowanej możemy nie stosować się do niektórych zapisów kodeksu drogowego, np.: zatrzymać się w miejscu niedozwolonym. Nie stwarzajmy również, niepotrzebnego zagrożenia poprzez przesadną reakcję na widok kolumny uprzywilejowanej.  
Praktyka używania sygnałów uprzywilejowania jest ściśle podporządkowana zapisom obowiązującego prawa. W związku z powyższym, nie można tutaj mówić o uznaniowości, a wszelkie – nawet nietypowe – sytuacje, muszą wypełnić znamiona ujęte w przytoczonym na wstępie Rozporządzeniu MSWiA, aby mogła zapaść decyzja o realizacji przejazdu uprzywilejowanego. Każdorazowa decyzja o wykorzystaniu sygnałów uprzywilejowania, podejmowana jest przez funkcjonariusza kompetentnego w świetle wewnętrznych regulacji BOR.


Nadmieniam również, iż podczas wykonywania czynności związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa osobom ochranianym, funkcjonariusze BOR mogą dawać polecenia bądź sygnały innym uczestnikom ruchu znajdujących się na drodze. W przypadku nie dostosowania się do poleceń, funkcjonariusze BOR mogą użyć środków przymusu bezpośredniego. Odnosząc się do przejazdów Prezydenta RP, informuję iż zgodnie z przepisami samochód z Panem Prezydentem zawsze porusza się w kolumnie pojazdów. Skład takiej kolumny uzależniony jest od specyfiki wykonywanych zadań przez BOR. Kolumny takie różnić się mogą ilością samochodów wchodzących w skład kolumny, bądź dobranymi do niej środkami transportu (w zależności od rangi i miejsca obsługiwanego wydarzenia). BOR dysponuje zróżnicowaną flotą transportową,  posiada pojazdy osobowe, van-y, suv-y, samochody terenowe, auta specjalne (opancerzone) oraz autobusy. Kierowcy Biura Ochron Rządu to elitarna grupa wyspecjalizowanych funkcjonariuszy w zakresie prowadzenia pojazdów, których szkolenie trwa przez cały okres służby. W ciągu roku kalendarzowego uczestniczą oni w specjalnych kursach organizowanych przez wykwalifikowanych instruktorów, przechodzą także szkolenia z zakresu znajomość przepisów ruchu drogowego. Kwalifikacje te weryfikowane są poprzez egzaminy praktyczne jak i również testy pisemne ze znajomości przepisów ruchu drogowego.
 

Podziel się