Gruntowe drogi wojewódzkie
Doświadczony kierowca zazwyczaj wie czego się spodziewać podczas podróży na drogach poszczególnych kategorii. Są jednak w naszym kraju przypadki zaskakujące. Bez wątpienia należą do nich drogi wojewódzkie o nawierzchni gruntowej nazywane potocznie polnymi.
Zgodnie z ustawową definicją do dróg wojewódzkich zalicza się drogi stanowiące połączenia między miastami (poza autostradami, drogami ekspresowymi i drogami krajowymi), mające znaczenie dla województwa, i drogi o znaczeniu obronnym niezaliczone do dróg krajowych - Dz.U. 2015 poz. 460.
Standardowa droga wojewódzka Jest szeroka, bez problemu mijają się na niej samochody ciężarowe, ma nawierzchnię asfaltową w niezłej kondycji, szerokie pobocza itd. Można na niej poruszać się bez przeszkód z prędkością 90 km/h poza obszarem zabudowanym, jest oznaczona znakami drogowymi i panuje na nich umiarkowanie gęsty ruch. Tak lub podobnie jest na większości dróg wojewódzkich w Polsce. Nie na wszystkich, bowiem 99,8% dróg wojewódzkich w Polsce ma nawierzchnię utwardzoną, pozostałe są drogami gruntowymi. Jest to co prawda bardzo niewielki odsetek z około 29 tys. km dróg wojewódzkich, ale taki stan rzeczy potrafi zaskoczyć kierowców na kilku odcinkach w kraju.
Poniżej wymieniamy kilka z nich. Przypominamy też, że na publicznych drogach gruntowych obowiązują standardowe przepisy ruchu drogowego. Jeżeli nie ma ograniczeń prędkości, nie jest to oznakowany obszar zabudowany, to tego typu drogami można poruszać się z prędkością do 90 km/h. Taka prędkość może jednak być zbyt wysoka, choć wszystko zależy od stanu drogi, jej szerokości i warunków ruchu. Dla wielu dróg gruntowych, gdzie znajdują się dziury, wyboje, koleiny, kałuże itd. bezpieczna będzie znacznie niższa prędkość – nawet dla samochodów terenowych.
Większość dróg gruntowych, to również drogi dwukierunkowe, choć bardzo często ich szerokość nie sprzyja swobodnemu wymijaniu się dwóch samochodów osobowych. W takich przypadkach konieczna jest współpraca kierowców, by nie doprowadzić do kolizji.
Należy pamiętać, że wjeżdżając z drogi gruntowej na drogę twardą, kierujący włącza się do ruchu. W takim przypadku musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom znajdującym się na drodze utwardzonej. W takich przypadkach nie obowiązuje zasada prawej ręki.