infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Fotoradary tylko w miejscach niebezpiecznych - znamy projekt rozporządzenia

Utworzono: 13-06-2013 0:00

v>

tablica kontrola prędkości, źródło: materiały własne info-car.pl

tablica kontrola prędkości, źródło: materiały własne info-car.pl

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej pracuje obecnie nad projektem rozporządzenia w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące – chodzi  o fotoradary, których z każdym rokiem przybywa na polskich drogach.  

Fotoradary

Lokalizacja fotoradaru ma już nie być przypadkowa i nie nosić znamion  celu zarobkowego. Chodzi w szczególności o fotoradary ustawione w szczerym polu tuż przed końcem obszaru zabudowanego. Lokalizacja nowego urządzenia rejestrującego będzie musiała być poprzedzona analizą stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinku po 500 m w obu kierunkach poza obszarem zabudowanym i 200 m w obszarze zabudowanym .  Analiza ma objąć trzy ostatnie lata i uwzględniać przyczyny zaistniałych wypadków. Fotoradar będzie mógł zostać ustawiony w sytuacji, gdy przyczyną wypadków w danym miejscu była nadmierna prędkość. Po spełnieniu wymogów, fotoradar zostanie zamontowany na 40 miesięcy. W tym czasie powinna zostać potwierdzona zasadność jego zastosowania. Na dwa miesiące przed upływem 40 miesięcznego okresu, może zostać złożony wniosek o przedłużenie działania fotoradaru w miejscu, w którym dotychczas funkcjonował.  Stanie się tak jedynie wówczas, gdy nastąpi tam poprawa bezpieczeństwa.  

Ustawodawca określił także miejsca, gdzie lokalizacja fotoradarów będzie najbardziej zasadna. Chodzi w szczególności o szkoły, boiska, obiekty kulturalne, obiekty kultu religijnego oraz przystanki komunikacji publicznej.  Urządzenie rejestrujące wykroczenia ma być usytułowane w odległości maksymalnie 500 m od wspomnianych obiektów.

Podczas projektowania lokalizacji  fotoradaru ma być brane pod uwagę to, czy urządzenie będzie widoczne z co najmniej 100 metrów.  Widoczność będzie badana z uwzględnieniem ukształtowania terenu, zabudowań oraz innych elementów mogących zasłaniać urządzenie. Przepis powstał zapewne z powodu częstych zarzutów kierowców, że fotoradary wpływają negatywnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego w miejscach, gdzie jest np. ustawiony tuż za zakrętem.  W takich sytuacjach kierowca jadący z nadmierną prędkością gwałtownie hamuje w celu zmniejszenia prędkości  i przez to doprowadza do groźnych sytuacji. 

Rozporządzenie określa także częstotliwość z jaką mogą być umieszczane na drogach urządzenia rejestrujące wykroczenia kierowców. W przypadku obszaru zabudowanego fotoradary mogą być ustawiane co 500 m, a w przypadku drogi poza obszarem zabudowanym , fotoradary mogą być ustawione co 2000 m.  Przepis dotyczy fotoradarów, które dokonują pomiarów w tym samym kierunku. Mowa zatem o niemal wszystkich urządzeniach, ponieważ większość z nich dokonuje pomiarów w obu kierunkach jednocześnie.

Odcinkowy pomiar prędkości
Straż gminna (miejska)
$(function ($) {if ($('#article div').size() > 1) {$('#article').quickPager({ pageSize: 1 });}});

Podziel się