infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Drogowy symbol wolności

Utworzono: 06-06-2014 0:00

Autostrada A2, łącząca Europę Zachodnią i Wschodnią, od dzisiaj „Autostradą Wolności”. Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Bronisław Komorowski oraz Prezydent Niemiec Joachim Gauck na MOP-ie Brwinów Południe (autostrada A2), posadzili „Dąb Wolności” i odsłonili pamiątkową tablicę z nazwą „Autostrady Wolności”. Symboliczna nazwa została nadana w ramach obchodów „25-lecia Wolności”, w dniu 25. rocznicy pierwszych, częściowo wolnych wyborów w 1989 roku.

Tablica z nową nazwą autostrady, źródło: www.gddkia.gov.pl

Tablica z nową nazwą autostrady, źródło: www.gddkia.gov.pl

Dęby Wolności

Realizowana z inicjatywy  Kancelarii Prezydenta RP akcja sadzenia „Dębów Wolności” nawiązuje do „Dębów Niepodległości" sadzonych w latach 1918-1928. Dęby, będące uosobieniem siły, długowieczności i nieprzemijającej pamięci nierzadko przetrwały do dziś, jako świadkowie, ważnych dla naszego narodu wydarzeń.

Autostrada A2 przebiega równoleżnikowo przez centrum Polski. Stanowi fragment międzynarodowej drogi E30, leżącej w II transeuropejskim korytarzu transportowym. Jest kontynuacją autostrady A12 z Berlina. Obecnie w eksploatacji jest 470,25 km trasy. Docelowo będzie miała długość ponad 610 km od  polsko-niemieckiej granicy w Świecku do polsko-białoruskiego przejścia granicznego w Kukurykach.

Historia autostrady A2

Pomysł budowy drogi tej klasy zrodził się już w drugiej poł. lat 30. XX w., która w pierwszej kolejności miała połączyć ówczesne największe polskie miasta Warszawę i Łódź.  Wtedy to prof. Melchior Nestorowicz, wybitny drogowiec i twórca administracji drogowej II Rzeczpospolitej, stwierdził, że „po opracowaniu szczegółowych projektów szlaków, których budowa została uznana jako najpilniejsza, okazać się może na podstawie studiów ekonomicznych, że pożądane byłoby, niezwłoczne przystąpienie do budowy niektórych szlaków: np. wydaje się pilna budowa drogi samochodowej Warszawa - Łódź." (fragment referatu prof. Nestorowicza. „Drogowiec nr 9 z 5 maja 1939 r.). Niestety wybuch II wojny światowej przekreślił realizację ambitnego planu budowy „dróg przeznaczonych dla szybkiego ruchu samochodowego na dalsze odległości".

W okresie PRL, autostrady kreślono głównie na mapach. Szansa realizacji pojawiła się dopiero przed olimpiadą w Moskwie w 1980 r., kiedy to powstał pomysł budowy autostrady Berlin - Moskwa, tzw. Olimpijki. Niestety, ostatecznie zbudowano tylko jeden krótki odcinek od Wrześni do Konina, oddawany kawałkami do użytku przez całą drugą poł. lat 80. XX wieku, a pomiędzy Łodzią a Warszawą wybudowano jedynie kilkanaście obiektów, które później okrzyknięto pomnikami minionego systemu.

Po 1989 roku można było powrócić do realizacji planu profesora Nestorowicza. Jednak prace budowalne ruszyły dopiero pod koniec lat 90. XX w. Rozpoczęto budowę autostradowej obwodnicy Poznania, zakończoną w roku 2003. Kolejne odcinki,  pomiędzy Świeckiem a Koninem  powstały w latach 2002-2011. Kolejne, między Koninem i Warszawą oraz autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego zrealizowano w latach 2004-2012.

W 1989 r. mieliśmy ok. 170 km autostrad i niewiele ponad 165 km dróg ekspresowych. W 2014 r.  mamy ponad 2 800 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 511 km autostrad i 1 303 km dróg ekspresowych.

Źródło: www.gddkia.gov.pl

Podziel się