infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Droga gruntowa – przepisy

Utworzono: 03-07-2014 0:00

Większość dróg gruntowych znajduje się na wsi. Być może dla wielu osób stanowi to zaskoczenie, ale obowiązują tam standardowe przepisy ruchu drogowego – trzeba mieć prawo jazdy, trzeba być trzeźwym, nie wolno łamać prawa.

Droga gruntowa w miejscowości Kisielewo województwo kujawsko-pomorskie, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Droga gruntowa w miejscowości Kisielewo województwo kujawsko-pomorskie, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Zgodnie z przepisami, drogą publiczną jest taka droga, z której może korzystać każdy zgodnie z jej przeznaczeniem. W przypadku dróg gruntowych, mówimy zazwyczaj o drogach gminnych znajdujących się na wsi. Jak wskazuje nazwa, właścicielem takiej drogi jest gmina i to ona odpowiada za jej utrzymanie. W przypadku dróg polnych, zlokalizowanych na prywatnym terenie, nie mówimy już o drogach publicznych i nie obowiązują tam przepisy ruchu drogowego (chyba, że właściciel zadecyduje inaczej).

Droga gruntowa wśród pól

Droga gruntowa wśród pól, źródło: materiały własne www.info-car.pl

W ustawie Prawo o ruchu drogowym nie znajduje się definicja drogi gruntowej. Mamy natomiast przepis mówiący o tym, czym droga gruntowa nie jest:

Art. 2
2) droga twarda – drogę z jezdnią o nawierzchni bitumicznej, betonowej, kostkowej, klinkierowej lub brukowcowej oraz z płyt betonowych lub kamienno-betonowych, jeżeli długość nawierzchni przekracza 20 m; inne drogi są drogami gruntowymi;

W kategorii dróg gruntowych znajdą się zatem drogi, gdzie jezdnię stanowi ubita ziemia, żużel, gruz, drobne kamienie, szuter itp. Ciekawostką jest natomiast to, że zgodnie z przepisem droga asfaltowa o długości 15 m jest drogą gruntową.

Skrzyżowanie, do którego prowadzi droga gruntowa

Skrzyżowanie, do którego prowadzi droga gruntowa, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Na publicznych drogach gruntowych obowiązują standardowe przepisy ruchu drogowego. Jeżeli nie ma ograniczeń prędkości, nie jest to oznakowany obszar zabudowany, to tego typu drogami można jeździć z prędkością 90 km/h. Taka prędkość może jednak być zbyt wysoka, choć wszystko zależy od stanu drogi, jej szerokości i warunków ruchu. Dla wielu dróg gruntowych, gdzie znajdują się dziury, wyboje, koleiny, kałuże itd. bezpieczna będzie znacznie niższa prędkość – nawet dla samochodów terenowych.

Większość dróg gruntowych, to również drogi dwukierunkowe, choć bardzo często ich szerokość nie sprzyja swobodnemu wymijaniu się dwóch  samochodów osobowych. W takich przypadkach konieczna jest współpraca kierowców, by nie doprowadzić do stłuczki. W takich przypadkach należy zwolnić i zjechać jak najbliżej prawej strony jezdni, a nawet wjechać na pobocze.

Należy pamiętać, że wjeżdżając z drogi gruntowej na drogę twardą, kierujący włącza się do ruchu. W takim przypadku musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom znajdującym się na drodze twardej. W takich przypadkach nie obowiązuje zasada prawej ręki.    

Art. 17.
1. Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:
(…)
2) na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej;

Na drogach gruntowych obowiązują takie same zasady, jak na innych drogach publicznych. W każdej chwili kierowca może zostać skontrolowany przez policję, może być poddany badaniu alkomatem itd.

Coraz więcej dróg na wsiach posiada asfaltowy dywanik

Coraz więcej dróg na wsiach posiada asfaltowy dywanik, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Kierowca decydując się na przejazd drogą gruntową powinien brać pod uwagę własne umiejętności, doświadczenie, a także możliwości prowadzonego przez siebie pojazdu. Na takiej drodze mogą znajdować się różnego rodzaju pułapki: duże dziury, wertepy, kałuże, koleiny utworzone przez ciągnik rolniczy lub samochód terenowy. W wielu przypadkach przejazd taką drogą będzie poza zasięgiem typowego samochodu osobowego. Uparta jazda na wprost może być okupiona uszkodzeniem zawieszenia, karoserii lub unieruchomieniem pojazdu.

O ile w dobrych warunkach pogodowych, drogi gruntowe raczej nie stanowią przeszkody dla pojazdów, o tyle sytuacja zmienia się diametralnie, gdy zacznie padać deszcz. Wówczas grunt zaczyna nasiąkać, koła w najlepszym przypadku zaczynają tracić przyczepność, a w najgorszym, zapadają się w nasiąknięty grunt. W takich przypadkach przydaje się opanowanie i odrobina wiedzy. Przede wszystkim nie należy dopuszczać do jeszcze głębszego zakopania się w grunt. Nie wolno zatem obracać kołami napędowymi, gdy samochód jest unieruchomiony. Takie zachowanie powoduje, że pojazd „wgryza się” w ziemię jeszcze głębiej, co jeszcze bardziej utrudnia wydostanie się. Najprostszą metodą na wydostanie się, jest podłożenie pod koła napędowe dywaników samochodowych lub innych przedmiotów przywracających przyczepność: suche gałęzie, łodygi przydrożnych roślin itd. Przy próbie wyjechania z przeszkody, należy unikać poślizgu kół (mielenia). W tym celu najlepiej będzie skorzystać z drugiego biegu, a jeżeli ten będzie za słaby, pierwszego. Jeżeli i to nie przyniesie rezultatu, wówczas należy wezwać pomoc, lub pójść do zabudowań wiejskich. W większości gospodarstw znajdują się ciągniki rolnicze, z ich pomocą wydostanie się z błota powinno być kwestią sekund.

Podziel się