infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Co trzeci samochód ma źle ustawione światła!

Utworzono: 17-10-2014 0:00

Szybciej zapadający zmrok sprawia, że jesienią znacznie częściej jeździmy z używając świateł mijania w celu oświetlenia drogi. Niestety zdaniem diagnostów stacji kontroli pojazdów około 30% badanych pojazdów ma źle ustawione światła!

Na zdjeciu bez trudu możemy odnaleźć pojazdy z wyraźnie nieprawidłowo ustawionymi światłami, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Na zdjeciu bez trudu możemy odnaleźć pojazdy z wyraźnie nieprawidłowo ustawionymi światłami, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Najczęściej podnoszoną kwestią podczas omawiania problematyki nieprawidłowo ustawionych świateł jest to, że reflektory oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka. Jest to oczywiście prawda, ale nie mniej istotnym problemem jest to, że kierowca pojazdu z krzywo świecącymi reflektorami sam niewiele widzi. Różnicę widać natomiast po wizycie u mechanika, który zajmuje się regulacją świateł. Zazwyczaj potem kierowcy nie mogą uwierzyć jak dobrze mogą świecić ich dotychczasowe żarówki.

Prawidłowo wyregulowane reflektory oświetlają  nie tylko jezdnię, ale także część pobocza, umożliwiając kierowcy dostrzeżenie pieszych.  Niestety bardzo często bywa tak, że pobocze  prawie w ogóle nie jest oświetlone, natomiast żarówki świecą wprost w oczy kierowcy nadjeżdżającego z naprzeciwka. W takiej sytuacji oślepiony kierowca nie jest w stanie dostrzec niczego poza światłem, nie jest w stanie zareagować na jakiekolwiek zagrożenia. Jedyne co może zrobić, to zwolnić lub nawet zatrzymać się i poczekać, aż oślepiający pojazd minie go.

Przyczyn źle świecących reflektorów jest kilka, ale wszystkie wynikają z braku dbałości o ich stan.  – najczęstszą przyczyną źle świecących reflektorów są nieprawidłowo umieszczone w nich żarówki – mówi nam Michał Zieliński, mechanik samochodowy. Sprawy nie ułatwiają sami producenci, którzy na wymianę żarówki zostawiają bardzo niewiele miejsca i trzeba wiele zręczności i doświadczenia, by prawidłowo wymienić przepaloną żarówkę. Kolejnym problemem są uszkodzone reflektory. Najczęściej wystarcza wymiana jakiejś taniej części, by różnica była mocno odczuwalna. Kolejnym dużo poważniejszym problemem jest to, że na naszych drogach nadal jeździ wiele samochodów z wypadkową przeszłością. W sytuacji, gdy uszkodzeniu ulegnie przedni pas pojazdu, wówczas z pewnością światła bez odpowiedniej regulacji nie będą świecić prawidłowo. Innym problemem jest chałupniczo wykonywany „tunig” świateł poprzez zakładanie żarówek ksenonowych do lamp nieprzystosowanych do nich  – powiedział Zieliński.

Kierowcy zazwyczaj uważają, że światła ich samochodu są prawidłowo ustawione, niestety bardzo często są w poważnym błędzie. Objawami, które powinny zaniepokoić użytkownika pojazdu jest np. znacznie krótszy snop światła w porównaniu do innych pojazdów, intensywne oświetlanie lewej strony drogi, nieoświetlanie prawej strony drogi, oświetlanie zagłówków pojazdów jadących z przodu. Jeżeli kierowca zauważy którykolwiek z wymienionych symptomów, powinien udać się do specjalistycznego zakładu regulującego światła. Koszt regulacji nieuszkodzonych reflektorów zazwyczaj zamyka się w kwocie 20 zł.

Nie bez znaczenia jest również kwestia własnoręcznego ustawienia świateł przez kierowcę. Bardzo często kierowcy nie zwracają uwagi lub nawet nie wiedzą, jaką pozycję regulatora świateł powinni zastosować. W wielu przypadkach tak wygląda opis poszczególnych pozycji:

0: normalna pozycja, nie więcej jak dwie dorosłe osoby w pojeździe, bagażnik pusty.
1: komplet dorosłych pasażerów, pusty bagażnik
2: komplet pasażerów, bagażnik załadowany do maksymalnego obciążenia tylnej osi
3: tylko kierowca, bagażnik załadowany do maksymalnego obciążenia tylnej osi

Powyższy opis jest przykładowy. Dokładny opis dla własnego pojazdu znajduje się w jego instrukcji obsługi.

Koszt profesjonalnej regulacji świateł nie jest duży i bez wątpienia jest to opłacalna inwestycja w sytuacji, gdy reflektory nie świecą prawidłowo. W ten sposób poprawiamy własny komfort podróżowania oraz stan bezpieczeństwa na drodze, po której jedziemy.

Podziel się