infoCAR

RedutaPWPW
Zaloguj się

Awaria paska klinowego

Utworzono: 09-06-2016 15:27

Zerwanie, uszkodzenie lub spadnięcie paska klinowego może być zupełnie niegroźna awarią, może być jednak zupełnie inaczej. Na pytanie, czy jest to groźne i czy można z tym jechać, odpowiadamy – to zależy.

Materiały własne InfoCar

Materiały własne InfoCar

Pasek klinowy, a w zasadzie wieloklinowy lub wielorowkowy, jest odpowiedzialny za napędzanie części osprzętu silnika spalinowego. Chodzi w szczególności o alternator, sprężarkę klimatyzacji, pompę wspomagania kierownicy, a w niektórych przypadkach również i pompę cieczy chłodzącej (tzw. pompa wody). Lista napędzanych przez pasek klinowy elementów osprzętu silnika może się różnić w zależności od modelu silnika , ale w większości przypadków będzie na niej alternator, pompa wspomagania i sprężarka klimatyzacji. Zerwanie paska będzie zatem skutkować wstrzymaniem pracy urządzeń napędzanych przez pasek. Silnik nadal będzie pracować, nadal będzie można włączyć bieg i pojechać dalej, ale nie zawsze będzie to dobry pomysł.

Pompa wody

Jeżeli pompa cieczy chłodzącej jest napędzana paskiem klinowym, wówczas absolutnie odradzamy dalszą jazdę. Silnik w takim przypadku bardzo szybko się przegrzeje i w zasadzie będzie się on nadawał jedynie do wymiany, co oczywiście jest bardzo kosztowne. Jedynym wyjściem w takim przypadku jest holowanie auta, lub wymiana paska na miejscu. Jeżeli jednak pompa wody jest napędzana w inny sposób np. paskiem lub łańcuchem rozrządu, wówczas można bez większego ryzyka przejechać kilka kilometrów do najbliższego mechanika. Każdemu kierowcy polecamy zawczasu sprawdzić, w jaki sposób jest napędzana pompa wody w jego pojeździe. Jeżeli kierowca nie ma pewności, w jaki sposób odbywa się to w jego aucie, powinien obserwować wskazania temperatury cieczy chłodzącej na desce rozdzielczej. Nienaturalne położenie wskazówki temperatury będzie świadczyć o tym, że pompa wody nie działa. W takim przypadku natychmiast należy powstrzymać się od dalszej jazdy.

Alternator

Pasek klinowy w absolutnej większości przypadków napędza alternator, który odpowiada za doładowywanie akumulatora. Jazda bez paska klinowego będzie skutkować tym, że wszystkie urządzenia elektryczne pojazdu będą korzystać jedynie z prądu czerpanego z akumulatora, a ten będzie się ciągle rozładowywać. Jechać zawsze należy zgodnie z przepisami, a zatem z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. To z kolei spowoduje, że prądu będzie ubywać w dość szybkim tempie. Większość współczesnych samochodów jest wyposażonych w elektrycznie sterowane wtryskiwacze paliwa, co również będzie skutkować naturalnym ubywaniem prądu zmagazynowanego w baterii pojazdu. W sytuacji, gdy akumulator rozładuje się do końca, wówczas silnik po prostu zgaśnie z powodu braku możliwości otwarcia wtrysku paliwa. Nie będzie to dotyczyć jedynie bardzo starych pojazdów, gdzie wtrysk paliwa jest wykonywany mechanicznie – klasyczne wtryskiwacze w dieslach i gaźnikowe silniki benzynowe. W przypadku silników benzynowych problem będzie jeszcze jeden, potrzebują one do pracy działania iskry w świecach zapłonowych, to niestety również bardzo szybko doprowadzi do rozładowania akumulatora. Samochody z silnikami diesla, teoretycznie mogą przejechać bez paska większy dystans niż te z silnikami benzynowymi.

Jeżeli kierowca zdecyduje się na jazdę bez paska klinowego, powinien wyłączyć wszelkie zbędne odbiorniki prądu (nawiew, radio, urządzenia czerpiące prąd z gniazda zapalniczki itd.), to pozwoli na wydłużenie dystansu, jaki pokona pojazd bez pracującego alternatora. Kierowca nie powinien w trakcie podróży wyłączać silnika. W takim przypadku samochód może mieć za mało prądu, by rozrusznik uruchomił go ponownie.

Pompa wspomagania kierownicy

Zerwanie paska zazwyczaj skutkuje utratą wspomagania kierownicy. W takiej sytuacji kierowanie pojazdem jest dużo cięższe niż zazwyczaj, ale oczywiście nadal da radę wykonywać manewry, ale z użyciem większej siły rąk. W takiej sytuacji należy jechać ostrożniej niż zazwyczaj i unikać gwałtownych ruchów kierownicą – samochód będzie się wówczas prowadził dużo gorzej.

Klimatyzacja

W przypadku zerwania paska klinowego najmniejszym problemem jest brak klimatyzacji. Jeżeli w kabinie jest za gorąco, wówczas należy po prostu otworzyć okna.

Rajstopy

Dla wielu ten nagłówek może wydawać się dziwny i bez wątpienia jest. Częstym pomysłem na zażegnanie kryzysu spowodowanego zerwaniem paska klinowego, jest zastąpienie do czymś innym. Doświadczenia sprzed wielu lat podpowiadają, że najlepiej w takiej sytuacji jest wykorzystać rajstopy zdjęte z siebie, gdy kierowcą jest kobieta, lub z pasażerki, zrobić z nich pętlę i zamontować w miejsce paska. Pomysł nie jest nowy, ale sprawdza się wyłącznie w starych samochodach, gdzie i tak nie dało się w ten sposób przejechać zbyt dużego dystansu. Obecnie jest jeszcze gorzej z powodu skomplikowania układu i kształtu kół pasowych. Dlatego raczej odradzamy takie postępowanie. Rajstopy zastąpią pasek na najwyżej kilka minut (najczęściej kilkanaście sekund), a to raczej zbyt wiele nie zmieni.

Jeżeli wymiana paska w danym pojeździe nie jest trudna, a kierowca umie to zrobić, wówczas zalecamy wozić ze sobą zapasowy pasek i odpowiedni zestaw narzędzi. Jeżeli kierowca tego nie umie, wówczas również zalecamy mieć przy sobie zapasowy pasek, wtedy naprawa u lokalnego mechanika może potrwać kilkanaście minut, a kierowca będzie mógł bez przeszkód jechać dalej.

Zużyty pasek klinowy najczęściej nie zrywa się nagle bez wcześniejszego uprzedzenia. Przed awarią daje o sobie znać piszczeniem lub dźwiękami emitowanymi przez uszkodzone koła pasowe lub napinacz. W takiej sytuacji należy nie zwlekać z naprawą zwłaszcza, że nie jest ona specjalnie kosztowna. W najgorszym przypadku zerwanie paska może doprowadzić do uszkodzenia plastikowej osłony paska rozrządu i przestawieniem jego faz, a wówczas koszty naprawy wzrosną wielokrotnie.

Podziel się