infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Rejestracja anglika krok po kroku

Utworzono: 24-08-2015 0:00

Od 17 sierpnia w Polsce można rejestrować samochody osobowe z kierownicą umieszczoną po prawej stronie pojazdu czyli tzw. „anglików”. Przed rozpoczęciem procedury trzeba jednak przygotować pojazd do ruchu prawostronnego.

Samochód z kierownicą po prawej stronie, źródło: materiały własne info-car.pl

Samochód z kierownicą po prawej stronie, źródło: materiały własne info-car.pl

Ustawodawca dopuścił do rejestracji na terenie Polski pojazdy z kierownicą po prawej stronie wyłącznie kategorii M1 - pojazdy samochodowe przeznaczone do przewozu osób mające co najmniej cztery koła i nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy. Oprócz tego pojazdy te musza być w stanie rozwinąć prędkość większa niż 40 km/h. Nie można zatem zarejestrować sprowadzonego z Wielkiej Brytanii np. pojazdu ciężarowego, autobusu ani samochodu dostawczego (kategoria N1). Samochód, który właściciel chce zarejestrować w Polsce może być sprowadzony wyłącznie z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, gdzie uprzednio był zarejestrowany. Nie można zatem rejestrować samochodów sprowadzonych z innych państw, gdzie obowiązuje ruch lewostronny takich jak np. Japonia, Nowa Zelandia, Australia itd.

Osoby posiadające pojazd sprowadzony np. z Wielkiej Brytanii z kierownicą po prawej stronie muszą dokonać kilku przeróbek, by dokonać rejestracji. Bez przystosowania pojazdu do ruchu prawostronnego nie będzie możliwe uzyskanie pozytywnego wyniku badań technicznych, a to z kolei jest wymagane przy rejestracji pojazdu. Obowiązkowo należy dostosować do ruchu prawostronnego światła pojazdu, lusterka zewnętrzne, a także prędkościomierz.

Odmowę wydania zaświadczenia o uzyskaniu pozytywnego wyniku badań technicznych diagnosta może orzec w przypadku:
1. Braku dokumentu potwierdzającego, że pojazd był zarejestrowany na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
2. W pojeździe przystosowanym konstrukcyjnie do ruchu lewostronnego (z kierownicą umieszczoną po prawej stronie pojazdu) braku zapewnienia minimalnego wymaganego pola widzenia w lusterku zewnętrznym (lewym wstecznym), określonego w załączniku nr 13 do rozporządzenia o warunkach technicznych, sprawdzonego zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w załączniku nr 10; nie dotyczy pojazdów wyposażonych w lusterka zewnętrzne oznakowane w widoczny sposób zgodnie z regulaminem EKG ONZ nr 46 seria poprawek 02 lub wyżej albo dyrektywą 2003/97/WE.
3. Reflektorów świateł mijania nieprzeznaczony do ruchu prawostronnego – w oznaczeniu homologacyjnym reflektora strzałka skierowana tylko w prawo od uprawnionego diagnosty znajdującego się na wprost światła; dotyczy pojazdu konstrukcyjnie przystosowanego do ruchu lewostronnego (z kierownicą umieszczoną po prawej stronie pojazdu)
4. Braku asymetryczności świateł mijania i oświetlenia drogi po prawej stronie na większą odległość niż po lewej stronie; stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1976 r. oraz motocykla wyposażonego w światła mijania z żarówkami halogenowymi, nie dotyczy motocykla zarejestrowanego po dniu 31 grudnia 2009 r.
5. Braku wyskalowania prędkościomierza w km/h albo jednocześnie w km/h i mph.

Przed rejestracją można też dokonać pełnej „przekładki” na wersję kontynentalną, łącznie z przełożeniem kierownicy, pedałów itd. Nie zmienia to jednak faktu, że pojazd i tak otrzyma w dowodzie rejestracyjnym adnotację „kierownica po prawej stronie”.

Po przejściu badań technicznych pojazd może zostać zarejestrowany. Przed dokonaniem rejestracji, należy zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC dla pojazdu. Dowód zawarcia ubezpieczenia należy okazać później w urzędzie.
 
Rejestracja pojazdu z kierownicą po prawej stronie jest wykonywana w taki sam sposób, jak innych samochodów sprowadzonych zza granicy.  Do wydziału komunikacji należy udać się z kompletem następujących dokumentów:

1. Wniosek właściciela pojazdu o rejestrację.
2. Dowód własności (np. umowa kupna sprzedaży, faktura zakupu, umowa zmiany właściciela, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o własności).
3. Świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenie jednostkowe pojazdu, decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.
4. Karta pojazdu (jeśli została wydana).
5. Dowód uiszczenia opłaty recyklingowej w wysokości 500 zł (zawierający określenie cech identyfikacyjnych pojazdu: numer VIN, nadwozia, podwozia) dokonanej przez wprowadzającego pojazd lub oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów – dotyczy pojazdów kategorii M1 lub N1 oraz motorowerów trójkołowych kategorii L2e.
6. Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokument potwierdzający brak tego obowiązku albo zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej (dotyczy: samochodu osobowego, pojazdu rodzaju „samochodowy inny”, podrodzaju „czterokołowiec” – kategoria homologacyjna L7e lub podrodzaju „czterokołowiec lekki” – kategoria homologacyjna L6e).
7. Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego.
8. Dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik.
9. Tłumaczenia na język polski, dokumentów sporządzonych w języku obcym, dokonane przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula.

Analogicznie przy rejestracji samochodu z kierownicą po prawej stronie, pobierane są takie same opłaty, jak w przypadku rejestracji sprowadzonego pojazdu z kierownicą po stronie lewej. Łączny koszt rejestracji w wydziale komunikacji to 256 zł w przypadku tablic standardowych i 1176 zł w przypadku tablic indywidualnych.

Podziel się