infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Nocne kontrole na Dolnym Śląsku

Utworzono: 15-01-2016 0:00

W nocy z 10 na 11 stycznia inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego we Wrocławiu przeprowadzili działania kontrolne na terenie powiatu Bolesławieckiego, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli czasu jazdy, przerw i odpoczynku oraz trzeźwości kierowców.

Zdjęcie z miejsca kontroli, źródło: www.gitd.gov.pl

Zdjęcie z miejsca kontroli, źródło: www.gitd.gov.pl

Jednym z pierwszych zatrzymanych był kierowca „40 tonowego zespołu pojazdów", którym przewożono meble z Polski do Belgii. Kontrola trzeźwości wykazała, iż kierowca kierował pojazdem mając we krwi 0,42 promila alkoholu. Tłumaczył się, „że wypił tylko piwo i to w południe, a jest przecież późna noc". Jak się okazało, już wcześniej miał zatrzymane prawo jazdy kategorii „B", z takiego samego powodu. Sprawę przekazano funkcjonariuszom Policji z Komendy Powiatowej Policji w Bolesławcu.

W przypadku dwóch kolejnych zatrzymanych „tirów" kierowcy nie chcieli udostępnić papieru do drukarki tachografu. Wizualizacja aktywności wykazała przyczynę - w tachografie zamiast kart kierowców prowadzących pojazd, znajdowały się karty innych, których nie było w pojeździe. Następny kierowca zatrzymany do kontroli używał swojej karty, jednak tuż przed zatrzymaniem rejestrował jazdę na karcie przedsiębiorcy, którego również nie było w samochodzie. Kolejne dwie kontrole drogowe wykazały samowolną ingerencję w urządzenia rejestrującego czas pracy kierowcy poprzez używanie magnesów. Zamiast jazdy tachografy rejestrowały odpoczynek. Na uwagę zasługuje fakt, iż w jednym z zatrzymanych samochodów był zainstalowany tachograf cyfrowy nowej generacji, z tzw. funkcją „IMS" – drugiego niezależnego sygnału prędkości. Funkcja ta stanowi zabezpieczenie przed manipulacjami, ale tylko wtedy gdy jest aktywna. W kontrolowanym pojeździe jeden z serwisów tachografów dokonał nieuprawnionego jej wyłączenia oraz zamiany  nowego czujnika ruchu, na starego typu nieodpornego na działanie pola magnetycznego, co wykorzystywał kierowca. W  wyniku zaledwie 4 godzinnych  kontroli drogowych ujawniono m.in. 5 przypadków manipulacji w pracę urządzeń rejestrujących. W wyniku stwierdzonych naruszeń na kierowców nałożono mandaty karne, a wobec przewoźników wszczęto postępowania administracyjne.

Źródło: www.gitd.gov.pl

Podziel się