infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Nauka jazdy motocyklem w nowym sezonie

Utworzono: 01-04-2015 0:00

Od tego sezonu kursant może do egzaminu teoretycznego przygotować się sam, może też po lekcjach szlifować umiejętności na motocyklu o pojemności 125 cm³, o ile oczywiście posiada prawo jazdy kategorii B od 3 lat.

Do prowadzenia takiego motocykla nie wystarczy posiadać kategorię B od co najmniej 3 lat..., źródło: materiały własne www.info-car.pl

Do prowadzenia takiego motocykla nie wystarczy posiadać kategorię B od co najmniej 3 lat..., źródło: materiały własne www.info-car.pl

Samodzielna nauka teorii

Od 1 stycznia 2015 r. kandydaci na kierowców mogą samodzielnie przygotować się do egzaminu teoretycznego dla wybranej kategorii prawa jazdy, bez konieczności uczestniczenia w 30 godzinnym kursie teoretycznym. W tym celu konieczne jest złożenie w wydziale komunikacji wniosku o wydanie prawa jazdy i utworzenie profilu kandydata na kierowcę (PKK). Po wygenerowaniu profilu, kandydat na kierowcę może już zapisać się na egzamin teoretyczny w wybranym wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego (WORD). Przystępując do egzaminu kandydat powinien posiadać wiedzę z zakresu wybranej kategorii prawa jazdy, bez niej z pewnością nie uda się zdać testu za pierwszym razem. Wszystkie potrzebne informacje przyszły motocyklista znajdzie w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Z pewnością pomocne będą również dostępne na rynku podręczniki dla danej kategorii prawa jazdy.
Po zaliczeniu części teoretycznej egzaminu, kandydat na kierowcę może przystąpić do praktycznej nauki jazdy w wybranej szkole. Nie ma bowiem możliwości przystąpienia do egzaminu praktycznego w WORD, bez ukończenia szkolenia praktycznego w wymiarze co najmniej 20 godzin, pod okiem instruktora jazdy. Szkolenie praktyczne może jednak trwać dłużej, wszystko zależy od umiejętności i wiedzy kursanta. Dopiero po zaliczeniu egzaminu wewnętrznego w szkole jazdy, kursant może zapisać się na egzamin W WORD, tym razem tylko na część praktyczną, ponieważ część teoretyczna została już zaliczona.

Taki tryb nauki do kategorii z grupy A z pewnością spodoba się osobom, które mają prawo jazdy już od kilku lat i znakomicie orientują się w przepisach ruchu drogowego. Dla nich zaliczenie egzaminu teoretycznego nie powinno stanowić problemu.

Doskonalenie umiejętności na 125 cm³

Ze zmiany przepisów z pewnością ucieszą się również osoby, które aktywnie korzystają z nowego prawa pozwalającego prowadzić motocykle o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3*,o ile posiadają kategorię B od co najmniej 3 lat. W takiej sytuacji kierowca może prowadzić mały motocykl bez żadnych dodatkowych uprawnień. Może też przyjechać nim do szkoły jazdy na kurs, może też ćwiczyć nim przed egzaminem. Różnica jest taka, że motocykl wykorzystywany do nauki na kategorię np. A, jest znacznie większy, cięższy i ma większą moc. Dlatego też konieczna jest nauka pod nadzorem doświadczonego instruktora. Bezrefleksyjna przesiadka z motocykla z małym silnikiem o pojemności 125 cm³, na dużo większą maszynę o pojemności minimum 600 cm³ i mocy co najmniej 40 kW (około 54 KM), może być niebezpieczna. Dlatego polskie przepisy wymagają szkolenia praktycznego przed zamianą małego motocykla na pełnowymiarową kategorię A. Szkolenie teoretyczne, jak już wcześniej wspomniano, nie jest obowiązkowe – o ile wcześniej kandydat na kierowcę zaliczy egzamin teoretyczny w WORD.

Ćwiczenie jazdy w mieście motocyklem o pojemności do 125 cm³ z pewnością może przynieść dobre rezultaty. Jednak raczej nie powinno się ćwiczyć manewrów wymaganych na palcu, gdzie liczy się opanowanie dużego motocykla. Nawet idealne wykonanie zadań 125-ką może dawać złudne nadzieje na prawidłowe wykonanie zadań na znacznie cięższym, większym i szybszym motocyklu. W ostatecznym rozrachunku może się okazać, że korzystniej jest szlifować umiejętności docelowym motocyklem z pomocą instruktora, niż samemu oszukiwać się, że zadania na placu są łatwe – bo 125-ką są łatwe…

Nowe przepisy dają szansę na znacznie szybsze zdobycie prawa jazdy kategorii A2 lub A osobom, które mają już prawo jazdy kategorii B i nie mają problemów z zaliczeniem egzaminu teoretycznego. Branża nauki jazdy i sprzedawcy motocykli przewidują, że nowe udogodnienia sprawią, że na naszych drogach będzie znacznie więcej motocyklistów niż dotychczas. Pozostaje mieć nadzieję, że ilość i jakość  będą szły w parze.


* Motocykl o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg. Chodzi zatem o motocykle odpowiadające warunkom technicznym dla kategorii A1.

Podziel się